2 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

2 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

baskı ve tehditlere karşı taviz politikasına devam edilip edilmeyeceği bu imtihanda belli olacaktır," Bilindiği gibi bu Başgil ile, Cumhurbaşkanlığına talip olduktan sonra ilk tepkide pilisini pırtısını toplayan ve senatörlükten bite istifa ederek evvelâ Kızıltoprağa, ora- dan da İsviçre dağlarına kaçan Başgil ayni zattır! Dışişleri o Gri ekose ceketli, şakaklarına hafif kır düşmüş, dinç görünüşlü adam, Westmark adlı alman ge- misinden Ren kıyısına uzatılan iskelede enerjik adım- larla yürürken, geminin güvertesine (o birikmiş yüzlere» türk işçisi ardından el sallıyordu. Olay, önceki haftanın sonlarında Pazar günü Alman- yada geçti. Gri ekose ceketli adam, Ankarada çok iyi ta- nınan, Türkiyenin Bonn Büyük Elçisi Ziya Müezzinoğ- luydu. Müezzinoğlu, Başkentteki çalışmalarının verdiği alış- kanlıkla erkenden kalkmış - Büyük Elçi, o Plânlamanın eski Müsteşarıdır ve sabahın erken saatlerinden gece ya. rısına kadar çalışmasıyla ün kazanmıştır- ve Alman İşçi Sosyal Yardım Teşkilâtının düzenlediği bir Ben gezisi- ne katılmak üzere Kolonya yolunu tutmuştu. Teşkilâtın türk işçileri için özel olarak (kiraladığı Westmark gemisi sabah 9.30'da Kolonyadan kalkacak ve Linz'e kadar gidip, akşama dönecekti. Müezzinoğlu da bu geziye katılmak istemişti. Doğrusu, değil bir Büyük Elçiyi (oböyle bir gezide aralarında görmek, işlerinin halledilmesi için dahi saat- lerce sefaret, konsolosluk kapılarında beklemeye alışmış olan işçiler için bu, hoş bir sürpriz oldu. Müezzinoğlu ile bol bol dertleştiler. Akşam saat 17'ye kadar devam eden gezi çok neşeli bir hava içinde geçti Öğle yemeğinde kuşbaşı koyun eti, pilav ve tereyağlı taze fasulye ile Te- kelin kırmızı Trakya şarabı vardı. İşçiler sazları, dar- bukaları ile memleket havaları çalarak, koro halinde tür- küler söyleyerek eğlenceli saatler geçirdiler Gezi özellikle, birtürlü biraraya gelemiyen ve her- biri kendi havasında olan diplomatlarımız için de çok faydalı oldu. İçlerinden biri, dönüşte, arkadaşlarına şöy- le dedi.: "— Yahu, bu işleri tertip eden almanlar da olmasa, birbirimizin yüzünü kimbilir nezaman göreceğiz?" Karşıdakinin cevabı hazırdı: "— Cumhuriyet Bayramından Cumhuriyet Bayra- mına!" Ulaştırma -- Türlü çatışmalardan, gürültülü - patır- tlı Meclis (o toplantılarından sonra nihayet General Electric firmasından alınmasına karar verilen 33 dizel lokomotiften ilk ikisi, önümüzdeki ayın ortalarında İs-, tanbula gelmiş olacaktır. Firma, diğer lokomotiflerin de 22 Aralık tarihine kadar teslim edileceğini (o Ulaştırma Bakanlığına bildirmiş bulunmaktadır. Lokomotifler, haf- tada ikişer-üçer tane olarak yola çıkarılacak, kesin te- sellim mahalli İstanbul olacaktır. Ayrıca dizelizasyon programı ile ilgili olarak, bu lo- komotifleri kullanacak personeli eğitmek üzere 8 mühen-. dis, 24 işçi ve teknisyenin Amerikaya gönderilmesi ka- rarlaştırılmıştır. Bu eğitici kurslar için 55 bin dolarlık kredi ayrılmış bulunmaktadır.. Kaza -- Beyaz perdenin "kötü adam'"ı Ahmet Tarık Tekçe, geçen haftanın sonunda geçirdiği bir trafik ka- zasında ağır yaralandı. Arabada bulunan film yıldızı Fi- liz Akın ile kocası Türker İnanoğlu ise olayı birkaç sıy- rıkla atlattılar. ava Kuvvetlerine ait bir helikopterle Ankaraya ge- tirilen Tekçe, koma halindedir. Doktorlar, ünlü aktörün sıhhati ile ilgili olarak sadece: "— Allah'tan kesilmez demekle yetinmişlerdir. Dünyadan Akisler Komünist ülkeler — Moskova ile Pekin arasında sürüp giden liderlik yarışması, geçen hafta. Komünist Çin lideri Maonun giriştiği büyük bir temizlik hareke- tiyle yeni bir safhaya girmiş bulunmaktadır. Bu mayı yakından izleyen gözlemcilerin bir kısmı, va veya Pekinde olabilecek bir politika değişikliğinin Sovyetler Birliği - Komünist Çin geçimsizliğini kökün- den gidermeğe bile yumuşatabileceğini, bu bakımdan o- layları bir kuvvet çatışması diye yorumlamamak gerekti- gini ileri sürüyorlardı. Oysa bu görüş. Maonun giriştiği temizlikle bütün bütüne çürümüş olmaktadır. Gerçekten, Başkan Krutçef, birçok komünist parti- AKİS, 2 Ekim 1964 lerin ricasına ve Togliatti'nin siyasi vasiyetnamesine rağmen, bütün komünist partileri 15 Aralıkta Moskova- da toplantıya çağırmağa ve Komünist Çini saf dışı et- meye kararlı olduğunu şimdiye kadar birçok kere tek- rarlamıştır. Bu bakımdan Moskovada bir politika deği- şikliği beklenemez. Buna ek olarak, Mao da Çin Komü- nist Partisi içinde Moskovaya eğilimli olanları tasfiyeye başlamakla, kendisinin de bir politika değişikliğine git- meyeceğini ortaya koymaktadır. (Böyle olunca, şimdi Moskova ile Pekin arasındaki bütün köprülere | atılmış, gözüyle bakmak, yanlış olmayacaktır.