23 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

23 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

DEMİR PERDE tenkitlerle karşılaşacağını — biliyordu, fakat bu toplantıda azınlıkta kalıp iş- başından o uzaklaştırılacağını (aklına bile getirmemiştir. e İşin doğrusu ara. nırsa, Krutçef on yılı aşkın saltanatı boyunca çeşitli komplolarla karşılaş- mış ve bunların hepsinin altından kalkmasını becermiştir. Bir kere, Krut çefin geçen hafta uzaklaştırıldığı kol- tuğu ele geçirmesi bile çetin ve oçok çekişmeli bir mücadele sonunda ol- muştur. Stalin 1953 Martında öldü- gü zaman, Krutçef Sovyetler Birliği i- çinde az tanınan, dışında ise hiç ta- nınmayan bir kimseydi. (o Devlet ve parti mekanizmasını kendi etkisi al. tına alabilmesi için Malenkof - Beria- parken Malenkof ve Molotof (o Parti Merkez Komitesini toplantıya çağırmış lar ve Krutçefi Birinci Sekreterlik- ten uzaklaştırmak istemişlerdir. o Bu toplantı sırasında. Oo Krutçefe karşı, Molotof ve Malenkofla Kagânoviç. Per vuçin, Saburof ve Voroşilof yoldaşlar da birleşmişlerdi. Fakat derhal Mos- kova'ya dönen Krutçef, parti içinde- ki kuvvetine dayanarak, meseleyi a- zınlıkta kaldığı Merkez Komitesinden Parti Prezidiyumuna aktarmış ve Pre zidiyum içinde kendine bağlılığından emin olduğu bütün üyeleri askeri u- çaklarla Moskovaya getirtmiştir. Pre- zidiyum toplantısı sonunda Stalinci- lerin istediğinin oOtam tersi çıkmış. Kremlin önünde geçit resmi yapan Sovyet Ordusu Kimin Molotof üçlüsünü oteker teker kilit noktalarından uzaklaştırması (o gerek- miştir. Berianın kurşuna dizilmesinden sonra Malenkofun O ayağını mi Başbakanlık koltuğuna Bulganini o- turtmuş, Molotofu da firsat buldukça herkesin önünde küçük düşürmekten geri kalmamıştır. 1956 yılında topla- nan Komünist Sovyet Partisi 20. Kong resinde Krutçef Staline karşı aman. sız bir kampanya açınca, parti içinde ki Stalincilik ilk fırsatta bunun açı- şım a için pusuya yatmıştır. Stalinci kliğin (o beklediği bu fır- sat 1957 yılında çıkmıştır. (o Krutçef 1957 Haziranında Bulganin ile birlik- te Finlandiyaya resmi bir ziyaret ya- 10 emrinde? Krutçefin durumu o biraz daha kuv- vetlenirken Malenkof, Molotof, Kagâ- noviç ve arkadaşları Merkez Komi- tesinden atılmışlardır. Krutçefin Parti Genel Sekreterliği ile Başbakanlığı kendi üzerinde bir- leştirmesi, 1958 Martındadır. Krutçef bu sırada Birleşik Amerika ile doğ- rudan doğruya bir anlaşma yapıp dış güçlükleri ortadan kaldırmak ve on- dan sonra da iç meseleler üzerine e- ğilmek istiyordu. Fakat bunun iiçin, herşeyden önce, Sovyetler Birliğinde- ki yürütme gücünü kendi eline alma- sı gerekiyordu. Bu bakımdan, zaten ö- tedenberi (okendine ayakbağı saydığı Bulganini bir tarafa itmek zamanının geldiğine (o hükmetmiştir. e Bulganinin 28 Mart 1958 de görevinden çekilme- sinden sonra, Krutçef Sovyetler Bir- liğinin tek hakimi kalmıştır. Evdeki hesaplar ve çarşı Gercekten, Krutçefi oObütün iktidarı boyunca düşündüren en önemli ko- nunun. Batılılarla, özellikle ( Birleşik Amerika ile anlaşıp bütün dikkatini iç meselelere çevirmek olduğuna şüp- he yoktur. Fakat eski Sovyet Başba- kanı. Batıya yaptığı her yaklaşma de. nemesinde beklenilmedik güçlüklerle karşılaşmıştır. Bir kere, İkinci Dünya Savaşından artakalan OoAlmanya ve Berlin meselesi, her seferinde Krutçe- fin karşısına dikilen güçlüklerin ba- şında geliyordu. Eski Başbakan, bütün komünist ülkelerdeki itibarını kaybet meden Doğu Almanyadan vazgeçemez di. İkincisi Pekinli idarecilerin tutu- da Krutçefi çok uğraştırmıştır. Batılılarla, hele Birleşik Amerikayla anlaşmak fikri. Komünist Çin yöne- ticilerini küplere bindiriyordu. Hattâ Pekin, barış içinde birlikte yaşama il- kesini bile dünya ihtilâli fikrine ay- kırı bulduğu için Krutçefi dına hiç ısınamamıştır. Pekin arasındaki bu anlaşmazlık, so- nunda. Sovyetler Birliği ite Komünist Çin arasındaki bağların tamamen kop masına kadar gidecektir. Eski Sovyet Başbakanının Batı ile anlatma isteği, hiç şüphesiz. Sovyetler Birliği (o içinde de küçümsenemeyecek bir muhalefetle karşılaşmıştır. Stalin. ci geleneğe hâlâ bağlı bazı Sovyet i- darecileri, fırsat düştükçe (o Krutçefi Batılılara karşı fazla yumuşak olmak- la suçlandırmaktan vazgeçmesimişler- dir. Krutçef zaman zaman bunların etkisi altında kalmaktan kendini kur. taramamışlar. Meselâ, o kadar büyük ümitlerle otoplamaya çalıştığı Zirve Konferansında olup bitenler bunun en güzel örneğidir. Sovyet uçaksavarları 1960 yılının 1 Mayısında Ural dağla- rı üzerinde ucan U-2 tipindeki bir a- merikan keşif uçağını düşürünce, Krutçef de büyük ümitler bağladığı bu toplantıyı torpillemek zorunda kal. mıştır. o Bütün siyasi yorumcular su noktada birleşmektedirler : cef U-2 olayına rağmen Zirve Toplan- tısına katılsaydı, bundan tam dört yıl önce verinden olurdu; İşbaşında bulunduğu ( süre içinde Krutçef Ski defa Birleşik Amerikaya gitmiş, iki defa da Amerikan başkan- larıyla karşıkarşıya gelip konuşmuş- tur. Krutçefin Amerikaya ilk yolculu- gu 1959 yılındadır. Bu yolculuk sıra- sında Krutçef Camp David'te Başkan Eisenhower ile (görüşmeler yaptı ve AKİS, 23 EKİM 1964