23 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

23 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER İETT'nin vergi borcunun takside bağ- lanmasını istemesi üzerine Ankarada bir toplantı yapılmış ve bu borcun ay- da 350 bin liralık taksitlerle ödenme, sine karar verilerek İETT ile hazine lığına başvurarak borç taksidinin 350 bin liradan 30 bin liraya indirilmesi- ni istemiştir. Bakanlık ise, bunu bir çeşit laubalilik saymakta ,oyunu boz- mak için zor kullanmaktadır. Fakat arada oyunu bozulan ne İETT ve ne de hazinedir. Sadece ve sadece halktır! IZMIr Suyu yoluna bindirenler Maliye (Bakanlığı müfettişleri, tiğimiz haftanın ortalarında ani olarak. İzmir Tapu dairesiyle Bele- diye Fen İşlerindeki bazı evrak ve mu ameleye elkoydular. Olay, bazı inşaat firmalarının kat ve daire şansların- dan mütevellit vergi kaçakçılığı yap- tıklarının uzun süren tahkikat sanun da tespit edilmiş olmasıyla ilgilidir. Tahkikat neticesi, İzmirde, kat ve da- ire satışları suretiyle milyonlarca li- ralık vergi kaçakçılığı (o yapıldığı, ve Hazinenin bu nisbette zarara uğratıl dığı ortaya çıkmış bulunmakladır. Kaçakçılık, inşaat müteahhitleri tarafın dan yapılan kat ve daire satışlarında satış bedelinin Tapuya düşük kaydet- tirilmesi, böylece hem tasarruf bono- sureciyle yapılmıştır. da bütün vergiler, Tapuda kayıtlı be- del üzerinden tahakkuk ettirildiğin- den, Hazine de büyük vergi ziyaına uğramıştır. , kanlık müfettişleri (o ilk plânda, İzmirin iki büyük inşaat müteahhidi- Doktor Muzaffer ARGUN Doğum ve e hastalıkları Mütehassısı Memi Cad. No. 1 Tel : 127943 (AKİS — 1278) Maliye Bakanlığı Dikkat, ne, re'sen takdir yolu ile 500 bin li- ralık vergi tahakkuk ettirdiler. Mali- ye hesap uzmanlarının da katıldığı tahkikat genişletilince, İzmirdeki bü- tün kat ve daire satışlarında ayni. yol la milyonları aşan o vergi kaçakçılığı yapıldığı ortaya çıktı. Müfettişler ve hesap ouzmanları. Tapudaki bütün muamelelere elkoy- duktan sonra. Belediye Fen İşlerin- deki, son aylar zarfında yapılan apart manların projelerini tetkike koyuldu- lar, satılan apartman kat ve daire- lerinin rayiç bedellerini tarafsız bi- lirkişilere tayin ettirdiler. (o Ardından, müteahhitlerle satıcıların defterlerine elkoyarak, Tapu kaydındaki miktar ile defterdeki miktarları karşılaştırdı- lar. Ayrıca müteahhitlerin Fen İşleri Müdürlüğüne verdikleri inşaat dosya- sında gösterilen demir, çimenot ve be tonarme hesaplarım teknik kimselere tetkik ettirdiler. Neticede anlaşıldı ki, ren İşlerindeki dosyada gösterilen de- ve çimento sarfiyatına nazaran yüzde 40 ilâ 50 nisbetinde naylon fa- tura almak, kat veya dairenin hakiki bedelini Tapuya yüzde 20.30 nispetin- de düşük kaydettirmek suretiyle, in- şaat müteahhitleri, yıllardan beri mil yonları ceplerine indirmişler, Hazine- nin de ayni nisbette milyonlarca lira kaybına sebep olmuşlardır. Bakanlık müfettişleriyle hesap uz- manlarının, haftanın başında tesbit ettikten vergi kaçakçısı sayısı ondört- kaçakçı var! Hırsız polis oyunu... Müfettişler bir taraftan da, Tapu ka- yıtlarından çıkardıkları kat veya daire alıcılarının Oo adreslerin» kadar gitmekte, satılan kat veya dairelerin hakiki değerlerini tesbit etmektedir- ler. Ayaklarına kadar gidilen alıcılara, kendilerinin suçlu olmadığı telkin edil mekte, suçun alıcıya değil, satıcıya ait olduğu, bu bakımdan satın alınan dal. re veya katın hakiki değerinin açık- lanmasının memleketin yararına ol- duğu belirtilmektedir. Bu konuda bir Maliye yetkilisi şöy le de di: — Bu nevi satışlarda alıcıya hiç bir ceza verilemez. B zden, muva- zaalı yolla kat veya daire alan va- tandaşlanınızın bize yardımcı oolma- ları lazımdır. Doğruyu söylemek, ken- dilerinin olduğu kadar memleketin de menfaatinedir." Bir diğer yetkili de, muvazaalı kat ve daire satışları suretiyle Hazineden kaçırılan vergi miktarının bütün Tür- kiyede yüzlerce milyon lirayı bulduğu nu, bugünlerde Türkiye çapında tah- kikata girişileceğini belirtti. Sadece İzmirde, bu yolla yapılan rulmaktadır. Maliye müfettişlerinin, yolu ile, İzmirde 40-50 firmaya 15-20 milyon lira tutarında vergi tahakkuk ettirecekleri ve alınacak o tedbirlerle bu yolla yapılan vergi kaçakçılığının önüne geçileceği belirtilmektedir. AKİS, 23 EKİM 1964