23 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

23 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Enteresan bir adam Bundan aşağı yukarı dört yıl kadar önce, 1958 Eylülünde, Ntew York'- daki meşhur Manhattan adasının do- gu kıyılarında göğe yükselen Birleş- miş Milletler binasının Genel Kurul salonunda sanki yeni bir dünya sava- sallayarak konuşuyor, tehditler savuruyordu. Bir keresinde o kadar kızıştı ki burnumun iki yanın daki yumrucuklar hiddetten titrerken masın ki giderken sizi de beraber gö- türeceğiz." Bu sözlerin üzerine" bütün salonu derin bir sessizlik kapladı. Kürsüde- ki açık saçlı, şişman adam işte bütün dünyaya meydan okuyordu ve Allah bilir ya. birgün kafası tozarsa bu de- diğini de yapacak durumdaydı Fakat salondaki bu sessizlik uzun sürmedi. Kürsüdeki adamın yüzü yavaş yavaş değişti, hiddet çizgilerinin yerini ha- bir gülümseme aldı. Anlaşılan, ak. lından bir şeytanlık geçiyordu. Nite- kim, önündeki bir şişeden bardağına doldurduğu suyu yudumladıktan son- ra, karşısındakileri şöyle bir süzdü ve sözlerine devam etti " —Arkadaşlar, Sovyetler Birliğinin herşeyi de kötü demidir ya.. Mese şu içtiğim su Kafkaslardan Oo gelen nefis bir maden suyudur, dünyada eşi yoktur. Midesinden şikâyeti olan her- kese tavsiye ederim Bu sözlerin üzerinden birkaç sani- ye geçmeden salonu bir kahkahadır kanladı, gerilen yüzler (oyumuşadı ve herkes, derin bir nefes çekecek yeni- den koltuğuna gömüldü, o kürsüdeki adamı dinlemeye başladı. Rusyadaki değişiklikle siyaset sah- nesinden kaybolan işte bu. bundan dört yıl önce bütün dünyayı yeni bir sa- vaşın eşiğine kadar geldiğimize inan- dırıp sonra isi sakaya boğan şişman açık saçlı kısa boylu politikacıdır. On yılı aşkın bir süred'r kaderini elinde tuttuğu Sovyetler Birliğinin ( politika geleneğine uygun olarak, sessizce or- tadan çekilmiş daha doğrusu çekil- mek zorunda, bırakılmıştır Moskova- da yapılan resmi açıklamaya bakılır- sa, bir zamanların o kadar korkulan sevilen, kızılan ümit bağlanan poti- tikacısı yoldaş Nikita Sergieviç Krut- çef sadece yasının ilerlemiş olması, sağlık durumunun elverişsizliği yüzün- den görevlerinden ayrılmıştır. Krut- AKİS, 23 EKİM 1964 DEMİR PERDE Brejnef ve Kosigin Rusyada çef, eski arkadaşı Mareşal Bulganini bir oyuna getirip Başbakanlıktan u- zaklaştırdığı oo 1958 yılından itibaren bu görevleri kendi üzerinde toplamış bulunuyordu İlk tepkiler Kutçefin ( işbaşından uzaklaştırılma- sı bütün dünyada çeşitli yankılar uyandırdı. Cuma sabahı Pekinde çı- kan Halkın Sesi gazetesi (o "Krutçef yürüdü" diye başlık atıp bundan duy duğu sevinci gizlemedi. Birleşik Ame Brezilyada duyulduğu zaman, O sıra- da Lâtin Amerika gezisini tamamla- mak üzere olan De Gaulle Rio-de-Ja- neiro açıklarına odemirlemiş yatında Papalık temsilcisi o Monsenyör Mess ile görüşüyordu Krutçefin işbaşından ayrıldığını kendisine söyledikleri za- man De Gaulle Mess'e dönerek "Bu dünya kimseye kalmaz. Monsenyör" rikada Başkan Johnson telefon ba- sından ayrılmadı. o Resmi açıklama dedi. "baksanıza sevimli Krutçef de gitmiş!" Herhalde dünyada Krutçef'in sağlık sebeplerinden dolavı çekildiğine | i- nanan bir kişi bile çıkmadı. eo Ger- çi eski Başbakan o yetmişini aşmıştı, hattâ son zamanlarda sıhhatinin ye- rinde olmadığı da biliniyordu. Geçen yıl bir kalp krizi geçirdiği söyleniyor. zamanlar ortalıkta Krutçefin işbaşından ayrılacağı söylentileri bile dolaşmıştı Fakat Krutçefin su sıralar da bu durumuna hiç aldırış ettiği yok tu. Karadeniz kıyılarındaki ufak din- iki adam lenmeler dışında, osağlam bir insan gibi bıkıp usanmadan çalışıyordu. Şu günlerde sağlığında ani bir kötüye gi- diş olmadığına göre de. bu bildiride gösterilen sebebe inanmak için fazla saf olmak gerektiği noktasında itti- fak edildi. Bir ingiliz yorumcunun da haklı olarak söylediği gibi, Krutçefin sağlık durumu istifası için bir sebep değil, ancak mazeret olabilir. Belgrad kaynaklı bir habere göre, Krutçefin görevlerinden alındığı top. lan tının yapılmasında geçen Temmuz ayında Başbakan yardımcılığından a- lınıp sembolik bir yer sayılan Yük- sek Sovyet Prezidiyumu Başkanlığına getirilen Mikoyanın büyük payı ol- muştur. Krutçefin çok yakın arka- daşı olmakla beraber, Mikoyan eski Başbakanın hem iç, hem de dış me- selelerdiki davranışlarının bazılarını beğenmiyordu. o Bunu Mikoyami Temmuz ayında başkanlığına getirmiş, let başkanı olan Brejnefi de Mi- koyanın yerine kendine yardımcı yap- mıştır. Yüksek Sovyet kademelerinde yapılan bu değişiklik, o zaman. Krut- çefin Brejnafi kendine (o halef seçtiği şeklinde (o yorumlanmıştı. Anlaşılan halef selefinin yerini almak için bi- raz aceleci davranmıştır. Yürüyen tilki Gerçekten, gene Oo Belgrad kaynaklı aynı haberde belirtildiğine (göre. Kruteçf Kafkaslardan Moskovaya ge- lirken Parti Merkez Komitesinde bazı 9