23 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

23 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

DEMİR PERDE aksine, Krutcefe değil de Komünist Parti Merkez Komitesine hitap edili- yordu Sisler dağılıyor Saatler 19'a gelir ve merak havası Moskovadan bütün dünyaya yayı- lırken Helsinkide bir haber o patladı. Helsinikide "umumiyetle doğru haber alan bir kaynak" Krutçefin görevle- rinden birini terkedeceğini (o bildirdi. Saat 19'u bir kaç dakika geçe ise Pa- tiste AFP Krutçefin hem Komünist Parti Birinci Sekreterliğinden, hem de Rusya Başbakanlığından ayrılaca- ğını, yerine Birinci Sekreterliğe o Brej- nefih. Başbakanlığa da siginin ge- tirileceğini oduyur- du. ze çarpan yerlerdeki büyük resimleri kaldırılıyordu. Diğer taraftan büyük caddelerde motosikletli milis kuvvet- leri kol gezmeye başlamışlardı. Halkı telâşa verecek (o gösterişli bir faaliyet yoktu ama bir takım emniyet tedbir- lerinin a, olduğu imei u. Rus radyoları ve Tass ajansı nor- mal olarak çalışıyor, mutad haberleri veriyorlardı. (Saat 21 sularında Tass ajansı Moskovada omisafir (oObulunan Küba Cumhurbaşkanı Osvaldo Dorti- kos'un -Fidel Castro Başbakandır - Merkez Komitesi Çarşamba günü bir toplantı yapmış, Birinci (Sekreter Krutçöf Yoldaşın bu görevinden affe- dilmesi talebini kabul etmiş ve yerine Leonid İliyiç Brejnefi getirmişti. Krut- çef görevinden affını isterken ilerle- miş yaşı ve bozulmuş sıhhatini ileri sürmüştü. Saat 22.38de ikinci bir teb liğ geldi. Yüksek Şüra Perşembe gü- nü Mikoyanın başkanlığında toplan- mış, OoKrutçefin Başbakanlıktan affi talebini kabul etmiş, yerine "ittifakla" Başbakan Muavini Kosigini tayin et- mişti. Fakat Moskovada Me toplantısı yapılmış olduğu haberine faz Bu sırada dünya- nın bütün siyasi liderleri Moskovada ; gelişmelerden dakikası dakikasına haberdar o ediliyor nesindeydi. General de Gaulle (o Bre- zilyada, Riodaki Frahsa Elçiliğinde fransız kolonisini a- gırlıyordu Türkiyede İsmet İnönüye haberi Özel Kalem Müdü- rü Necdet Calp ver di. İnönü kendisine derhal Dişiler ile Tanıtma ve rizm Bakanlarıyla temasa geçmesini, bu servislerin Baş berleri ulaştırması- nı bildirdi Hariciye nin telsizleri Rusyada Hiyerarşi Rusyada memlekete ve devlete hâkim organ Komünist Partidir. Komünist Parti, kanunen Rusyadaki tek organize siyasi teşekküldür. Başka bir siyasi teşekküle müsaade yoktur, Komünist Partinin en yüksek organı Büyük Kongredir. Büyük Kongre prensip itibariyle her dört yılda bir toplanmaktadır. Kongre bir Merkez Komitesi seçmektedir ki bu komite en az altı ayda bir toplantıya çağırıl- maktadır. Kararlar Merkez Komitesinde alınmaktadır. Komite, üyelerinin üçte ikisinin talebi üzerine de toplanabilmektedir. Merkez Komitesi parti faaliyetini asıl idare etmek için bir Başkanlık Divanı ve bir ema seçmektedir. Başkanlık divanında on üye vardır. Bugün bu on üye şunlardır: Brejnef, Voronof, Kozlof. Kosigin, Mikoyan, Podgomi. Polianski Sus'of, Şvemik. Kirilenko Sekretaryada ise Birinci Sekreter (o yani Partinin asıl hakimi - şimdi Brejneftir. Diğer 11 sekreter şunlardır: Kozlof. Suslof e. İlyiçef, Ponrunaref, Çelepin. Andropof. Titif, Poliakof. Rudakof Podgor Komünist Partinin yanında. Anayasaya göre. Sovyetler Birliğinde ik- tidar Yüksek Şüraya aittir. Yüksek Süra 15 federal cumhuriyetin temsil- cilerinden teşekkül eden iki meclisi bir parlâmentodur. İki Meclis Birlik Meclisi ve Milliyetler Meclisidir. Bunlar senede iki defa. kısa bir süre için toplanırlar. Toplantının arasında Yüksek Şura Prenidyumu gündelik işleri yürütür. Bu prezidyumün onbeş başkan vekili onaltı üyesi ve bir sekreteri vardır. Başkanı Devlet Başkanı mevkiindedir. Bugün Başkan Mikoyandır. Fakat Rusyarla Devlet Başkanının görevi protokollerdir e ve filen bir kuvveti yoktur. Resmi protokolde, de başta g Sovyetler Birliğinde Hükümeti Yüksek Şüra Prezidyumu tayin eder ama bu. asıl, Komünist Partinin Merkez Komitesinin teklifi üzerine olur. Bu hiyerarşi içinde bugün, Rusyanın hâkimi Brejneftir. la kulak Oo asmadı. Bir defa, Komite yelerinden bir kıs minin Başkente an cak Perşembe günü döndüğü biliniyor du Sonra, ancak Perşembe günüdür ki büyük, resmi siyah (o otomobiller Merkez Komitesi- nin bulunduğu bi nanın önünde görül müştü. Tebliğ, ha ziyade sonradan gelen istime benze- tildi. Krutçef önce görevlerinden zaklaştırıltmş, bae. ka "kuvvetli şahsi yetler" idareye el ondan zenlenerek bu fiili durum üyelere ka- bul ettirilmişti. Ha raketin ruhu olarak Moskovada (o he- men Suslofun adı rekete geçirilmek istendi, o tabii bir netice alınamadı. Bunun ürerine -ad- yolar dinlenerek hadiseler takip edil- di ve gelişmeler (o İnönüye bildirildi, İnönü Cuma sabahı kendi partisinin Kurultayında hadiseyle ( ilgili olarak söylediği sözleri o sabah, toplantıya gitmek üzere evinden ayrılmasından bir kaç dakika önce yazdırdı Başka bir tepki oONew York'un is mahallesi olan Wa.ll Street'de kendini gösterdi: sınai hisse senetleri düştü. Hemen hemen aynı saatlerde Mos. kovada başka bir faaliyet göze çarpı- yordu. Krutçefin rus başkentinin gö- 8 Kremimde bir folklorik dans seyret- tiğini bildirdi. Locada misafir Başka- nın yanında sadece Rusya Devlet Baş- kanı Mikoyan ile Komünist (o Parti Merkez Komitesi Sekreteri Yuri And- ropof vardı. Daha sonra radyo, o gün Dartikos şerefine verilen öğle yeme- ğinde hazır bulunanların isimlerini İlk okunan isim Brejnefin is. Krutçeften bahis yoktu. Resmi açıklama geliyor. Saat 22.06'da Tass ajansı resmi teb- liğlerden ilkini verdi Tebliğde bil- dirildiğine göre (Komünist Partinin dolaştı. Moskovada ilk tefsir ancak saba- hın linde ortaya çıkan Pravdada gö- rüldü. Pravda Krutçeften hiç bahset, miyor. fakat Rusyanın idaresine Ko- münist Partinin 20. ve 22. Büyük Kongresinde kabül edilen prensiplerin hakim bulunduğunu yazıyor, "Mark- sizm-leninizm bayrağı altında komü- nist partinin idaresinde (komünizmin yeni zaferlerine doğru ileri!" diyordu. Saat 4'de Rusya radyosu haberler bülteninde değişiklikten (o bahsetmedi bile. Hadise olmuş, mesele bitmişti. Halbuki Rusyada kapanan bir de. virdi. AKİS, 23 EKİM 1964