23 Ekim 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

23 Ekim 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

faaliyeti bundan ibaret olmadı. Orta Anadolu ve özellikle Kayseri, (o Sivas delegeleri bu ekipin has adamları ola nında görüştüğü delegelerin de bir öl- çüde Feyzioğluna yardımı olmadı de- gil. Feyzioğlu elkipi mensupları, Kurul tay boyunca kendilerini kuliste, "Ha- yır" demesini bilenler olarak tanıttı- lar ve bu "Hayırcı"lann, CHP içinde bir denge kurmak için ,mümkün ol- duğu kadar çok oy alarak Parti Mec- lisine girmeleri gerektiğini fısıldadılar. Ama, güçleri bir Paksütü kurtarmaya yetti. Satır ve Öztrakın yanısıra Feyzi bir isim daha çıktı: cak. Erim için yapılan (propaganda diğerlerinden farklı oldu. Kaynağının Vedat Dicleli olduğu ileri sürülen bir söylentiye göre Nihat Erim. Paşa ta- rafından Veliaht olarak (o nasbedilmiş ve hattâ bu konuda Erim ile Satır bir anlaşmaya bile varmışlardı! o Haber, kuliste bomba gibi patladı. £ Üstelik, kırmızı fon üzerine siyah mürekkeple Ama sıra sandık başına gidip oy kul- lanmaya gelince, isminden en az hah sedilen sessiz ve sakin İsmail Rüştü Aksal gene en çok oyu aldı. Kuliste Aksal için çıkarılan söylenti ise ken- disinin Öztrakla anlaşmış olduğu ve bu anlaşmaya göre İnönüden sonra Genel Başkanlık ve Genel Sekreterli- gin bu iki politikacı arasında payla- şılacağı idi. Herhalde muhakkak olan, her Kurultayda İnönünün Genel Baş- kanlık seçimindie oyunu (o Aksal için kullandığıdır. Fakat bunun "Veliaht- lık"la ilgisi yoktur. Başaltı ve ortalar Başa güreşenlerin yanısıra Bakanlar başaltına, milletvekili ve senatör, ler de ortaya güreştiler. Kurultayın ilk günlerinde fısıltılar halinde yapılan seçim telkinleri, ü- çüncü gün yerini, kimin çıkardığı bel li olmıyan, rengârenk listelere bırak- tu. listelere "Juntacıların", "İl Baş- kanlarının". "Genel Merkezin", "Gü- lekcilerin" "Bakanların" diye çeşitli isimler verilmişti Sinema salonunun, Bulvara acılan dar koridorlarında bu listeler elden ele dağıtılıvor. milletve- kili, senatör ve delegelerden müteşek- kil küçük gruplar arasında fısıltı ha- linde hep ayni lâf dolaşıyordu: "— Merak etme, sana veririm!." Cemal Yıldıran ile Celâl sungur- bir liste hazırlamışlardı ama. sanki AKİS, 23 SKİM 1964 YURTTA OLUP BİTENLER C.H.P. Genel Başkanı İnönü Kurultayı açıyor Akıl için yol birdir kendilerinin bu liste ile hiç ilgileri yokmuş gibi görünüyorlardı. İl baş- kanlarının hazırladıkları liste 30 kişi- likti. Geriye kalan 12 adayın tesbiti serbest bırakılmıştı. Reşit Ülker ile Oğuz Oran. ise şeklen ayni, fakat için- deki isimler değişik birkaç liste hazır lamışlardı. Hangi grupla konuşurlar- sa, "Biz bir liste bastırdık" i ve o grupun işine gelen listeyi göste. riyorlardı, Gülekçi olarak tanınan bu grupun yıpratmak için uğraştığı baş- lıca adaylar Orhan Eyüboğlu ve Suphi Baykam ile Enerji Bakanı Hüdai O- ral. Sanayi Bakanı Muammer Erten ve Süreyya Koçtan müteşekkil ekip oldu. Partiye yeni transfer olan Kâ- muran Evliyaoğlu ve Fahrettin Kerim . İki asker politikacı daha dün girdiler, hemen Parti Mec- lisine alınır mı?" diye yakınarak, Gö- kay ve Evliyaoğlunun seçim şansları, nı hayli zayıflattılar. onuç Saat tam 19'da İnönünün oy kullan- ması ile başlıyan seçimler gece 21.15'e kadar devam etti. oİnönünün kapanış konuşmasından sonra o gece ve ertesi gün akşama kadar Genel Merkez binasının en üst katında "T" harfi şeklindeki masanın başında ara- lıksız devam eden tasnif, ancak Pa- zartesi gecesi sona erdi. Bu süre için- de özellikle seçim şansı yüksek olan adaylar, tasnif masasının (başından ayrılmadılar. Uykulu gözler, kendileri için çıkan her oyu tek tek not etti- ler. Bu arada, meraklı milletvekille- rinden biri, Zarife Koçaka yanlışlıkla yazılmış olan 29 fazla oyu ortaya çı- kardı. Parti Meclisi adayı Bakanlar ise, sonuçları, telefonla, Bakanlıkla- rından özel kalem müdürleri vasıta- sıyla takip ettirdiler, makam odala- rında kendi ekiplerine mensup millet- vekili ve senatörlerle Kurultayın tar- tışmasını yaptılar. Bu defaki Kurultayda Parti Mec- lisi daha önce yürütülmüş olan tah- minlerin hilafına dörtte bir gibi ol- dukça yüksek bir oranda yenilendi ve özellikle. Merkez İdare Kurulu üye- leri olan Orhan Eyüboğlu. Zeki Balta cıoğlu ve Muzaffer Canbolatın düş- meleri büyük bir sürpriz teşkil etti. Bir diğer süpriz ise Sahir Kurutluoğ- lunun seçilmemesi oldu. Muammer , rure Aksoley Vedat Dic- leli, Halil Sezai Erkut. Ender Güreli, İbrahim Öktem. ilyas Seçkin ve Hür- rem Müftügil ise bu defa listeye gi- remiyen diğer eski Parti Meclisi üye- leridir ama bu, Oo beklenilmeyen bir şey değildir. Yeni girenler arasında iki eski şöhret. Nihat Erim ile Suphi Baykam- dır Sırrı Atalayın seçilme şansı ise Kurultay Başkanı olması kuvvetlen- 15