18 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

18 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER Açıklanan gündemine (o bakılırsa, yapılan toplantıda Dışişleri (o bakan- ları dünyadaki askeri durumu, Batı Doğu ilişkilerini ve ortak dış politi- ka meselelerini incelemektedirler. An cak gündem dışı bırakılmış görünen bir mesele, bu tartışmaların o hepsi- nin üzerinde varlığını oduyurmaktan geri kalmayacaktır. Bu mesele de, ar- tık pek iyi bilindiği gibi, "Çok taraflı bir atlantik vurucu kuweti" omesele- sidir. Paristen gelen haberlere bakılır- sa Birleşik Amerika, eğer (o Atlantik Paktının parçalanmasını istemiyorsa, General De Gaulle'ü çok kızdıran bu konu üzerinde fazla durmamak o ge- reğini anlamış bulunmaktadır. Bu- nunla beraber bu, Washington'daki yöneticilerin okonuyu bütün bütüne bir taraf bıraktıkları anlamına gelme nektedir. Anlaşılan, zamanın kendi- leri lehinde işleyeceğini düşünmekte ve işleri şimdilik fazla itmek O iste- memektedirler. Gerçekten, General De Gauile'ün ilerlemiş yaşı düşünülür se, zamanın ortak güç taraftarları lehi ne işlediğine şüphe yoktur, öteyandan, işler fazla zorlanınca da yalnız Gene- ral De Gaulle değil, bütün fransız ka mu oyu son derece incinmektedir. Günlerin getireceği Bütün bunlara ek olarak, çok taraflı vurucu kuvvet konusunu (o Fransa- nın bulunduğu bir toplulukta tartış- mak da faydasızdır. Çünkü Fransa- nın bu tasarı karşısındaki omuhale- feti bir tarafa bırakılsa bile, diğer bü- yük batılı devletler de henüz kendi aralarında bir görüş birliğine varmış değillerdir. İşçi yönetimi altındaki Londranın vurucu kuvvet konusunda- ki görüşü Birleşik Amerika ile Fe- deral Almanyanın görüşlerinden önem li biçimde ayrılmaktadır. Bu üç dev- let arasında kuvvetli bir görüş birli- ği kurulmadıkça, Fransa ile tartışma- ya girişmek kimseyi hiçbir yere götür meyecektir. Önümüzdeki ayların bu vurucu kuvvet tasarıları için hayati aylar ol- duğu anlaşılıyor. Gerçekten, o geride bıraktığımız hafta Birleşik AAmerikay la Kanadayı ziyaret eden İngiliz Baş bakam Wilson, Ocak ayında Bonn'a gidecek, Sovyet Dışişleri Bakanı Gro- miko da Mart içinde Londraya uğra- yacaktır. Unutmamak gerekir ki, bu vvetin kurulması için, Sovyetler Bir liginin görüşü de en az Fransanınki kadar. Önemlidir. Sovyetler Birliği, Fe deral Almanyanın, bu kuwet içinde çekirdekli silâhların tetiğine odokun- masından korkmaktadır. AKİS. 18 ARALIK 1964