18 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

18 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

RAD Y O T.R.I. Teşkilâtsız teşkilât yi başlarında birgün, TRT'nin iki önemli görevlisi, İstanbul Rad- yosunun vpinikdah içeri girdiler. Gö- revlilerden biri, TRT'nin yükünü yedi ay önce omuzlarına almış olan Genel Müdür Adnan Öztrak, diğeri de rad- yoların başağrılarını uzun (yıllardan beri çeken ve bu başağrılarından bir türlü kurtulamamış olan Refik Ahmet Sevengildi. Adnan Öztrak ( yedibuçuk ay önce işbaşına gelmişti ama, yıllar - danberi bu müessesede çalışmışçasına yorgundu. TRT'nin birtürlü halledi- lemiyen, kapatılması imkânsız gibi gö- rünen dertleri, personeli (o arasındaki derin uçurumları ve tabii bütün din- leyicileri ilgilendiren, herşeye rağmen . Bütün yor, zihinlerini kurcalıyor, hayatları- nın düzeninin bozulmasına sebep olu- yordu. İşin tuhafı, TRT Genel Müdür- lüğünün etrafında, yeni görevlilere yardımcı olacaklarını ileri sürenlerin sayısı gün geçtikçe artıyor, fakat bun larla birlikte TRT"nin işlediği hatâla- rın sayısı da arkası alınamayacak şe- kilde yükseliyordu. Meselâ en son meydana çıkan dert- lerden biri de, radyoları Ankaradan idare etmenin güçlüğüdür. TRT ne idari bakımdan, ne de program bakı- mından bir teşkilât kurabilmiştir ama, programların bir elden o geçirilmesini sağlamak için Ankarada bir merkez teş kilâtı meydana getirilmiştir. Bu teşki- lâtın yönetmeliği ortada yoktur, ele- manları arasında belirli bir işbölümü yapılmamış, hattâ daha elemanları da- hi kesinlikle belli olmamıştır. Fakat bu merkez teşkilâtı elini derhal bütün radyoların programlarına uzatmış ve I Ocakta yapılacağı radyolardan defa- larca açıklanan yenilikleri düzenleme- ye başlamıştır. Teşkilâtın birtürlü ku- rulamaması, kesin bir işoölümünün ya- pılmaması ve gerekli şekilde eleman alınmaması elbette ki ortaya birtakım güçlüklerin çıkmasına sebep olmakta- dır. Meselâ bunlardan biri, Ankara ile İstanbul Radyosu arasında (kendini göstermiştir. Ankaranın düşündüğünü İstanbul Radyosu, her nasılsa, gerçek- leştirememektedir. Aslında "her nasıl- sa" diye Ankara düşünmekle, fakat teşkilâtsız çalışan bir idarenin sağa sola nasıl hükmedeceğini birtürlü akıl edememektedir. Zavallı dinleyici Bu ekşi içinden çıkmak için, RT'nin en büyük görevlisi kalktı, İstanbula gili” Yanında da, radyoları- mızın daha çok dertlerinden sorumlu bir yönetim kurulu üyesi bulunuyordu. Eski teşkilâtın eksikliklerini gayet iyi bilen, yeni teşkilâtı bu dertlerden kur- taracak olanların veya kurtarması bek- lenenlerin de başında gelen Refik Ah- met Sevengilin bu sefer, yönetim ku- rulu üyesi olarak, bu derde bir çare AKİS, 18 ARALIK 1964 bulacağı umuluyordu. TRT içinde ve TRT Yönetim Kurulunda bu gibi konulan ele alacak başka elemanlar yok mudur? TRT'nin dertlerinin sorumluluklarım oomuzla- rında taşıyanlara bu diğer elemanlar yardımcı olamazlar mı? Olmamaları için hiçbir sebep bulunmamasına rağ- men, TRT Genel Müdürünün de çev- resini saran elemanlar, o başkalarının buraya yaklaşmasına, en güzel taktik- lerini kullanarak, engel olmuşlardır. İş- te bu sebepten, en ufak bir pürüzde de, Ankaradaki merkezle İstanbul Radyosu arasında çıkan büyük bir anlaşmazlık- ta da meselenizi yine aynı şahıslarla halledilmesi yoluna gidilmektedir. Hal- buki unutulan nokta kanun karşısında bütün yetkililerin ve görevlilerin so- rumlu olacağıdır. Bu noktayı, özellikle, yerlerinde rahat, birçok işe karışmayan TRT Yönetim Kurulu üyelerinin, TRT yi sadece eski bir anlayışın elinde bı- rakmayı göze alanların ve TRT'de ö- nemli yerleri işgal edip, bu yerlerin yalnız nimetlerini gözeten ve olumlu bir iş çıkaramayan görevlilerle bir ke- narda oturun, hiç birşeye karışmadığı halde birçok işin yanlış yapılmasına yol açanlara zemin sağlayanların dü- şünmesi gerekir. Bütün bu noktalar gözetilmediği takdirde, meydana çıka- cak durumdan en çok müteessir olacak lar, Türkiye Radyolarından birşeyler bekleyen radyo dinleyicileridir. Türkiye Radyolarının bir - iki kişi- olmadığını türk çok- nin elinde oyuncak dinleyicisine göstermenin zamanı tan gelmiş ve geçmiştir.