18 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

18 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

ama böyle devlet babanın kesesinden şu veya bu derneğin kasasına aktar- ma demek olan bu kabil oyunlara bir set çekmek gerektir. Üstelik asıl fay dalanması gereken gerçek müzikse- verlerin çoğunun bu "açık arttırma" ya katılmaları kaabil (olmadığından, onlar konseri dinlemekten de mah- rum kaldılar. Bu konuda herhalde, Bakan İbrahim Ökteme bazı işler düş mektedir. GIRGIRLA | SÜPÜRMEK ZEVKTIR. YORMAZ VE TOZ KALDIRMAZ dikis — Ml) AKİS, 18 ARALIK 1964 dul LUT Konseri verenler : o Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası Yöneten : (o Prof. G. E. Lessing, Solocu : (o Igor Bezrodni (Sovyet keman virtüözü). Konserin yeri : Ankara Konser Salonu, Günü: 9 Aralık 1964 Çarşamba, Saat 2030 da. Program : Çağdaş bir bestecinin çeşitlemeleriyle Beethoven'in iki ünlü bestesinden kurulmuştu: 1) Blacher: Paganini'nin bir teması üzerine çeşit- lemeler, 2) Beethoven: Re -majör keman konçertosu, 3) Beethoven: Birinci senfoni. Konserin özellikleri : Genç kuşakların en önde gelen keman virtüozla- rından birinin yer aldığı konsere, yine Türkiyede ikinci defa bir bestesini dinlemek imkânına - tabii şef Lessingin sayesinde - ulaştığımız çağdaş Pei Blacher'in Paganini varyasyonlarının da çalınması ayrı bir çeşni getirdi Yıllardanberi çaldığı sakız misâli parçalarla artık üyelerinin de bıkıp usanmış duruma geldiği Cumhurbaşkanlığı Orkestrası bu gibi "egzersiz" lerle çok ileri merhalelere ulaşıyor ve belli bir gelişme göstererek "açılıyor". Hernekadar sanat yönünden büyük bir değer taşımasa bile, böyle parçalan repertuvara almalı ve ara sıra çalmalı... Ama tabii bunun yanısıra gerçek değer taşıyan çağdaş bestelere daha çok yer vermeye de gayret etmeli ki dinleyiciler de - orkestranın yanısıra - gelişsinler ve çağdaş eserlere karşı, şayet duyuyorlarsa, yabancılıkları giderilmiş olsun. Igor Bezrodni'yi geçen yıl Suna Kan ile — Bach'ın iki keman konçertosunda ve sonra Sifbeliusun ünlü konçertosunda dinlemiştik. Genç kemancı her iki bestede de Ankaralılara unutulmaz izlenimler kazandırmış- tı, özellikle ikincisinde üstün tekniği kadar şair inceliğindeki duyuşlarına herkes hayran olmuştu. Sazına hakimiyeti şüphe götürmeyen bir sanatçı olduğu kadar olağanüstü bir yorumcu olarak da tanınan Bezrodni bu yıl Ankaralıların karşısına Beethoven'in hemen ezbere bilinecek kadar iyi ta- nınan, fakat her yönden de zorluklarla dolu konçertosuyla çıktı. Beğendiklerini : Orkestranın gelişmesi artık elle tutulur gözle görülür denecek durumdadır. Kulakla duyabilenler için bu, daha çok bellidir. Üfleme çalgılar bile büyük bir güç harcayarak birşeyler göstermeye gayret ediyor e bunda da çok defa başarı sağlıyorlar. Yaylılar ise her zamankinden fark iu bir beraberlik içinde partilerini tek falsosuz çalmaya çalışıyorlar. Genel entonasyon her konserde bir öncekinden daha iyi gibi geliyor bana, bes- telerin yorumlanması şef Lessing'in mizacına uygun; âdeta sanatça, Or- kestraya kimliğini vermiş görünüyor.. Ancak bu kimlik, kişilik, biraz fazla teknik ve az renkli. Bu, özellikle romantiklerin bestelerine gelince odaha çok belli oluyor. Ama herşeye rağmen Lessing, orkestranın çehresini, bütün gelen öteki şeflerin bir yılda yapabildiğinden fazla değiştirmeyi başardı! Bezrodni bu yıl geçen gelişindekine oranla biraz daha kuru görün- mekle beraber teknik yönden yine olağanüstü durumda: harikulade yumu- şak bir yayı, çok rahat parmakları, güzel bir ritmi var; müzikalitesi ender kemancıda bulunur cinsten, çaldığına derinliğine girebiliyor ve dinleyiciyi de birlikte sürüklüyor, özellikle fazladan çaldığı Bach partitasında tüm sa- natını açığa vurdu. Beğenmediğim : Blaoher'in çeşitlemeleri - geçen yıl dinlediğimiz uver- türündeki gibi - âdeta bir orkestra egzersizi; sanat yönü bir yana, belli bir üslüp bile aramayın... Bezrodni'ye gelince, Beethoven'in ikinci bölümünde, hele birinci bölü- mün kadansında A bi üzerimizde Kem ilk izlenimlere uygun bir ke- mancı gibi değildi. Zaman zaman ritminin aksadığım, renkli çalışının yerini donuk ifadeli bir ses > “kümesine bıraktığım hissettik. Sonuç : Bezrodni parlak cümlelerle yorumlanacak besteler seçseydı, me- selâ Sibelius bu amaç için biçilmiş kaftandı, başarısı daha bariz olurdu. una rağmen ünlü kemancıyı, hele orkestranın gayretli şefi Lessing'i yürek: ten alkışladık. Daniyal ERİÇ 31