18 Aralık 1964 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

18 Aralık 1964 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

TİYATRO Ankara Turgut Zaim Jübilesi Devlet Tiyatrosunun kıdemli o de- koratörlerinden ve yurdumuzun ta nınmış ressamlarından Turgut Zaim, kendi isteği üzerine, bugünlerde emek üye ayrılmak üzeredir. Bu münasebetle Devlet , Tiyatro- su Genel Müdürü Cüneyt Gökçer ve ları için bir jübile tertiplemeyi karar- laştırmışlardır. 12 Ocak Salı oakşamı verilmesi uygun görülen jübile ( için Büyüt Tiyatro tahsis edilecek, oDev- let Tiyatrosu temsillerinin birçoğunu dekor ve kostümleriyle süslemiş olan sanatçının hizmetleri anılacak, tiyat- ro eskisleriyle tablolarından omürek- kep bir sergi de fuayyede açılacak- tır. Jübile gecesi "On İkinci Gece" ko medisiyle "Giselle" balesinin ooynan- ması düşünülmektedir. Jübile biletle ri yalanda satışa çıkarılacaktır. Rus bası ve Şadan Candar Rus Büyük Elçisi, 8 Aralık akşamı, bir süredenberi OoDevlet Tiyatro- sunun misafiri olarak "Faust" opera- sında Mephisto rolünü oynamakta olan ünlü rus bası Aleksandr o Ognivt sev şerefine büyük bir kokteyl o parti vermiştir. Çoğunlukla sanat çevrelerinin ve kordiplomatiğin davet edilmiş (o oldu- gu kokteylden önce bir piyano, ke- man ve şan konseri verilmiş, bu kon- serde rus opiyanistlerinden © Vsevold Petruşanski ile ünlü rus keman virtü- --- İgor Bezrodni, Ohopin, Deboussy ve Vladigerovdan parçalar (çalmışlar. Devlet Operası solistlerinden Şâdan Çandar ile misafir,bas Aleksandr Og- nivtseev de opera arialarıyla şarkılar söylemişlerdir. Şâdan Candarın başarıyla osöyle- diği parçalar ilgi ile dinlenmiş, o bil- hassa Mozart'ın "Figaro'nun Düğü- nü" operasından söylediği (o Suzanne'ın ariası ile Massenet'in "Manon" ope- rasından söylediği ariada (gösterdiği ses kültürü ve müzikalitesi büyük bir takdir uyandırmıştır. Misafir rus basının da bilhassa Şaporinden söylediği "Tarlada hiçbir- şey kımıldanmıyor" şarkısı çok (o be- genilmiş, istek üzerine program dışı söylediği "Volga mahkümları" şar- kısı ise uzun uzun alkışlanmışta;. AKİS, 18 ARALIK 1964 (Oyun, 3 perde). : Dr. Hidâyet Sayın. : Şehir Tiyatrosu aa. Sahneye koyan : Fıgun Köknar. Oyun ; "Topuzlu", Yazan Tiyatro Dekor : Bülent Erbaşar. Konu On yıldır oyun yazan ve ilk defa yazdığı bir oyunun ramp ışıkla- rına kavuştuğunu gören Dr. Hidâyet Sayının "Topuzlu"sunu görmiyen kaldı mı, bilmem? Geçen Ocak ayında Ankarada -Küçük Tiyatroda- sahneye ko- nulan "Topuzlu", Devlet Tiyatrosu afişlerinden hâlâ inmedi. Ankaradan, yaz turnesinde dolaştığı otuzüç Doğu ilinden ve Bursadan sonra şimdi İzmir dedir. İstanlbulda ise mevsim başındanberi -önce Üsküdar, sonra Tepebaşı sahnelerinde- üç aydır oynanıyor. Bu başarının sırrı, oyunun konusundan çok, canlandırdığı kişilerin gerçekliğinde, renkliliğinde. Bu canlılık ye renk- lilik içinde yazar, meseleleri, töreleri bir yana, köy insanlarının beşeri bir tablosunu çiziyor, sosyal gelişmelerin ve yüzlerce yıllık ihmallerin hikâyesini tekrarlamıyor, iki köy büyüğünün, Topuzlu Dede ile Molla İmamın çatışma- sından bir güçlü karakter komedisi kuruyor. Basit bir avcılık ve nişancılık iddiası, bir büyük inat halini alıyor. Hocanın yağmur duasına katılmıyalı To- puzlu, romatizmalarının haber verdiği karabulutlardan bir ermişlik masalı yaratmasını, bu masalı bir efsane haline getirmek için de "öleceğim!" de- diği gün ölmesini biliyor. Oynıyanlar Kemal Tözem (Topuzlu), Suna Pekuysal Köknar (Hali- me), Dinçer Çekmez (Osman), Filiz Toprak Usluer (Fadime), Ergun Köknar (Molla), Turhan Göker (Muhtar), Kadri Ogelman (Çakır), Sait Ergenç (Mehmet), Sibel Süer (Hacer), Tanju Çöğen (Ahmet) v.s. Beğendiğini : Yazarın, sade bir oyun yapısı içinde çizdiği inandırıcı tipler, merak ve ilgiyi, son perde kapanıncaya kadar uyanık tutmaktaki ba- şarısı. Bülent Erbaşarın havayı yansıtan simültane dekoru. Kemal Tözemin Topuzlu Dedeye, Suna Pekuysal Köknarın Halime Nineye, rahat ve tabii bir oyunla -aynı zamanda tatlı bir Orta Anadolu şivesiyle- kazandırdıkları sağ- lam kişilik; Dinçer Çekmezin Osman'da, Filiz Toprak Usluerin Fadime'de, Turhan Gökerin Muhtar'da, Ergun Köknarın Molla'da çizdikleri güzel tipler. Beğenemediğim : Yazarın, Hoca - Topuzlu mücadelesinde, din istismar- cılığına karşı olduğunu açıkça belirttiği halde, bir başka istismar konusu edilmeğe pek elverişli olan Topuzlunun ermişlik hikâyesini destekler görün- mesi. Sonuç : (o Ankarada Bursada, İzmirde olduğu gibi İstanbulda da mevsimin en başarılı köy oyunu. Gücünü sahne düzeninden, oyundan ve dekordan çok kendi yapısının sağlamlığından alan bir oyun. Naciye FEVZİ Tepebaşı Tiyatrosunda "Topuzlu" Topuz gibi oyun 27