5 Mart 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

5 Mart 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

TIiYATRO Ankara ; Prof, Kindermann Ankarada Bi. satırlar AKİS'te çıktığı zaman Viyana Üniversitesi Tiyatro Ensti- tüsünün kurucusu ve Tiyatro Bilimi Ovdinaryus Profesörü, tiyatro tarihinin uluslararası tanınmış bilginlerinden Prof. Dr. Heinz Kindermann, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih - Coğrafya Fakültesinin dâveti üzerine, konferans vermek üzere, Ankaraya gelmiş ©- İacaktır. Prof. Dr. Kindermann 1894 yılında Viyanada doğmuş, Viyana Üniversite- sinde alman, latin, iskandinav dilleri ve felsefe tahsili yapmış, 1918 yılında doktorasını bitirmiştir. İlk eseri olan “Sehilizsr ile Lelbniz'i doktora çalış maları sirasinda yayınlamış ve 1919 yi- lında Berlin Üniversitesi Tiyatro kür- süsü profesörü Max Hermann'ın asis- tanı olmüştur. 1919-24 yıllarında A- vusturya Eğitim Bakanlığında sanat eğitimi, halk kitaplıkları ve halk eği- timi müşaviri olarak da çalışmış, 1924- 26 yılları Tası aynı bakanlığın Federal Tiyatro Müdürlüğünde Burg Tiyatrosunu temsil etmiş ve 1924 de Viyana Üniversitesi Felsefe Fakülte- sinde yeni Alman Edebiyatı kürsüsü döçenti olmuştur. 1925 de Viyana Akademisinde ede- biyat öğretim görevlisi, 1926'da da ay- nı Akademinin estetik ve edebiyat ta- riht profesörü olmuştur. 1927-35 yılla- rında Danz'g Yükssk Teknik okulun- da Alman Dili ve Edebiyatı Ordinar- yüs Profesörü ve Cermanistik Seminer! müdürü olarak. çalışmış, 1936-41: yılla- Müns Westfalya' Üniversi - iyatı ve Tiyatro nün“müdürü 've “Tiyatro Bilimi “Ordi- “Prof.Dr. H. Kindermann, Üniver- sitedeki çalışmalarının: yanısıra birçok larında yüksek serlerle 'de'Tiyatro bilimi” alanında"biü- yük “birsşöhrete» ulaşmıştır; Şimdi Ve- ve Mille“lerarası' Tiyatro. Araştır- maları : Enstitüsünün i yöneticisidi serleri ise'şunlardır: “Burg Tiyato- su”, “Goethe Çağının 'Tiyatro Tarihi”, 26 Gülriz Sürüri - Engin Cezzar Topluluğu “Direkler Arasında” Geçmiş zaman olur Ki. “Direkler Arasinda” Müzikli oyun, 2 bölüm. Yazan : Refik Erdur Müzik ; Af E Gümelbeyoğlu, Tiyatro : Gülriz Sürüri - Engin Cezzar topluluğu (İstanbul Tiyatrosunda). Sahneye koyan : Genco Erkal. Dekor : Tuncay Çavd Kostüm : NU ender 0 Refik Erduranın yeni oyunu bir müzikal komedi Bisiklet » yazarı, çoğu Batılı müzika) yazarlarının yaptığının bir başk lüsünü yapmış: eski yazarlamn ünlü oyunlarını alıp bugünkü hoşlanacağı bir müzikal heline sokacağına, eski devrin ünlü bir eğlence ssin tini canlandırmak, Dirsklerarasını - eski Şehzadebaşım - ve onunla bevabe eski İstanbulu, bir. geçmiş zaman tablosu halinde sahneve çıkarmak İste miş. Yazar bu tabloda, arap bacısından yumurta ökçeli külhanbeyin?, tu- lumbacısından paşasına, muhabbet tellâlından ermeni kantocusuma, maha| le bekçisinden komitacisına, ülürükçü imamından effemine pshlivanına varıncaya kadar Osmanlı başkentinin en tipik kişilerini tanıtıyor bize; kaç devrinin bütün seksüel. kompleksleri içinde yakın geçmişimizin sosya! ve'politik açıdan ölçülü -birsatirini yapıyor. ıyanlar : Gülriz.Sürüri C:zzar (Cemile), Emel Saner (Vuslat), Meh met Akan (İmam), Umur Bugay (Bekçi); Ülkü Taner (Hüsmen Pehlivan) Şevket Aktuğ (Paşa), Arif Erkin (Kezzap Osman), Güzin Özipek Tezel (Kan tocu Manolya). Engin Cezzar (Kemani Kazer Çiniciyan) v.s . Beğendiğim : Yazarın, ana çizgileri - ve bellibaşlı kişileri - ile yetişmemi; olduğubir devrin rengini, havasını. sürükleyici" bir akış içinde duyurabilm!'; olması. Genco Etkalın, o daracık sahnede, bu çok hareketli, «alabalık oyun “esprit”sini kazandıran sahne düzeni. Tuncay Çavdarın havalı, realizasyo nu bakımından da çekici dekoru. N!l Geredenin zarif &ostümleri. Başrolü Gülriz Sürürinin, bütün oyuna hâkim olan. gözalıcı - ve müzikal- oyunu Beğenem ğin» Çoğunluğu müzik ve dans eğitiminden yoksun bir kaf ro İle müzikal oynamanın: kaçınılmaz aksaklıkları... Metni lâyıkiyle değe: lendirmekten, süslemekten “uzak kalan müzik... Sonuç : Eski İstanbul hayatını sahnede görmek İsteyenlerin zevkle sey red*cekleri bir oyun. “Cengiz Hanın Naciye FEVZİ AKİS, 5 MART 1965

Bu sayıdan diğer sayfalar: