March 5, 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

March 5, 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

SINHMA ayrı olan bu çiftten Hardy, Georgir''ı bir amerikalı, Laurel ise Ulvsrston'lu bir İngilizdi. 1340 da doğan Arthur Stanley Jefferson. sinemada Stan Laurel adıyla tanınmadan önce ingiliz müzikhol ve pandomima geleneğinde geniş tecrübe edinmişti. Zaten onamı yaşında sahneye-adım atan'Laural'n babası bir tıyazro yazarı, annesi Ce bir oyuncuydu. 1912'de zamanın © tanınmış pandomima topluluğu olan Fred Karo, Amerika tumesine Çik- tığı vakki, topluluğun iki gözde yil- dızından biri Laurel, öbürü, az sonra sinemada “Şarlo” adıyla büyük bir ün kazanacak olan Charles oChamlin'di. Laurel, sahne arkadaşını izlemekte gecikmed! ve 1917'de sinemaya geçti İki yıl sonra Hardy ile aynı filimde birlikte (ogöründüler ama, henüz bir çift meydana getirmemişlerdi. Yedi yıl sönra Laurel ile Hardy'nin kaderi bir kere daha birleşir gibi oldu. Bu defa da, bir flim çevirirken hastala- nan Hardy'nin yer'ni Laurel almıştı. Nihayet aynı yıl (1926) “Slipping Wives” filmihde Laurel.Hardy çifti ortaya çıktı. Bu verimli ortaklık, uzun- Ju kisalı 200'den fazla filmden, ve 1927-1932, 1936-1940 arasında iki “altın çağ” dan geçerek 1950 de Fransada çevirdikleri “Atoll K, - Laurel.Hardy Vergi Düşmanı” filmine Kadar sürdü. Bu arada, çeyrek asır, büvüklü küçük- lü her siniftan sevire'yi çeken “Th ic Box - Müzik Kutusu”, “Jail Hapişane Kuşları" “Fra - Şeytan Kardeş", “Babes in Toyland - Periler Diyarında”, “Way Out West - Laurel Hardy Batıya Gi- diyor", “Swiss Miss - Laurel Hardy İsviçrede”, “Chumps at Oxford . Lau- A IN KURUMU ğe GİLERLE DE GERLEND RİN! a YURT İÇİ VE YURT DIŞI REKLÂMLARINIZ İÇİN HİZMETİNİZDEDİR Geneli Müdürlük * Cağaloğlu -Türkocağı Caddesi No, | Istanbul Telefon : 27 66 00- 27660) Telgraf ağresi ; BASINKURUMU (Basın A; 1491) — 145 wi Hardy Mektepte”... virdiler, gibi filmler çe- Bozülan ortaklık Fakat ortaklığın sonu pek parlak Ol. madı. Sinemada eskidiklerini anlı- yan çift, bir ara sahneye geçti. Avru- pada, filmlerinin sağladığı sevgiden ötürü başarılı geçen bir turmeye çıktı- lar. Hardy'nin ölümünden birkaç yıl önce talihlerini bir kere de “küçük perde"de denemek için televizyonda görün düler. Ama bu sırada aralarına yunca birlikte çalışan iki oyuncunun birbirine bağlılıklarını çekemeyen eş. ieriydi. Anlaşmazlık, filmlerindeki hak larından dolayı mahkemeleşmeye ka- dar gitti. Bir yandan bu dâvalar, bir yandan 1950'teki bir krizden sonra ge- çirdiği felç, nihayet 1957 de Hardy'nin ölümü Laurel'i adamakıllı osarsmıstı. Beş-altı yıl Santa Monica'daki evinde dördüncü eşiyle yalnız bir hayat yaşı- van Laurel, 1963'te Fransaya gitti, bir kere daha sahneye çıktı. Bu defa orta. halli müzikhollerde, eski oyun arkada- şının taklidini yapıvordu. Sonra, so- nunun yaklaştığını sezmiş gibi, Hardy ile birlikte çevirdikleri filmlerden en güzel parçaları bir antoloji hazırladı. dünya seyircileri, araya getiren bir Geçen yıl, bütün beyazperdenin bu en sevimli ve usta çiftini bu antoloji sa- yesinde yeniden hatırladı, genç nesil- ler Laurel . Hardy'y! veni yeni keş- fettiler. Yasak bölge uriyeni in “Kültür ve Milli İstikamet Bakanlığı” ilgilileri geçen hafta Suriye haritası üzerine eğilerek, bafı- da Lâzkiyeden doğuda oDeyr-ez-20ra kadar uzanan bir çizgi çektiler ve bu- nun kuzeyinde kalan bölgede yedi türk filminin gösterilmesini o yasakladılar. Filmler şunlardı: “Kırık Çanaklar” “Kirik Plâk”, “Meçhul Kadın”, “Ben Masumüm”, “Ayşecik Canımın İçi “Aşka Tövbe", “Yaban Gülü”, Ayşeciklerin, Zeki Mürenlerin oyna. dığı bu suya sabuna dokunmaz filmle- rin neden yasaklandığı kararda açık- lanmamıştır. Ancak, arapçaya dublâfı yapılmaksızın doğrudan doğruya türk- çe olarak gösterilen bu filmlerin, va- sak bölge çinde yir alan Lüzkiye, Ha. Isp, İdlip. Deyr-ez-2zor, Hasankeyf şe- hirlerinde türkçe bilen halkın büyük rağbetin! çektiği gözden kacmamakla dır AKİS, ö MART 1965