18 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

18 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

sıni sağlamış. Gazeteciler rin Sevgilisi” ilân etmişler. Toplantının son günü duha sansasyonel bii" hâdise cereyan etmiş. İktidarın Taşlı#ı ba- sacağı rivayeti çıkmış. Sözümona Floryada bir bomba bulunmuşmuş, İktidar bu bombayı ba- hane yapacakmış, Taşlık aranâcakmış ve siya- si partiler kapatılacakmiış, İstanbula bu Tiva- yet yayılınca evin içi mahşere dönmüş. Bilhas- sa C.H.P.'liler emniyet tedbirleri için Taşlığa dolmuşlar. Hava müthiş gerilmiş. Telaşıyla Ka- sım Gülek de buna yardımcı olmuş. Heyetlerin birbirinden ayrılmaması için yemeği orada, birlikte yemelerini teklif etmiş. Fâkat İsmet Paşalar Taşlıkta kalmadıklarından dolayı ve- mek yokmuş. Her halde dışarıya bir yere gidi- lirse yemek paralarını kendisinin vermesi ihti- malini düşünerek Gülek, yemeği bedavaya cı- karmak ümidi ortadan kalkinca ısrardan vaz- geçmiş. Tabii, bir şey de olmamış, Sanırım bu, o siralarda Zaferin ve diğer iktidar organlarının yaptıkları yayının sebebi- yet verdiği bir rivayettir. iktidar, Taşlıkta top- lananlara ateş püskürüyordu. Zafer “Siyasi ah- lâksızlık için toplanan adamlar” diyordu. D.P. siyasi ahlâğı temsil ediyordu! İktidar ta- vafından gelen bu hücumlar, onları takip eden tehditler tabii liderleri daha anlayışlı olmaya itmiştir, mecbur etmiştir. Aslında, bana softradan İsmet Paşanın an- lattığı, toplantı öyle “yüksek bir basiret hava- s1” içinde geçmemiş. Hevetlerin kafasında kol- tuk hesabı hep kalmış. Öfice, C.H.P.'ye koltük- ların yarısının verilntesi, öteki yarısını C.M.P. ile Hür. P.'nin kendi aralarında paylaşmaları kabul edilmiş, Fakat bu defa C.M.P. “teşkilâtı dahi olmayan Hür. P." ile ayrı seviyede görün- meyi redöetmiş, C.M.P. diyormuş ki: — C.H.P. yüzde 50'yi alsın, kabul; Aihâ, “ Hür, P.'ye ne oluyor? Onun eti ne, budu ne? Kalan yüzde 50'nin yüzde 30'unu beh alırım, vüzde 20'si Hür. P.'ye yeter.." Buna, tabii Hür. P. kıyameti Okaoparıyor- muş. Kee, prestij meselesi! Onur üzerine, feda- kârlik getie C,H.P.'ye düştü. Söyle bir gtlaşma- ya varıldı: C.H.P.: yüzde 45, CM.P. ve Hür. yüzde Wer, müstakiller: yüzde 7. Bu, bir tebiğle umumi efkâra ilân edildi. İsmet Paşa Ankâraya döndüğünde “Tebliği nasıl cikardık, sen bir de bana sör” dedi. Töplanıyorlarmış, Ko- nüşüyorlarmiş, mutabakata varıyorlarmış. Tam kârar verecekleri zaman bir tanesi diyormuş ki: Erdalı “Gazetecile- — Bir de paçili. arkadaşlarla koöhüşa- r..” çi temsilciler (ogidiyorlarmış, “partili arkadaşlar” ile konuşuyorlarmış. Bazen kâfa- arı bozulmuş dönüyorlarmış, o zaman her şe- Ovhün Köprülü D,Poden istifa etli ve Hür, P.ye geğli. BU, onün için tabii yöldü, D.P.min İstanbul teşkilâtının başinda geçmişti ama, olanın menfa- — gtupü ile bağdâşmüasita imkân yoktu, Tipki abasinim Ankaradaki ayhi gfüpla O uyüuşamaması gibi. ye tekrar başlamak gerekiyormuş. Deveye hen- dek stlatılır gibi hihâyet bir metin üzerinde ân- lâşilmiş. Liderler, 3 Eylülde Atikâtada tekrar toplâracaklarıni dâ tebliğe bildirdiler. Bu sırada İktidar, kelimenin tam mâna- siyla hop otürüyor, hop kalkıyordu. O günler rösmi bir Ziyaret için Afganistan Kralı geldi. Bazi dâvetler tertiplendi. Daha bir süre önce İs- met Paşayı dâvet için dâvetiye göndermekle yetitimeyip Özel Kalem Müdürüne telefonlar ettirten Adnan. Menderesten ne bir ses'çıktı, he.bir nefes. İktidar kızgındı! D.P, İşbirliği Toplantılarının en gok müs- takillerle ilgili kismmnia içörlemişti. Bunu “si- yasi ahlâksızlık” sayıyordu. Muhalefet, D.P.'den adam ayartacak, bunları “müstakil” etiketi al- tında kendi listelerine alacak, D.P, içinde hu- zursuzluk yaratacaktı, Ama, ya mı.vardı? Bü eskiyalığa İktidar asla müsaade etmöyecek- ti. Gerekli bütün kanuni tedbiler alınacak, bu âhlâksızlık kapısı kapatılacaktı. Bu şarkıları söylerken D.P. Büvükleri Kasim Küfreviler, Muâfimer < Alakantlar üzerinde kuvvet veya nüfuz denemeleri yâpıyor, onları Hür.P. hâte- ketihden kobatıp ahvor, Menderes Küfveviyi vâanındü gezdiriyor, Alakanta ise Hür.P. ve İs- birliği aleyhinde demeçler verdiriliyordu. Hat- 199