18 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

18 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

çi Na ki D.P, tideri istediği kanınları Meclisten, gecitimeden evvel bunları kendi mütismden biri araediğışla Gtupa getirtirdi, Orüda kütllar dökülür, gerekirse bizzat Menderes o mildabalderde o bulüğür, ertâsi Meclis völsesi bir mizatisetidin ibaret kalırdı, Yu- karda resmi görülen Osman Kavrakoğlu bü mif- ritletdeği bir tanesiydi. Yaninda görünen Zeki ti. z4 Spotel ise dâlma Metdetesti değil Bayarcı kaj- maş, bu yüğden 1957 seçimlerinde atlâmiıs, ata bu sayede de Yassiadidan kürlülnüştür, Paü şah- sini daim eylesih! ye sotrdü. Osmün bey. hiç memnun değildi. İsmet Pğ- şahin kedi tâaraftarlarinca o alkışlanmasını âdeta kendisine hâküret saymıştı. Mütefiadi- yen imâlı lâflar ediyor, dike tistünde otüru- yordu. Zaten, bu İşbirliği Havası da Bahar Ha- vasindan dahâ uzZuh ömürlü olmadı, Metüderesin plânı hazırdı. Muhalefetin işbirliğine mani ola- cak tedbirler tasarlatimiışti. Bunlariti, bir, Mec- listen göçitilmesi kâlmişti,. D.P. nin sildhşör- leritideti Osman Kavrâköğlü Eylül içinde D.P. Grüpünâ bir takrir verdi. Bunda, işbirliğini im- kânsız kılacak tâdillerin Seçim Kanununda ya- ılması isteniliyordu. Partiler müşterek liste Stirdmayaâcaklârdi, omüstâkillerin, eğer bir vakitler bit partiye kayıtlı isler © pâtrtiden uzün bir süfe ötice âyrılmüları getekeöekti. Bü- tüf gibi, bir takim tedbirler. Tabii Meclis he- then ertesi gün büfiların hepsihi, Muhalefetin direnişine rağmen kattutilâştırdı. O zaman Hey- beliada, Taşlık ve Ankara toplantılarının pra- tik kararları havada kaldı. Yok, C.H.P. yüzde 45 âlâcakmış;: yok C.M.P. ve Hür. P. yüzde 24'6rö salhilp olâcakimış, yök, Her listenin yüzde '7si müstakillere verilecekthiş, bütün bunların götçekleştirilmesi katma liste yasağı ile im- kânsızlaşıyordu. Menderes, rakiplerine bir o- 202. yun oynamış olmanın verdiği hazla ellerini uğuşturuyordu. O zaman muhalefet partileri takkelerini önlerine aldılar ve bir çikar yol aramaya koyuldular, Bu gayret kendilerini an- cak birbirleriyle boğaz boğaza getirmeye yet- ti. Zira, koltuklârın hayali ortadan kalkınca bilhâssa Hür. P. ile C.M.P. müthiş sinirlendi: ler ve sanki işbirliğine imkân birakmayan D.P. değil de C.H.P, imiş gibi toplarını ona cevir- diler. O kadâr ki, C.M.P.'nin Ankaraya gelen delögelerine, o bilhassa Osman Bölükbaşının tavsiyesiyle seçimlerde D.P. den cok C.H.P, ile uğraşmaları talimatı verildi. Muhalefet parti- leri arâsınidâki ipler tamamile kopmuştu. Bu, seçimlerin neticesinin alınmasına kadar devam etti. C.M.P, ve Hür; P, Menderesin Seçim Ka- nunundâaki tadilâtı Meclisten geçince oOkarma liste yapılamayacağını anladılar ve kabul et- tiler, O zaman, ilk önce, İsmet Paşaya çok tu- hâf gelen bir teklifte bulundular. C.H.P. lis- telerine, kontenijandaki onisbetler odahilinde C.M.P. li ve Hür, P. li adaylar alınmasını iste- diler, Fakat yapılan tâdilat sonucu, bir parti- den istifa edip ötekine girmenin de imkânı yoktu, Hatta böyleleri bağımsız olarak dahi pârti listelerine alınamayacaklardı. o Tek ça- re, hiç bir partiye girmemiş bulunduğu halde C.M.P. li veya Hür. P. li diye bilinecek kimselei yârâtmaktı. C.M.P. kanadı, bunların, meselâ Bayan Bölükbaşı, Bayan Karaosmanoğlu, Ba- yân Güreli, Bâyan Ardicoğlu olabilecekleri te- Zini ileti sütdü. İsmet Paşanın canı sıkıldı. Bu- Hün hiç bir ciddiyeti yoktu ve seçimlerle alay etmek gibi bir ha) ortaya çıkacaktı, Tabii o siırâlarda İsmet Püşa bir gün Adalet Partisi diye bir pörtirin küruldcağıni ve onun, sahiden alây eder gibi, Bayat Gürsoy-Bayarları, Men- ders Juhioflatı, Bayat Ağaoğluları ve Bayan Gedikleti ihtilâl sonrası Türkiyesinit. aday lis- telötine âlâeâğinı hatırından dahi. geçirmiyor- dü, Bir güb, bir hüpishüte ziyaretinde: “. Olük mü böyle şey?” diye söylendi. Zâten olmayacağını kücük partiler de ça- bük farkettiler ve başka bir teklifle ortaya çıktılar. Şimdi istedikleri Türkiyede seçim böl- gelerinin tâksim edilmesiydi, Çıkarılacak olan milletvekili sayısı kohtenjana göre taksim olu- nabcakti, Meselâ C.H.P. 250 milletvekili mi çi- karacaktı? 250 milletvekili çikaracak bölgeler de seçime C.H.P, katılacaktı, öteki muhalefet partileri semibolik listeler ileri şürecekler veyâ seçime hiç girmeyeceklerdi. Buna mukabil C.H.P. de Hür. P. ve C.M.P.'nin hissesine dü- şen milletvekili kadâr milletvekili çıkaracak il- lede aynı şevi yapacaktı. Bu, daha ziyade Hür. P. nin siyasi akademisyenletrinin buluşu oldu C.H.P: yetkililerinin bu teklifler üzerinde