18 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

18 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

« Hindistan ile Pakistan arasında patlak veren barp Türkiyede geniş ilgi yaratmış bulunuyor, Bunda şa- sılacak bir taraf voktur. Hadise dünya çapında bir me- sele olduğu gibi bizim Pakistanla mevcut özel ilişkileri- miz işi devlet ve bükümet seviyesinden almış, kütlelere indirmiştir, Kıbııs davamızı sımsıkı tutmuş bulunan Pa- kistan, türk milletinin tamamının sempatisine maliktir, Bu dar anında civanmevi, ve kahraman o pakistanlıların yardımma bütün imkânlarınızla koşmamız berkesin sa- mimi arzusudur. Nitekim bu imkânlar en süratli şekilde seferber edilmiştir. Pakistanlılar Türkiyeyi, ilk patlama gününden itibaren yanlarında görmüşlerdir, Türk milletinin bissi budur. Bunun yanında Türki- venin, bu milletlerarası ayda oynayacak bir rolü var- dır. Bu rolün meharetle, basiret ve itidalle oynanması lâzımdır, Bu itibarla serinkanlılıkla düsünmek, hadise. ve doğru teshis koymak başlıca sartlar dünyanın bülün barışsever devletleri giki her şevden cok Mint Yarımadasında atesin kesilmesini arzulamaktadır. Bu, öyle görünüyor ki bizzat Pakistanın Ve Hindistanın da samimi arzusudur, Pakistan, Hindista- na nazaran asker ve malzeme sayısı bakımından güçsüz- dür, Pakistanllar, hintlilere karşı ananevi askeri mezi- yetleriyle dayonmaktadırlar, Fakat kuvvetli bir hint hü. cumunda baskentlerini bile korumaları kolay olmayacak- uçak sanayii olmayan ülkeler için Hava harbi silâh ister, malzeme Türkive, tr, Hava üstünlüğü, geçici bir avantajdır ister, uçak ister, Bunların ikmali yapılmadığı takdirde, bir süre sonra havalarda savaş imkâ bal alır, Zaten hugün dahi, o konvansiyonel silâhların kullanıldığı bir harpte neticenin havadan alınmasına imkân yoktur. Her şeyin tekrar yere dönmesi, sartların icabıdır, O takdirde asker ve malzeme üstünlüğü hinilileri avantajlı duruma geçirecektir, Pakistanın, Tindistanla savaşmaktâ biç bir istifadesi yoktur. eğer Pakistanı zaptetmek, Pakista- arzusu mevcutsa hay: Hindistanın da, m haritadan silmek gibi bir tici muhakkaktır Hint kuvvetleri, bütün üstünlüklerine rağmen, günlerdir Pakistana Y te, beklemekte, &üçük çatışmalarla yetinmektedirler, Bunun sebebi, kuv- vetliden de kuvvetlinin bulunmasıdır. Hindistanın en geniş hudutları Çinle olanıdır, Hintliler, çinlilerin ger- cek niyetleri ve tatumları hakkında bilgi sahibi olmak fırsatını bulmuşlardır ve ayılmışlardır, Nehrunun kendi- si, hatalı teşhisinin memleketi nereye götürdüğünü far- ketmiştir. Bir geniş Pakistan . Hindislan savaşında Çinin ne zaman, hangi sarlarda müdahale edip parsayı topla- yacağını kimse bilmemektedir Ama parsanın Çin tara- fından toplanacağında hic bir süphe yoktur, Çin, bu ilk anda Pakistanın yanındadır, Çinin şimdiki hedefinin Hindistan olduğu Yeni Delhide meçhul değildir Ondan dolayıdır ki Hindistan da Hint Yarımadasında ateşin kesilmesinde büyük menfaat görmektedir ve bunu iste- mektedir, O halde ,ateş niçin devam ediyor? al et- | A 118 Eylül 1965 Bir Dış Olay ve Türkiye mir meselesinde, savundukları tezler ve aldıkları ta Metin TOKER Ateşin devam etmesinin sebebi, her şey gösteriyor ki, bu ateşin çıkmasının sebebidir. Pakistan gayet haklı ola- rak, Keşmir ibtilâfının bu vesileyle bir hal yoluna sokul- masim ateş kesmenin şartı yapmıştır Bunun Üzerine Hindistan da mukabil şartlar ileri sürmeyi bir vap meselesi addetmiştir ve böylece bir “tmanevi tatmin” unsuru meseleye karışmıştır, Bu unsurun milletlerarası olaylarda akıl ve mantik yolunu ne kadar kapadığı her- mâlümudur, Türkiyenin, İranın ve bizim Pakistana yakın olduğumuz derecede Hindistana yakın olan Misir, nimel gibi devletlerin rolleri burada belirmektedir, e MHindistana, ateş kesmeleri için “mânevi ilinin elden da göz önünde tutan bir formül tek- lif emek lâzımdır, “Kayıtsız ve şartsız ateş kesme”nin höyle bir özelliği olacağı haya) edilmemelidir. Buna mu- müzakere masasına oturulması şartıyla ateşin kesilmesi” ni teklif ederse bunu kabul etmek hiç kimsenin haysiye- tini zedelemeyecektir. Bugün tecavüzün kimden geldiğini riyazi katiyetle belirtmek kolay değildir, Tecavüz, bardağı taşıran son Bu kadar uzun mazisi bulunan haklısını dolayısıyla Pakistan Hindistana nazaran çok daha mu- tedil, yumuşakbaşlı olmuş, daima Hindistan, kuvvet Üs. tünlüğüne güvenerek hal çarelerini elinin tersiyle itmiş- tir,-Hindistanın, Nehrudan sonra aynı meharette bir ele âistanm yeni liderleri bu inceliği ogösterememişler v4 kendilerini bir talihsiz harbin içine atmışlardır. Konuşmak savaşmaktan her zaman iyidir, Pakiste- nın ve Hindistanın dostları bu iki büyük memleketi bir an önce ateş kesmeye ve masa basına oturmaya ilna edebilirlerse sadece Hint Yarımadası değil, bütün Asya tası, hattâ dünya tehlikeli Rüya ep Zaza masun kala” caktır, Çin unsuruna bel k Hindistana pahalıya malolmuştur. Bu unsurun tehlikesini farketmesi için Pa- kistanın ayrı bedeli ödememesi türk milletinin en samimi temennisidir, İranın da bu görüste olduğu anlaşılmakta. dır, Milletlerarası meselelerd, ciddi ve kıymetli bir siya- set adamı vasıflarına sahip Şehinşah, tıpkı türk liderleri gibi bu istikamette gayret sarfetmektedir, Ba, biraz da tecrübe meselesidir. Türkiye ile İran, cok kuvvetli bir komşuyla geçinmek konusunda, Pakis- tana nâzaran, asırlarca fazla bir melekeye sahiptirler, j « 5