18 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

18 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

DIŞ GEZİLER voltaj istasyonu bulunuyor, Elektrik santrali 45 milyon kilovat enerji sağ- layacak. Bugünkü miktar 26 milyon kilovat, Angara nehri üzerinde, 200 kilometre mesafede bir de Ustilims- kaya santrali kuruluyor. Onun da ta- kati 45 milyon kilovat olacak, Bun- lar korkunç, baş rakkam- lar, Amerikalıların Bratsk ile ilgilen- melerinin sebebi, bu. On sene evvel 8ibiryanın boş, vahşi bir bölgesi, On Senenin sonunda müthiş bir endüstri merkezi ve enerji kaynağı. Moskova- da Bratsktan, Başbakan Köosigin de bana hayranlıkla bahsedecektir. Daha sonra, orman işletmesi kom- binası tarafına gittik. Burada ruslar, isveşlilerle işbirliği yapıyorlar. Her yabancı sermayenin mutlaka memle- keti sömürdüğünü iddia eden bizim kriptoların kulakları çınlasın, Sovyet- ler bugün, yabancı sermaye kullanı- yorlar, yabancı teknikten faydalanı- yorlar. Bunun prensibine hiç bir iti- razları yok, Biraz tarih bilgisi bulunan herkes bilir ki Sovyetler Birliğinin kalkınmasında yabancı sermaye hiç küçümsenmeyelek bir Tol oynamıştır, Rus komünistinin bizim kriptodan çok daha akıllı bulunduğu, inkâr olunma- yacak bir gerçektir. Rusların isveçlilerle müşterek bina yükselimekte oldukları bölgede dünya kadar kadın ağır işlerde. çalışıyordu. Bunların filmini çekmek istediğimi söyledim. Hiç tereddütsüz “Peki” de- diler, Kadınlar, filmleri çekilirken bi- raz fingirdediler, Bu sırada Leonid de yanıma geldi. İşçiler bizi yemeği bera- ber yemeğe davet ettiler, Fakat niye- timiz, turu süratle tamamlamak Ve öğleden önceki uçakla İrkutska dön- mekti, Yüzleri yanmış, vücutları sert, eldivenli (oOkadın işçiler bizi el sal- layarak uğurladılar, Ayda 250 ruble kamyon şoförünün 3500 rub. “ İeye satın almış olduğu, fakat. içine henüz televizyon, buzdolabı ve gazö- cağını koyamadığı daçayı da bu yeni yaratılan bölgede, Bratskta gördük, Bugün koca Sibiryanın elektriğini bü- yük santrali, Bratsk santral! Ve Novosibirsk santrali veriyor. Tabii çalışma kamplarında değil ama, Si- biryada serbest bir sovyet vatandaşı olarak yaşamak hiç de fazla şikâyet edilecek bir durum değil, Bratsk ile İrkutsk arasında yeni bir uçağa bindik: İl-14. Bu, ötekiler. den daha ufak. Amerikalıların eski DC—9len tarzında bir şey. Sovyetler uçakların her çeşidini yapmışlar. İrkutakta bizi bir iyi haber bekii- yordu, Kasigin beni kabul edecekti. Biz Cuma sabahı Rusyadan ayrılmayı plânlamıştık, Kosigin benimle aynı gün görüşebileceğini söylemişti, Leonid “Kalır mısın? Cevap bekliyorlar” dedi. “— Deli misin? Tabii kalırım” de- dim. Bu, Sovyetler Birliği Başbaka- nının yerli, yabancı bir gazeteciyi ilk defa kabul etmesi olacaktı, İrkutskta otele geldik, kapının önünde arabadan indik, Otelin tam ya- nında bir ayakkabı tamircisi ovardı. Hani bizim, pençe yapan ve dikiş atan ayakkabı tamircilerimiz nevinden bir şey. Merak ettim, adam kendi hesa- bna mı çalışıyor, yoksa devlet me- muru mu diye., Leonid Ve Venyaminle gittik, sorduk, Memurdu, Bir koopera- tif varmış, dükkân onun şubesiymiş. Ayakkabı tamirciliği Sovyetler Birli- ğinde devletleştirilmiştir. Gerçi bunun serbest yapılmasına müsaade ama, devlet o sahaya bil, el at- vardır" AKİS mıştır, Bu sistem içinde bunda şaşı- lacak bir şey yoktur, Bu sistemlerde halkalar birbirine eklenir ve zincir olur, Diyelim ki ortaya bir halka atı!- dı: Denildi ki “Dış ticaret devletleşti- rilsin! Ama, nerede denildi? Mesela, Türkiye gibi, dış ticarette devletin za- dir, dış ticaretin tamamile devletleş tirilmesi istenilmektedir, Kim derse ki bu, ayakkabı tamirciliğinin devletleşti- rilmesine kadar, halka ve halka gitme- vecektir, o ya yalan söylemektedir, va da pek saftır. Yemekte Leonid ve Venyaminle bun ları konuştuk, “Bir komünistle de ne konuşulurmuş” diye merak edenler çoktur, Ooo, br komünistle, Rusyada, 1965'de o kadar çok şey konuşulabili- yor ki. Anlatayım da, dinleyiniz, e i YURT İÇİ VE YURT DIŞI REKLÂMLARINIZ İCİN HİZMETİNİZDEDİR Genei Müdürlük ; Cağmoğlu, Türkocağı Caodesi Na,|” stanbul “Telefton:876800-27680 Telgraf adresi : BASINKURUMU ama (Basını A: 10382 — 521) MAL A RR A 18 Eylül 1965