13 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

13 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Demirelden Bu inciler, taraftarları değer met Programını "...Bir defa şunu söyleyeyim ki, oTürk milletim se- çim meydanlarında bol keseden vaadle aldatmaya, onun şuurunu vaadederek tesir etmeye imkân yok- tur! (Sağdan alkış, soldan 'elhaaak doğru' sesleri) Biz ne meydanlarda bol keseden vaadedip geldik, ne de Hükümet Programında bol keseden bir şeyler vaa- dediyoruz." "...Buyurdular ki -zannediyorum sayın Koçaş- 100 milyar lira ile dahi böyle bir programın altından kalkılamaz.- Muhterem senatörler, I 0 0 milyar öyle çok büyük bir para değildir! (Sağdan alkışlar, soldan 'aaaaaaa!' sesleri) Şayet 100 milyar ile altından kalkı- labilirse, o zaman program çok realist bir program- dır... Nedir 10ü milyar lira? Senede 25 milyar lira.." "..Biz huzurunuza bir Hükümet Programı geti- riyoruz... ve bunun bir sene içinde, iki sene içinde, dört sene içinde gerçekleştirileceği taahhüdü yoktur!" "...Burada muhtelif hatipler, yabancı sermaye mevzuunda konuştular. Muhterem senatörler, evvelâ size şunu arzedeyim: Bu memleketin ızdıraplarının içerisinden gelen bir insan olarak, bir köylü çocuğu olarak, Anadolunun kavrulmuş toprağının insanı ola- rak ve bu insanların içerisinden gelen birisi olarak, bu memleketin bir damla alınterini ve bir kör kuru- şunu kimseye vermeyiz ve verdirmeyiz. (Sağdan "bra- vo' sesleri, alkışlar; soldan 'Ereğli Demir Çeliğin Mor- rison'a delâletinizle ödediği milyonlar ne?' sesleri) "... Bu toprakların çocuklarının o hiçbiri hiç bir menfaatin uşağı olamaz. olmıyacaktır. (Sağdan bra- vo sesleri, alkışlar) (...) Hiç kimse yabancı sermaye- ye taraftar değildir. Yabancı sermayenin hayranı var mı bu memlekette? (Sağda süküt, solda gülüşmeler) Yabancının hiç bir şeyine taraftar değiliz. (...) Bu memleketin insanları bir korkunun içinde midirler? Acaba bizi istismar ederler diye bir korku içinde mi- yiz? Acaba kapitülasyonlar geri gelecek diye bir kor- ku içinde midirler? Muhterem senatörler, niçin böyle arasında Muhteşem Süleyman diye Başbakan Süleyman Demirelin, geçen haftanın sonunda Senatoda, Hükü- tenkit edenlere adlandırılan saygı- cevap olarak irad ettiği nutuktan derlenmiştir. bir korkunun içinde olalım? Türk kafası kâfi dere- cede inkişaf etmemiş midir?" "..Adalet Partisi yabancı sermaye o taraftandır! Kim taraftarı değildir? (Sağda süküt, soldan 'fesup- hanallah'sesler!) (...) Kapitülasyonlar geri gelecek- tir, Türkiye istismar edilecek tir şeklindeki şüphele- rin tamamen yersiz ve hiç bir mesnedi bulunmadığı- nı huzurunuzda tekrar etmek isterim.." "... Vatanı zindan olmaktan o çıkaralım diyoruz. İşte, akşam oldu.. Bu saatte Anadolunun üzerinden tayyare ile bir uçtan bir uca uçunuz (soldan 'yoksa yine seçim gezisi mi' sesleri). Kaç yerde ışık görecek- siniz? Ne kadar devam edecek bu? Biz ne diyoruz; büyük bir gönülle geliniz bunun içinden çıkalım.. (.) Gidelim bu gün, Urfa ile Mardin arasındaki 300 bin insan kavrulmaktadır. Kendisi mühim değil, ken- disi ve çoluk çocuğu mühim değil, hayvanının içecek suyu yoktur.." "..Muhterem senatörler, bu işlerin hesabı kita- bı vardır. Kaç paraya tekabül ettiği belli. Yalnız bunu sadece devlet gücüyle yapacağımız neticesine gelme- yelim. O, vatandaşın neticesi belli olmayan gücünü de aşılarsanız, hesaba kitaba sığmayan o gücü bir defa seferber ettiğiniz takdirde yapılacak çok şey vardır. İşte burada klâsik iktisat, klâsik plân anlayı- şından ayrılıyoruz. (Sağdan alkışlar, soldan 'iyi yol- culuklar!' sesleri) (...) Bu savaşı yapmadığımız takdir- de, istismar edilir duruma gelebiliriz. Yerlisi tara- fından, yabancısı tarafından, şusu tarafından, busu tarafından (Soldan 'bir şiş, yağsız tarafından' diye bir ses)" "..Mücerred hak mefhumunun müdafii olaca- 8ız!. (“Yasşaaaa' şeşleri) Bunu derken, 'yapmadık mı şimdiye kadar?' diye bir soru akla gelebilir. Amma tam mânası ile yaptığımız iddia edilemez. Onun için hâlâ 1965 Türkiyesinde bir hukuk devletinin arzusu içinde çırpmıyoruz. (...) Bir suistimal mevzuundan bahsedildi. (Sağdan 'iftiraa' sesleri, soldan gülüşme- 13 Kasım 1965