13 Kasım 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

13 Kasım 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS Cilt XXXIW Sayı 595 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI İKTİSADİ Kalkınma Dostlardan haberler! (Kapaktaki o Plân) Bundan yedi ay kadar önce, Tür- kiyeye Paris ten bir heyet geldi. Heyet, günün modasına uygun ola- rak, harflerden müteşekkil bir isim taşıyordu: B.I.A.C. Grupu. Bu grup, ismi gene harfli bir daha meşhur teşekküle bağlıydı: O.E.C.D. Bütün bunların türkçesi, Avrupa İktisadi İşbirliği Teşkilâtının nezdinde bu teşkilâta dahil memleketler sanayi- cilerinin bir temsilci grupunun bu- lunduğu ve Türkiyeye, bundan yedi ay önce bunların geldiğidir. Ziyaret, B.L.A.C. Grupunun Tür- kiyeye ilk gelişi değildi. İsmet İnö- nünün Il. ve III. Hükümetleri za- rını incelemişlerdi. Maliye Bakanlı- ğında, Devlet Plânlama Teşkilâtın' da tetkikler yapmışlar, temaslarda bulunmuşlar, fikirlerini söylemiş- lerdi B.LA.C. Grupunun yedi ay önce- ki ziyareti, bunlardan farklı bir hava taşıdı. Avrupalı iş adamları, bu defa, ancak eşi şark memle- ketlerinde görülen, krallara lâyık bir ağırlama buldular. Kendilerini devrin Başbakan Yardımcısı Süley- man Demirel ve "en yakın mesai arkadaşları" kabul ettiler. Bu "en yakın mesai arkadaşları" Türkiye- nin ekonomik ve sosyal bakımdan kilit mevkilerini ellerinde tutuyor- lardı. Bunlar, Ticaretteki Zeren, Sa- nayideki Erdem ve Tabii Kaynak- lardaki Turguttu. B.LA.C. Grupu ü- yeleri, bunlara ilâveten Maliye Ba- kam İhsan Gürsanı da gördüler. Fa- kat ona, ötekilere kaldıkları gibi hayran kalmadılar. "Genç Demirel Ekibi"ne bayılmışlardı. O ne anla- yıştı, o ne mükemmel görüştü, o ne idealizmdi.. Zaten, sadece bu defa gösterilen itibar, ağırlamadaki şa- tafat ve nezaket iş adamlarına Tür- 4 VE MALİ kiyede yeni bir havanın estiğini his- settirdi. Eskiyle fark Sahiden de, B.I.A.C. Grupu, II. ve II. İnönü Hükümetleri zama- nında Türkiyeye geldiklerinde he- men hiç ilgi görmemişler, aksine, istiskal bile edilmişlerdir. - Bunun sebebi, İnönü Hükümetlerinin iş çevrelerine, yabancı sermayeye, ya- hut dış kredi kaynaklarına önem 13 Kasım 1965 Yıl: 12 SAHADA devletinin borçlanması karşılığı ö- zel sektörden özel sektöre olmasını tavsiye etmiştir. Heyet, devletin bü- tün iktisadi o faaliyetlerden vazgeç- mesini öngörmüştür. Heyet, proje- lerin Devlet Plânlama Teşkilâtı tarafından değil, kendileri tarafın- dan hazırlanmasına talip olmuştur. II. ve TI. İnönü Hükümetleri bun- ların üzerinde bile durmadıkların- dan dolayı B.LA.C. Grupu Patisten Özel sektöre ait bir fabrika Gökten vermemesi değildir. B.LA.C. Grupu- nun fikir ve tasavvurları öyledir ki, bunlar İnönü Hükümetleri tarafın- dan ciddiye bile alınmamıştır. He- yet 27 Mayıstan bu yana özel sek- törden -tabii, yabancı şirketler de dahil- alınan vergileri gasp olarak nitelemiş ve bunların iadesini iste- miştir. Heyet, dış kredilerin özel sektöre verilmesini ve dış yardımın devletten devlete değil, Türkiye altın yağacak nasıl gelmişse Parise öyle dönmüş- tür. Grup, Türkiyede yeni bir iktida- rın kurulduğunu düşünerek yedi ay önceki ziyaretini yaptı. Temaslarda, fikir ve tavsiyelerinden bir şey de- giştirmediğini oOhemen belli etti. Aynı prensipleri osavunuyorlardı. Fakat bu sefer karşılarında bulduk- ları "dinamik ekip"in de eş pren- siplere inandığım farketmek B.IA.C. 13 Kasını 1965