18 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

18 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

Kuru Meme Gazetelerde hergün müjdeli haberler okuyoruz: Ayasofya cami olacakmış!.. Devlet Bakam Refet "Sezginin birkaç gün önce yaptığı açıklamaya göre- Hükümet bunun hukuki, dini ve -tabii- politik yönle- rini inceletmekte imiş, ondan sonra da karara varı- lacakmış. Böylece, ibadete açılan yeni kapılar "mane- viyatı yükseltecek", don *gömlekle mutlu olmanın sırrını bulanlar rahata kavuşacaklardır!.. AP Grupunda sol yayınlara karşı çok ciddi tedbir- ler istenmiş. Başbakan da bu yayınlardan zavallı hal- kımızın ne derece tedirgin bulunduğunu bildirerek, gereğinin yapılacağım açıklamış. Böylece sefalet tür- küsü çağıran uğursuz ağızlar mühürlenecek, memle- ket güllük gülistanlık olacaktır!.. Seçim kanununa getirilecek ve Parlâmentoyu da, tıpkı memleket gibi gül bahçesine çevirecek olan de- ğişiklik TRT ve Af meselesi şimdilik uyutulmuş ama, tabii, Türkiyenin bu büyük sorunları çok yakında, gine Hükümet tarafından, enerjik bir şekilde ele alı- nacak, zavallı halkın uykusunu kaçıran bu dertler de halledilecekmiş!.. Gürsanın sayesinde, vergi açıklaması daha bir süre -muhtemelen Bütçe krizi atlatılıp, Gürsana te- şekkür zamanı gelinceye kadar- devam edecekmiş ama, AP Hükümetinin bu konuda da halka yaptığı bir büyük iyilikten söz etmeden geçemeyiz: Servet beyanı kaldırılacak ve böylece, halkın çoğunluğu, ser- vetlerini bildirmek gibi lüzumsuz bir külfetten kur- tarılacakmış. İktidar koltuğuna oturan AP cena- hından gelen sesler hep bu yönde, "Ninni de yavrum ninni" teranesini çağırıp duruyor. Aç çocuğunu ku- ru meme ile uyutan çaresiz ana gibi... Ama gazetelerde başka haberler de var. Kazma- yı küreği kapan, başkasının tapulu arazisine saldırı- yor, sokaklara atılan yersiz - yurtsuzlar zatürrieden ölüyor, kızamık tırpanı gine gıdasız, ilâçsız çocukla Jale CANDAN rımızı biçip geçiyor, 1965 Ocak - Ekim döneminde, geçen yum aynı dönemine göre toptan eşya fiyatları yüzde 8,2 artış gösteriyor, bütün çabalara rağmen 2 milyara yakın bütçe açığı kapatılamıyor, halk şim- diden, çarşıda - pazarda hergün artan fiyatlara yeti- şebilmek için maaşlara ve ücretlere zam bekliyor.» İşte bütün bu dertler, AP Grupunda "sol" kelimesi ile izaha çalışılan, "sol" kelimesi ile lanetlenen "şom ağızlı'ların endişe siki yıllardır dile getirdikleri dertlerdir. Eğer insanlar ölüm - kalım savaşını dev- letin yardımıyla değil de, kendi İmkânları ve güçle- ri içinde halletme durumunda o bırakılırlarsa, işe, böyle kazma - kürek girişirler, yaşamak için değil de sürünmek için doğan kaderin çocuklarını kızamık paklar. Elbette ki bunlar istenilen şeyler (o değildir. Ama, eğer ekonomik ve sosyal bir çıkmaz içinde bu- lunan Türkiyede politikacılar halka gerçeği anlatma yoluna gitmez, yukarıdan başlamak üzere aşağıya doğru kemer sıkma politikasını halka benimsetme gücünü kendilerinde bulamaz, gerekli büyük reform- lara girişemezlerse, bu dertler, hangi kelimelerle la- netlenirse lanetlensin, hergün biraz daha büyüye- cek, iktidara gelen bu politikacıları müşkil durumda bırakacaktır. AP bu çaresizliğe seçim kampanyasın- da düşmüş, tutamıyacağı vaadlerde bulunmuş, mem- leket gerçeklerini duyguya dayanan sihirli bir politi- ka ile örtbas ederek, gerçekleri söyliyenleri komü- nistlikle suçlayıp, koltuğa oturmayı marifet saymış- tır. Bugün çıkmazdan kurtulmak için ya gerçeklere dönmek, ya da köşe başım tutan enflâsyona kucak açarak, ninni repertuarına yenilerini katarak, halkı oyalamakta devam etmek zorundadır. Şimdiden, Se- nato seçimleri hazırlığına girişen AP'nin bu ikinci yo- lu seçeceğine dair kuvvetli belirtiler vardır. Ama, aç çocuk, kuru meme ile ne kadar oyalanır? ez ve Orhan Öztrak- getirilme- » partiye yeni bir güç kazandır- tanın Solu sloganı ve progra- mı, Parti Meclisinden sonra bu de- fa da, geçtiğimiz hafta Sah günü, Meclis ve Senato Gruplarının ortak toplantısında görüşülmeğe başlan- dı. Aslında, yeni yasama dönemin- de Parlâmentoda izlenecek politika- yı tespit amacıyla yapılan toplantı- da, görüşmelerin ağırlık noktasını gene Ortanın Solu sloganı teşkil et- ti. Görüşmeler, sükünet içinde ce- reyan etmesi bakımından, , Parti Meclisi toplantılarından farklı ol- du. İnançsız birkaç partili dışında, konuşanların büyük çoğunluğu, Or- tanın Solu sloganı ve programın- dan asla vazgeçilmeyeceğini söyledi- ler, Meclis çalışmalarında izlenecek politikanın da bu programın :sığı altında tespit edilmesi (gerektiğini bildirdiler. İlk günkü toplantıda konuşanlar- dan Nevşehir milletvekili Selâhat- 10 tin Hakkı Esatoğlu, CHP ile AP a- rasında siyasi (o bakımdan olduğu kadar, ekonomik görüş bakımından datam bir uçurum bulunduğunu be- lirtti ve şöyle dedi: — Ortanın Solu, az gelişmiş Türkiyeyi en kısa yoldan kalkındı- racak ve sosyal adaleti sağlayacak bir ekonomik sistemin adıd Aydın milletvekili Şükrü Koç i se, Ortanın Solu sloganının CHP'- ye büyük çapta oy kaybettirmediği- ni ifade etti ve: "— Marksizmin itibarsız hale ge- tirilebilmesi için toplumcu bir e- konomik sistemin benimsenmesi lâ- zımdır. Bu bakımdan CHP toplum- cu bir sistemin ana hatları olan Or- tanın Solu programına iki elle sarıl- malıdır" dedi. Cuma günü devam eden toplan- tıda konuşan üyeler de Ortanın So- lu programından asla tâviz veril- meyeceğini, statükocu tutuma dö- nüldüğü takdirde partinin parti ol- mak vasfını kaybedeceğini açık a- çık anlattılar. Seçmeler, ayıklamalar Toplantıların e çıkardığı ger- çek şudur ki, Meclise yeni giren genç İadiogul. "da takviyesiyle güç kazanan Meclis Grupu, Ortanın So- lu sloganı ve programı üzerinde bü- yük bir titizlik göstermektedir. Ni- tekim bunun yeni bir örneği, geçti- gimiz hafta içinde yapılan toplantı- lardan birinde görüldü. Parti Mec- lisince Merkez Yönetim Kuruluna seçilen üyelerden boş kalan Grup Yönetim Kurulu üyelikleri için ya- pılan seçimi Orhan Birgit ile Şeref Bakşık kazandılar. Bu, alelade bir seçim olarak görülebilir. Ancak,.za- man zaman Grupun Meclis çalışma- larında izleyeceği politikanın hangi yönde olacağının tespiti (görevi Grup Yönetim Kuruluna düşmekte- dir. Bu bakımdan, boş üyeliklere Ortanın Solu programının sâdık sa- vunucularından Orhan Birgitle Şe- ref Bakşıkın seçilmesi, Grupun eği- limini ortaya koyması bakımından 18 Aralık 1965