18 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

18 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER kasını destekleyen bir bildiri yayın- lama çalışmaları şimdilik imza top- lama safhasındadır. Usüller, 1960 öncesinde keşfedilen orijinallerine fazlasıyla benzemektedir Gençlik üzerinde oyun İktidarın bu yöndeki çabası sadece üniversite öğretim üyelerine yö- nelmiş değildir. Bir koldan da genç- liğe el uzatılmıştır. Geçen hafta yi- ne İstanbulda cereyan eden olaylar bu bakımdan ilgi çekicidir. Her şey, beş yıl önce olduğu gibi başladı. Gene arka plânda iktidar partisinin milletvekilleri vardı, ge- -e iktidarı tutanlar için en iyi mad- di imkânlar sağlanmıştı ve bunlar gene azınlıktaydılar. Olay, önceki hafta açılan, Türkiyenin en güçlü öğrenci kuruluşu TMTF'nin Büyük Kongresinde cereyan etti. Hedef, petrol dâvasına sahip çıkan, dış po- litikada daha şahsiyetli olmamızı isteyen, bugünün iktidarı AP'nin benimsediği fikirlere taban tabana zıt görüşleri savunan Ahmet Gür- yüz Ketenci başkanlığındaki TMTF Yönetim Kurulunu devirmekti. Di- ger bir öğrenci kuruluşu olan MTTB'de AP'lilerle paralel düşün- cede olan bir grupun hakimiyeti sağlanmıştı. Şimdi sıra, baş ağrıta- cak kuruluş olan TMTEF'de ydi. Bu organizasyonu gerçekleştir- mek için ortaya çıkan şahsın is- mini duyunca, 1960'dan bu yana TMTF yöneticiliğinde bulunmuş gençler acı acı gülüp "lahavle" çek- tiler. İşleri AP adına yürütecek o- lan adam, DP iktidarının hükümet zoruyla TMTF'nin başına getirdiği Samet Güldoğandan başkası değil- di. Şimdi AP'nin Erzurum milletve- kili olan ve 27 Mayıs 1960'da, TMTF Başkanı iken hesap vermeden orta- dan kaybolan Samet Güldoğanı, a- radan geçen Beş yıl bambaşka bir pozisyonda ortaya çıkarmıştı. Gül doğan o zaman, 500 bin liraya yakın borcu Federasyonun başına sarıp, kaçmıştı. Aradan beş yıl geçmesine rağmen, IMTF'de hâlâ bu devrin borçlan ödenmektedir. Samet Güldoğanın bu defaki yardımcısı Bursa milletvekili Bar- las Küntaydı. Bu ekip, karargâhı, Beyazıt civarında yeni inşa edilen Kent Otele kurdu. Kongreye dele- ge olarak gelen, AP'ye yakın kimse- ler, TMTF tarafından verilen yev- miye 25 lira olduğu halde, geceliği 30 lira olan bu otelde kaldılar. Mas- rafların üst yanı herhalde AP'nin 12 cömert kasalarından çıkmaktadır. Denenmiş şamatalar Önceki Oo hafta Pazartesi günü başlayan kongrede ilk gruplaş- Faik Suad Ulus Gazetesi, bir yıl için- de iki değerli mensubunu bir- den kaybetti: Aydın Nisari ve Faik Suad Bayramoğlu... An- kara gazetecilerinden, Ulu- sun fıkra yazarı Faik Suad, geçtiğimiz haftanın sonunda, âni bir kalp krizi 'sonucu, ha- yata gözlerini yumdu. Yeni Gün ve Karagöz gazetelerin- den sonra birkaç yıldânberi Ulusta fıkra yazarlığı yapmak- ta olan Faik Suadın bu bek- lenmedik ölümü, basın çevre- sinde büyük üzüntü yarattı. Faik Suad, mesleğin çilesini çekmiş bir gazeteciydi. Evliy- di ve bir çocuğu vardı. Yazı- ları okunur, kendisi arkadaş- ları arasında sevilirdi. Rüz- gârlı Sokak, bir çocuğunu da- ha kaybetti. ma, İstanbul Üniversitesi Talebe Birliğinin temsili konusunda yara- tıldı. Bunun için iki ayrı kongre ya- pılmıştı. Her iki kongrede seçilen- AKİS ler de hak iddia ediyorlardı. Bu yüz en olay adalete intikal etmişti. Gerçi Temmuz ayında İzmirde ya- pılan TMTF. Yönetim Kurulu top- lantısında İstanbul Üniversitesi Ta- lebe Birliği başkanlığı için Bozkurt Nuhoğlu 2'ye karşı 32 oyla tesbit edilmişti ama, buna karşı Mehmet Sinan Savata İhtiyati tedbir kararı aldırmıştı. Şavata, Kongrede Güldo- ganın desteklediği grupa katıldı. Neticede anlaşmazlık çıktı ve Baş- kanlık Divanı seçimlerine geçileme- den oturum bir gün tehir edildi. Er- tesi gün mücadele şiddetlendi. Şid- detli tartışmalar cereyan etti. Bir ara Mehmet Şiran Şavata ve arka- daşları kürsü başında, kendilerini istemiyenlerle yumruklaştılar. u olaylar cereyan ederken Kon- gre Başkanlık Divanı seçimi yapıl- dı ve Türkiye Milli Gençlik Teşkiz lâtı İkinci Başkanı Hüseyin Kürşat Günday 76 oyla Başkan seçildi. Kür- şat, Ketenci ile aynı görüşü payla- şan aydın bir gençtir. Böylece Meh- met Sinan Şavata ve onu destekle- yenler ilk ağır yenilgiyi aldılar. Bu- nun üzerine Mehmet Sinan Şavata, Ketencinin ruslardan para aldığı iddiasını ortaya attı. Bu dehşeten- giz iddia Kongreyi karıştırdı ve it- tifakla olayın açıklanması istendi. Önceden, taktik olarak hazırla- nan bu iddianın gerçek yönü şu- dur: Bu Mayıs ayında Pragda yapı- lan Talebe Turizmi Organizatörleri toplantısında, memleketimizi '30 rus öğrencisinin ' ziyareti (hususunda, Sputnik adlı, Sovyet turizm firması ile anlaşmaya varılmıştı. Sovyetler- le turist başına 100 dolara anlaşma yapılmıştı ve bu gizli değildi. An- cak, Sovyetlerle turistik münase- betler yeni başladığı için, paranın tediyesinde bir yanlışlık olmuş, Os- manlı Bankası kanalıyla gelen pa- ra MTTB'ye gitmişti. Sonradan, pa- ranın gerçek sahibi bulundu ve ve- rildi. Fakat yanlışlık burada bit- medi. TMTF'nin Sovyet firmasından alacağı olan mütebaki 704.5 dolar da gene MTTB adresine gitti. Bu defa Rasim Cinisli, kendisine ait olmayan bu parayı gaspederek, Ko- münizmle Mücadele Derneğine ver- di. AP taraftarı gazeteler tabii, ola- yı hemen istismara başladılar. Bu çirkin iftira, devrimci gençli- ği daha çok birbirine kenetledi. O- lay hakkında soruşturma açıldı. Ay- rıca, TMTF aleyhine gerçek dışı ya- yın yapan gazetelerin de Basın Şe- 18 Aralık 1965