18 Aralık 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

18 Aralık 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

AKİS önemlidir. , partinin kilit noktalan ilerici güçlerin elinde bulunmakta- dır. Programa bağlı bir Genel Sek- reter, iki Genel Sekreter Yardımcı- sı, Parti Meclisi üyeleri ve geçenki Parti Meclisinde yemlenen Merkez Yönetim Kurulu üyeleri işbaşında- dırlar. Bu durum, partinin geleceği bakımından ümit vericidir. enel Merkez, hafta içinde, il başkan- larıyla haftanın sonunda yapıla- cak toplantının hazırlıklarını ta- mamlamıştır. İl başkanlarının çe- şitli konular üzerindeki görüşle- ri alındıktan sonra, 24 Aralıkta toplanacak Parti Meclisi, Kurultay tarihini tespit edecek ve bundan sonra da Kurultay hazırlıklarına' gi- rişilecektir. Sağlam isimlerden kurulu yeni Merkez Yönetim Kurulunun geride bıraktığımız hafta içinde aldığı bir karar, partinin çoğunluğunu teşkil eden ilerici güçler ve ümidini CHP'- ye bağlayan vatandaşlar arasında memnuniyet yarattı. Aylardır bek- lenen bu karar, seçimlerden önce partinin programına ve ilkelerine ihanet eden Tahsin Banguoğlunun Haysiyet Divanına sevkedilmesiyle ilgilidir. Bilindiği gibi, CHP listesin- den, senatör seçilen Banguoğlu İ- nönü Hükümetleri sırasında kendisi - ne Mili Eğitim Bakanlığı görevi verilmediği için Ortanın Solu sloga- nı ve programına açıktan cephe al- mış, diğer partilerin mahir propa- gandacılarına bol bol malzeme ver- miştir. Bu bakımdan karar, sağlam CHP'lilerin yüreklerine âdeta su serpti. Merkez Yönetim Kurulunda oybirliğiyle oalman bu karar gere- gince kurulan bir Komisyon, Tali- sin Banguoğlunun seçimlerden ön- ce verdiği demeçleri toplamaktadır. Bu belgeler biraraya getirildikten sonra Merkez Yönetim Kurulu ile Senato Grup Yönetim Kurulu, Ge- nel Sekreterin başkanlığında ortak bir toplantı yapacak ve hazırlanan dosyayı Haysiyet Divanına sevkede- cektir. erkez Yönetim Kurulunun Burn hakkında aldığı bu kara- rı, önümüzdeki günlerde başkaları- nın izleyeceği parti yetkililerince İ- fade edilmektedir. Seçim öncesi kahramanı Banguoğlunun yeni par- tisinin AP olacağından da kimse şüphe etmemektedir. ' Merkez Yönetim Kurulu, Kurul- taya, partiiçi halletmiş 18 Aralık 1965 olarak gitme eğilimindedir. Yeni bir devrenin başında CHP Meclis Grupu, yeni dönemde izlenecek politikayı tespit ettik- ten sonra, ciddi ve sert bir muhale- fet devresine girme kararındadır. Seviyeli bir muhalefetin programı- nı daha ziyade, seçimlerden önce vatandaşlara vaadedilen reformlar teşkil edecektir. (o Şimdi ilk hedef, Bütçe görüşmeleridir. Bütçesiz bir Hükümetin Mi Bütçe Tasa- rısı üzerinde ' sözcülerinin ya- pacağı tenkitler elele hayli gü- rültü koparacaktır. CHP'nin bütün ağır topları, ilk defa Bütçe vesile- siyle seslerini duyuracaklardır. Şim- diye kadar, Program görüşmelerin- de sadece Turhan Feyzioğlu konuş- muşturlof, ne uzun konuşuyor, ya- rabbi- Bu salvolara Hükümetin ta- hammül derecesi ise önümüzdeki günlerde belli olacaktır. Genel Sekreter Dr. Kemal Satır, bu konuda, haftanın ortasında şöy- le dedi: "— Muhalefetimiz seviyeli ola- caktır. Seçim beyannamemizde vaa- dettiğimiz hususları, oekseriyetimiz olmadığı halde Meclise getireceğiz. Bilhassa Toprak Reformunun çık- ması için olanca gücümüzle çalışa- cağız." Nitekim, CHP'nin bu sağlam tu- tumunun etkisi şimdiden görülme- ge başlamış, Sosyal Demokrat Par- ti, kongrede aldığı bir kararla, CHP' ye katılmıştır. Üniversite Ayak oyunları Geride bıraktığımız hafta içinde cereyan eden bazı olaylar, aydın- lar tarafından desteklenmemenin sancısını çeken AP İktidarının, bir zamanlar aynı duruma düşen ve YURTTA OLUP BİTENLER eğri yollarla bu desteği sağlamanın talihsiz denemelerini yapan bir baş- ka iktidarın taktiklerine el attığı- nı göstermektedir. Başındanberi bu odesteği sağla- ma yolunda eli böğründe kalan De- mirel, bir süre önce Üniversite öğ- retim üyelerinin dış politika konu- sunda yayınladıkları bildiri ile ke- sin darbeyi yiyince faaliyete geçmiş- tir. Mahiyeti meçhul ve adı kayıt- larda bulunmayan bir memur te- şekkülünün bu bildiriye cevap ola- rak yayınladığı bildiri sadece miza- hi tesir yaratınca, daha ciddi ve da- ha inandırıcı bir bildiri yayınlatma teşebbüsünde bulunulmuştur. AP- liler kendi kendilerine o sormuşlar- dır: "Üniversitenin yayınladığı bil- diriye cevap niçin yine bir üniver- site bildirisi ile olmasın?" Teşebbüs, bundan on gün kadar önce İstanbul Üniversitesinde baş- ladı. İktidar, kendisine yakın pro- fesörlere işaret verince, süratle bir aim hazırlığına geçildi. Bildi- daha önce yayınlanan protesto bildirisine karşı cümlelerle donatı- lacak ve AP'nin -eğer varsa- dış po- litika görüşü dolaylı olarak övüle- cekti. Fikir çok parlaktı. Bildirinin kaleme alınması zor olmadı. Fakat iş imza toplamaya gelince görüldü ki, bildirinin altına ismini koyacak üniversite öğretim üyesinin o Sayısı istenilenin çok altındadır. Bunun üzerine, derhal bir propaganda baş- ladı: AP İtkidarı, üniversitedeki sol tandanslı öğretim üyeleri için iyi şeyler düşünmemektedir. Hattâ bit tasfiye bile söz konusudur. Bundan maksat, bir korku havası yaratmak ve yürekbağı çözülenlerin imzasını elde etmekti. Ancak, üniversite (o kulislerinden alınan haberlere göre, bütün gayret- lere rağmen bu konuda pek ilerle- me sağlanamamıştır. AP dış politi 1966 Ajans Türlin TAKVİMİ 20 ARALIK'DA ÇIKIYOR Genel Dağıtım: AJANS - TÜRK, Ankara MİNNETOĞLU, İstanbul (AKİS — 689) 11