29 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

29 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Ecevit, politikaya fiilen 1957 yı- lında, CHP Ankara milletvekili ola- rak girmiştir. Bu, değişik tipteki po- litikacı, İnönünün dikkatini çekmiş ve bir süre sonra genç Ecevit, Genel Başkanın her yere yanında götür- mek istediği bir yardımcı olmuştur. Bunda, Ecevitin, yabancılarla temas- ta çok işe yarayan kuvvetli bilgisi- nin rolü de vardır. Fakat İnönünün ilgisinin sadece Ecevitin ingilizcesi yüzünden olmadığı 1961'den sonra koalisyon hükümeti kurulurken bel- li olmuş ve Ecevit, otuzaltı yaşında, Bakanlık sorumluluğunu oyüklen- miştir. Bugün Ecevit Genel Sekre- terdir. Bir de, İnönü için, "adam yetiş- tirmez" denir! Kurultay sonrasının sancıları Eceviti Genel Sekreterliğe, hem a- yağına, hem de kafasına hızlı genç politikacıları yönetim kadrola- rına getiren ve Ortanın Solunda ke- sin vaziyet alan CHP'nin, oldukça mücadeleli geçen Kurultaydan son- ra bazı problemleri olmasını bu haf- ta herkes beklemekteydi. Bunların başında, Kurultayda "yenildim" di- ye öfkelenenlerin yeni duruma inti- bakları gelmektedir. Şu anlaşılmış- tır ki, CHP'de Ortanın Soluna hissi sebepler dışında sahiden karşı olan- ların sayısı fazla değildir. Meselâ, Kurultayın en hızlı tiplerinden ve 76'lar grupunun önderlerinden İh- san Kabadayı bile, Kurultaydan bir gün sonra bir AKİS'çiye, "— Yahu, aslında ben ve benim gibi insanlar Ortanın Soluna karşı olamaz. Biz halk adamıyız" demiş, daha önceki tutumunun hissi sebep- lere dayandığını itiraf etmiştir. Bir Dursun Akçaoğlu, aynı şekil- de konuşabilmektedir. Menfaat de- gil de hissisebeplerle veya Parti Me,clisine girebilmek için Ortanın Soluna sempati göstermemenin iyi taktik olduğunu sananların yeni po- litikayı benimsemeleri ve bu politi- ka için bir tesanüt havası içinde ça- lışmaları, güç sağlanacak sonuç de- ğildir. Bunun için, kazanan ekibin mutedil ve yapıcı davranması, ga- liplerin şımarıklığı içinde değil, so- rumluluk alanların soğukkanlılığı ile hareket etmeleri, biraz da sabırlı olmaları yeterlidir. Ortanın Solu e- kibinin bu akıllılığı göstermesi bek- lenmelidir. Bunun için ilk işaret, haftanın başındaki (Pazar akşamı, bu ekibin, Ecevitin evinde yaptığı 10 toplantıda alınan karardır. Bu kara- ra göre, artık Ortanın Solu ekibi, parti organlarının normal toplantı- ları dışında, ev toplantıları yapıp, gizli kararlar almıyacaktır. İşin il- ginç yönü, karara esas olan teklifin, Parti Meclisine giremeyen genç mil- letvekillerinden gelmesidir. Bunlar, gerekçe olarak şunu göstermişler- dir: "— İttihat ve Terakki devrinde- ki Merkez-i Umumi gibi davranış- lar, parti içinde ayrılıkları körük- ler" Bir diğer problem de, Ortanın Solu ekibinin hakimiyetine geçen Genel Merkezle Meclis Grupu ara- sındaki uyumun sağlanmasıdır. Şu- rası bir gerçektir ki, Grup yönetici- lerinin çoğunluğu, Kurultayda Ece- vit ve arkadaşlarına karşı mücade- le verenlerdir. Fakat bunlar, Ortanın Soluna karşı değildirler. Grupla Ge- nel Merkez münasebetlerinin düzel- tilmesi için çaba harcamak gerek- mektedir. Bir başka gerçek de, bu Kurulta- AKİS yın, liderlik mücadelesini sona en irmemiş olmasıdır. Gerçi lider a- daylan -Satır, Aksal, Erim, Sancar ve Feyzioğlu- Ecevite çelme takmak niyetinde olmadıklarını ogösterme- ye çalışmaktadırlar ama, bu, lider- lik mücadelesinin içteniçe devam etmediğini göstermez. Genel Başka- nın yaşından doğan bu mücadele el- betteki ki ihtiyatlı olacaktır. Bir de, Kurultayda kesinleşmiş politikaya karşı açıktan vaziyet a- janların veya alacakların durumu vardır. O takdirde Haysiyet Diva- nının işlemesinden normali olamaz. Yolcuların başında herhalde parti programını ihlâl ve partiye ihanet- ten, Kurultaydan önce Haysiyet Di- vanına sevkedilmiş, o fakat dosyası -nedense- uyumuş olan Tahsin Ban- guoğlu bulunacaktır. CHP'nin yeni yöneticilerinin, Kurultay mücadelesinden oğan hissi davranışları ve öfke sonucu o- layları tahammül ile karşılamaları doğru, fakat "çelme" istememeleri de mantıkidir. Genel Başkan İnönü Genel Merkeze geliyor Yeni ekiple, yeni savaşlara 29 Ekim 1966