29 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

29 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

SOSYAL HAYAT Dernekler Bir anket ve sonucu Mevsimin açılışı dolayısiyle (o der- nekler, her yerde, çalışmalarına başlamış bulunmaktadırlar. Bunla- ra ışık tutmak, dernek çalışmaları- nı olumlu ve yararlı, sistemli bir şekilde yönetmek amacıyla kurul- muş olan bir başka dernek, Türkiye Sosyal Hizmet ve Araştırma Der- neği işe, Ankarada, sosyal hizmet e- gilimi üzerine, ciddi anketlere da- yanan, güzel bir araştırma yapmış ve bunu yüzden çok sayfalık bir ki- tap halinde yayımlanmıştır. Sosyal hizmet uzmanı Elkin Besin, Erkan Öngel, Gönül Erkan tarafından ya- 30 pılan araştırmanın amacı, gönüllü derneklere, ihtiyaçları ve kaynak- ları daha iyi tespit ederek, çalışma imkânı sağlamak ve böylece çaba- ların siyan olmasını önlemektir. Der- nek üyeleri, bu şekilde, derneklerin daha iyi hizmet edebileceklerine i- nandıkları gibi, halkın da dernekle- re daha fazla yardımcı olabileceği kanısındadırlar. Yapılan (anketler sonucunda, halkın hangi alanlar- da daha fazla hizmete ihtiyaç duy- duğu, bu konulardaki yardımlara ne çapta katılabileceği, böyle hizmet- lerin sorumluluğunu yüklenen ve yüklenecek olan gönüllü derneklerin ne şekilde, hangi kaynaklardan ya- rarlanarak çalışabilecekleri çıkmıştır. Meselâ erkeklerin, ortaya aile başkanı olmaları nitelikleri ve iş- lerinden ötürü, bağış ve nakdi yar- dımlara kadınlardan daha fazla ka- tılabilecekleri, kadınların ise daha çok kendilerini gerekli ve yararlı duyabilecekleri sosyal hizmet alan- larında bilfiil çalışmayı tercih et- tikleri, bu anketler sonucunda an- laşılmıştır. Bunda yaşın, öğrenimin ve sosyal dununun ne derece etkili olduğu da böylece açıklık kazanmış- tır. Herkesin hayat şartlan değişik- tir. Meselâ, çocuklarla ilgili bir işte veya bir büro işinde çalıştırılacak bir gönüllünün eğilimlerinin, istek- lerinin ve ihtiyaçlarının bilinmesi yararlı olmaktadır. Bir gönüllü, en yararlı olduğu yere yerleştirilirse, hiç şüphe yok ki, kendisinden daha çok yararlanmak mümkün olacaktır. Ayrıca, halkın beklediği (yardımın nelerden ibaret olduğu bilinir ye ça- lışmalar bu yola yönetilirse, bir takım fantezi çalışmalar için zaman ve enerji sarfı da önlenebilecektir. Derneğin kuruluşu ve amacı Ankarada 1960 yılında, Dr. Osman Yaşarın başkanlığında o kurulan Türkiye Sosyal Hizmet ve Araştırma Derneğinin üyeleri, genel o olarak, Sosyal Hizmetler Akademisini bi- tirmiş olan uzmanlardır. Ancak, yal- nız bir araştırma merkezi olarak değil, aynı zamanda bir yardım derneği olarak da çalışan bu ku- ruluşta çok sayıda ev kadını, mes- lek adamı, yönetici ve teknik ele- man da vardır. Derneğin başlıca amacı, sosyal hizmeti ülkenin şartlarına uygun şe- kilde yürütecek çalışmalar yap- mak, bu konuda örnek olmak, çeşit- li topluluklara "kendi kendine yar- dım" felsefesine yerleştirmek, o bu- nun için gerekli desteği sağlıyarak, bu yönde bir sosyal hizmet anlayı- şını ülkeye yaymaktır. Şimdiye ka- dar dernek, sosyal refah hizmetleri- ne yön verecek araştırmalar yapmış, köy Ve gecekondu bölgelerinde, "ken- di kendine yardım" ilkesinin ışığı al- tında, topluluklara yardımcı olacak gönüllü çalışma kampları açmış, bir bölgede sağlık hizmetleri ve iki böl- gede de çocuklar için yapıcı, yara- tıcı oyun, eğlence ve eğitim merkez- leri kurmuştur. Ayrıca, sosyal re- fah konularını işleyen bir de dergi çıkarmış ve gönüllülerin eğitimini sağlayacak çalışmalar yapmıştır» 29 Ekim 1966