29 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

29 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

Feyzioğlu Hadisesi Be çok as kimse, işe H.P.'nin Turhan Feyzioğlusu kadar şanslı başlamıştır. Feyzioğ- lu, gerçekten malik bulunduğu bü- tün vasıflarının dışında, bir de, İs- met İnönünün gözdesi ve memle- ket mz ,beğendiği bir "genç olgun adam" hırkasını üze- rinde taşıyarak siyaset hayatına girmiştir. (o Feyzioğlunun C.HP. saflarında belirdiği 1957den 1960a kadar bu parti muhalefetteydi ve her iyi C.H.P.'li gibi Feyzioğlu da O yıllar sadece, DP, İktidarının bu memleketin başına musallat olma- sına son verilmesi dâvası peşin- deydi. Sonra devir değişti ve her C.H.P.li gibi Feyzioğlu için de par- lak İstikbal ümitleri belirdi. O ta- rihten itibaren bu kıymetli adam "kulis faaliyetçileri"nin 1 numara- lısıdır ve herkesi aptal, bir kendi- sini akıllı sandığı için düşmekte- dir, düşmektedir, düşmektedir. Bu- gün politikayla ilgili, -hattâ ilgi- siz-, az adam vardır ki Feyzioğlu- nun elini sıkarken "Sakalını al- tından ne çıkacak?" diye düşün- mesin.. Bütün basın mensupları içinde, Feyzioğlunun bir "büyük samimiyetsiz" olduğu inancında bulunmayanı mumla aramak dahi boşuna gayrettir. Oyun, gene o- yun, ovun' içinde oyun ve bunla- rın yanında, dış görünüşleri itiba- riyle son derece sevimsiz, iki uka- lâ partner bir zamanların "politi- muşlar, tartışmaları sona erdirmiş- ler, üstelik, bu fikri bayrak yaparak harekete geçen isimsiz gençleri, yıl- lanmış şöhretlerin o mevcudiyetine rağmen, parti içinde iktidara getir- mişlerdir. Ecevitin adaylığını Lebit doğlu teklifetti. Baki Genel Selene Kemal Şatır, seçim sırasında İnö- nünün yanında oturuyor, sempatik jestler ve esprilerle sayımı yapıyo- du. Kurultayda Ecevitle mücadele edenlerden bazıları, oy pusulalını, Ecevitin veya arkadaşlarının görebi- leceği tarzda doldurdular: Ecevite oy veriyorlardı. Tasnif sonucu, çok geçmeden belli oldu, Ecevit, 31 oyla seçilmişti, 1 oy Kemal Satıra veril- miş -bunu Ecevit vermişti-, 11 oy ise boş çıkmıştı. Boş oy kullananlardan sadece bir tanesi durumu açıkladı: Paksüt. Emin Paksüt, gülerek: 29 Ekim 1966 Turhan Feyzioğlu Yanlış hesap Bağdattan döner ka yıldızı"nı bugünkü duruma ge- tirip bırakmıştır. Kafasından ge- çenlerin kimse tarafindan farke- dilmediğini sanan Feyzioğlu, her halde bunların, her hangi bir kim- se için "Maskaranın sırrı" olduğu- nu, yediği son darbeyle anlamıştır. Feyzioğlu, Parti Meclisi seçimle- rinde aldığı oyların bir değer taşı- dığını sanıyorsa aldanmaktadır. Bu, onun vasıflarına verilen oylar- — Ben zaten Genel ame beya oy vermeye alışkınım" Öteki "boş 10" Feyzioğlu * Aksal grupu mensupları idi, Toplantı sırasında masanın uzak köşelerine çekilmiş olan Feyzioğlu ve Aksal, Ecevit seçilince yanına git- tiler ve kendisini öperek kutladılar. Yeni Genel Sekreter, kısa bir ko- nuşmayla, görevi hayatının en bü- yük şerefi saydığını belirtti, Ata- türkün ve İnönünün partisine lâyık olmak için çaba göstereceğini söy- ledi. Konuşmasını şöyle bağladı: "— Atatürk ilkelerine, programı- mıza, seçim bildirgemize, sayın Ge- nel Başkanımızın son Kurultayda sı- nırlarını çizdiği ve gene XVIII. Ku- rultayın benimsediği tutuma bağlı kalarak, Cumhuriyet Halk Partisine ve memleketime hizmet etmeye ça- lışacağım. Özellikle sayın Genel Baş- dır. Halbuki liderlik, bu vasıfların dışında bir küçük şeye daha ihti- yaç gösterir: Güven vermek! Feyzioğluda bugün eksik olan budur. Şimdi, Feyzioğlunun hayatında yeni bir devre açılıyor. İtibar en- dekslerinin en dibine kadar indik- ten sonra tekrar yükselen ve en büyük mevkilere ulaşan politika a- damları yok değildir. Bunlar, mev- cut vasıflarını çalıştırmış ve kapıl- dıkları hataları tekrarlamamış o- lanlardır. Feyzioğlu bu yolu tut- mak isterse, en önce kendi kendi- sini yenmesi lâzımdır. Bu ise, her- kes bilir ki bütün zaferlerin en güç olanıdır. Kırılmadan ve bir buruk adam olmadan, sabiden samimi- yetle, iyi niyeti pusula edinerek C.H.P. için çalışmak tamiri güç bir yarayı giderebilir. Aksine, ufak bir şüphe yarayı, tamiri imkânsız kılar. Tabii bütün bu ameliyatlar- da, herkesi aptal ve dönenleri an- lamaz, bir, kendini akıllı sanmak yi intiharın en kestirme yolu- ur. Nüfus o tezkeresinde Kayserili olduğu yazan Feyzioğlu, öteki mâ- nasında kayserili olmaktan kur- tulacak mıdır, kurtulmayacak mı- dır? Feyzioğlu Hadisesi budur ve memleketin o çapta, dürüst siya- set adamlarına ihtiyacı bulundu- guna inananların samimi dileği e 'mesut son"a edişme- sidir. kanımızın İrşatlarını ve çok saydı- gım,. sevdiğim, değerli yın Kemal Satırın hiç bir zaman ek- şik etmediği yardım ve desteklerine İhtiyaç duyacağım cevit, bu kısa konuşmadan son- ra, toplantı sırasında Yurdoğlu ile Aksalın arasında oturduğu sandal- yaya doğru ilerledi. İnönü seslendi: - Gel, yerine otur!" Ecevit 'döndü ve masanın başın- da, İnönünün sağında bulunan ve biraz önce, sayım sırasında Kemal Satırın oturduğu sandalyaya otur- du. Ortanın Solu hareketinin liderli- ğini yapan, mücadelesi sırasında fi- kirlerini açık açık söyleyen genç a- dam, artık CHP Genel Sekreteriy- di. Merkez Yönetim Kuruluna, Tu- ran Güneşin verdiği aday listesinin aynen tasvibi ile şu isimler seçildi: 7