29 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

29 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TİYATRO İstanbul Mevsim başında manzara Yeni tiyatro mevsiminin başında İstanbul sahnelerinin durumu iyiye mi, kötüye mi gitmektedir, da- ha belli değildir. Ancak, büyük de- ğişiklikler (ogörülmektedir : Başta, Şehir Tiyatrosundan Muhsin Ertuğ- rulun ayrılmasıyla, bu eski sanat ocağında yönetimin gene, Edebi Ku- rul ile Yönetim Kuruluna geçmiş ol- ması gelmektedir. Herşey kurullar- la yönetilebilir, ama Tiyatro, hele Şehir Tiyatrosu gibi çok sahneli, geniş kadrolu bir tiyatro, kurullarla yönetilmeğe başladı mı herşeyden önce repertuvarda bir üslüp -hattâ bir ahenk - sağlamak kolay değil- ir. Özel tiyatrolarda Özel tiyatrolarda belliibâşlı yeni- lik, Mücap Ofluoğlunun Küçük Sahnede açtığı yeni tiyatrodur. Son yıllarda en beğenilen fransız kome- dilerinden biri olan, Barillet | ile Gredy'nin 'Kaktüs Çiçeği", yeni top- luluk için başarılı bir ilk adımdır. Yerini Mücap Ofluoğluya bırak- mış olan Ulvi Uraz, taşındığı Kara- ca Tiyatroda, "Ha Babam Sınıfı" nın tükenmek bilmeyen başarısını devam ettirmektedir. Arenada yer- leşen Altan Karındaş topluluğu, Me- lih Vassafın bir başka telif oyunuy- la, "Bir Küçük Aslancık Varmış" la, perdesini açtı. Sahneye koyan : Cüneyt Gökçer. Kent Oyuncuları ile Dormen Ti- yatrosu Toplulukları, yaz turnelerin- de çıkardıkları - ve Ankarada oyna- dıkları - oyunlarla mevsime girdi- ler. Birincisi, amerikalı Brian Friel'- in "Ver Elini Yeni Dünya" sıyla; ikindisi ise, sovyet yazarı a "Bugün git, yarın gel" ve Murray Shisgal'in o"Aşşsk!" adlı Oyunlarıy. la. Kenterler, ikinci oyun olarak, Or- han Asenanın "Fadik Kız" adlı yeni bir oyununu hazırlıyorlar. Gülriz Sürüri - Engin Cezzar top- luluğuna gelince; bu topluluk, gene İstanbul Tiyatrosunun sahnesinde, Gogolün "Palto" suyla yeni mevsi- me girmiş bulunuyor. 32 Oyun : "Kırlangıçlar" (Oyun, 2 bölüm). Yazan : Cahit Atay. Tiyatro Devlet Tiyatrosu (Küçük Tiyatro). Sahneye koyan : Asuman Korad. Dekor-kostüm Turgut Zaim. Işık : Kenan Dinçman - Zekeriya Güngör. Konu : "Pusuda", "Karaların Memetleri" ve "Sultan Gelin" yazarı, başarılı örnekler verdiği köy oyunlarından başka türlü oyunlar da ya- zacak yeteneğe sahibolduğunu gösteriyor. Epik tarzı deneyerek yenileş- tirmek istediği tekniğine bu sefer, tema olarak, "evlenme" denen s0s- yal ve beşeri problemin çeşitli yönlerini seçmiş. Türlü nedenlerle iste- dikleri eşlere kavuşamayan bir genç çiftin -daha doğrusu, birçok genç çiftin- başından geçenleri -yer yer orta oyunu ve karagöz üslübundan yararlanarak- nükteli ve canlı bir diyalog içinde anlatıyor. Komikliği içinde acı gerçekleri yansıtan bu "evlilik oserüveni"nde yerli törenin, eskimiş bir evlilik ve mutluluk anlayışının sakat yönlerine değinmek- ten de geri kalmıyor. Oynayanlar : Gökçen Hıdır (Kız), Umran Uzman (Bekâr Erkek), Ejder Akışık (Evli Yurddaş), Nurtekin Odabaşı (Şahne Âmiri), Feyha Çelenk (Abla), Meliha Ars (Anneler) Ahmet Evintan (Babalar) v.s Beğendiğim Yazarın, dağınık gibi görünen vakasına -kopuk kopuk sahnelerin değişik kişilerine- ilgi çekici bir süreklilik ve bütünlük ka- zandırmayı başarmış olması. Asuman Koradın, çıplak bir sahnede, Tur- gut Zaimin az şeyle çok şey duyuran yalın dekoru içinde, gerçekleştir- diği akıcı -ve tazeliği olan- sahne düzeni. "Soruşturma"nm yetmişlik ka- dın kahramanından sonra, yedisinden evlenme çağına kadar, çeşitli gençkız tiplerini büyük bir değişme gücüyle ve zarif bir oyunla canlan- dıran Gökçen Hıdırın nüanslı, duygulu kompozisyonu. Umran Uzmanın, Ahmet Evintanın, Meliha Arsın ve Ejder Akışıkın ustaca çizdikleri tipler. Beğenemediğim Yazarın, "evde kalmış kız" gibi, değindiği önem- li sosyal sorunların derinliğine inememiş olması. Evli Erkek'le Sahne Amiri'ne oynattığı Karagözle Hacivat sahnesinin, esenin ve rejinin bü- tünlüğünü bozan, bir yama halinde sırıtması. Sonuç Yazar hesabına gene de başarılı bir yenileşme. Kıvrak bir sahne düzeni ve parlak bir oyun sayesinde zevkle izlenen bir temsil. Naciye FEVZİ Küçük Tiyatroda" Kırlangıçlar" Köyden şehire 29 Ekim 1966