29 Ekim 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

29 Ekim 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Çin müracaat etmiştir- "Halk Gönül- lüleri" adıyla kurulacak bir örgüt- ten söz edilmektedir. "Propaganda", "halka düşünceleri ulaştırma" gibi konular üzerinde düşüncelerini a- çıklayan Ecevitin Genel Sekreterlik sorumluluğunu yüklendikten sonra bu konudaki eğilimi önemlidir. "Böyle bir örgüt nasıl kurulabilirr?" sorusuna yeni Genel Sekreter şu ce- vabı çu zim Kadın ve Gençlik Kol- Tren b bir örgütlenmeye yar- dımcı olacağını umuyorum. Ancak böyle bir örgütün ve hareketin ba- şarılı olabilmesi, düzenlenecek kura- larla, eğitilmiş önderler yetiştirilme- sine. bağlıdır, CHP Kadın Kurultay yında böyle bir örgütün kurulması yolunda bir karar âlındı.." Ecevit ayrıca, araştırmaya önem yereceğini, mevcut Araştırma Büro- sunun geliştirilerek, en geniş çalış- ma imkânlarına okavuşturulacağını ifade etti. Bir adam CHP'nin yeni Genel Sekreteri, üze- rine aldığı sorumluluk için ha- zırlıksız değildir. Ruhi Soyere göre "üniversite mezunu dahi değildir" ama, herhalde çok üniversite mezu- nunu imrendirecek yetişme ve geliş- me devrelerinden geçmiştir. Bugün kırkbir yaşında olan Ece- vit, Prof. Fahri Ecevitle ressam Nazlı hanımın oğullarıdır. Robert Koleji bitirmiş, 1944-46 arasında Basın - Yayın Bakanlığında çalışır- ken,bir yandan da Dil ve Tarih- Coğrafya Fakültesinin İngiliz Pil ve Edebiyatı bölümüne devam et- miştir. Baha sonra Londra Üniver- sitesinde sanskritçe ve sanat tarihi çalışmıştır. 1950'de Ulus gazetesine sanat yazıları yazarak gazeteciliğe, sonra "Halkçı"da siyasi yazarlığa başlamıştır- 1954'de o Amerikada "Winston OoSalem Journal" gazete- sinde üç ay konuk yazar olarak bu- lunmuş, 1957'de Rockefeller bursun- dan yararlanarak Harvard üniver- sitesine gitmiş, sosyal psikoloji, Or- tadoğu ve Osmanlı siyasi tarihi üze- rinde incelemeler yapmıştır. Ecevitin gelişmesi, sanattan po- litikaya doğru seyretmiştir, O, bu- nu bir rastlantı saymamakta ve sa- natla politikanın "insanların mut- luluğu" hedefi üzerinde birleştiğini söylemektedir, Yazarlığının yanında iyi bir mütercim olarak isim yap- mıştır. Hind şairi Rabindranath Ta- gore'dan "Gitanjali" ye "Avara Kuş- lar" adlı iki şiir kitabı, ingiliz şairi T.S. Eliot'tan da "Kokteyl Parti" ad- lı manzum piyesi türkçeye çevirmiş- tir. 29 Ekim 1966 Biten Efsane Kasım Gülek Tısss... Son C.H.P. Kurultayının ilgi verici neticelerinden biri nedir diye so- rulacak olsa, buna yerilecek cevap şudur: Kasım Göleğin kendi hakkında ve bir takım iç, dış çevrelerin Kasım Gölek hakkındaki ha- yallerin iflâsı! Kasım Gülek Kurultayda bir "ekip oyunu" oynayamamıştır. Bir ekiple ortaya çıkacak, ekibini Parti Meclisine sokacak, bu ekip onu orada CHP. Genel Sekreteri seçecek., Bir ara beslenen bu tasavvur daha Kurultaydan önce suya düşmüştür, Hem da, meşhur sebepten: Barutun olmamasından.. Kasım Gülek, bir kaç Adana delegesinin ha- rieinde. C.H.P."nin en yüksek organında kendisine taraftar bulamamış, oraya kendisine taraftar sokamamıştır. Bu, Teşkilatın Güleği tuttuğu efsanesinin sonunu teşkil etmiştir. Bunun üzerine Gülek, hazırladığı AKİS tarafından daha önce bil- dirilmiş olan ikinci oyununu sahneye koymuştur. Üstelik bunun "masrafsız ve külfetsiz" de olması Güleği o maceraya daha çabuk itmiştir, Gülek, Genel Başkanlığa aday olduğunu ilân etmiştir. Genel Başkanlık seçiminde de 230 oy toplamıştır. İnönüye karşı 330 oyun bir mâna taşıdığı ve İnönüden sonrası için bir yatırım sayılabileceği düşünülebilir. Nitekim, bunu böyle gös- terme sevdalıları vardır. Hadisenin üzerindeki cilayı kazıyalım. Kimindir bu, 230 oy? Güleğin mi? Hayır, Zira, İnönüden sonra Gülek Genel Başkanlık için tek aday olmayacaktır ki.. Belki o gün, yarışa beş aday katılacaktır. Şimdi, o adayların taraf tartarından olup ta İnönüye şu veya bu sebepten kızanlar, bir protesto mahiyetinde ve İnönünün Ortanın Solundaki tutumuna karşı olarak oyunu Güle- ge vermiştir. Bunların içinde Feyzioğlucular bulunabilir, 76'lar deni- len ismi var cismi yok anka kuşları olabilir, en uçtaki sağcılar mutla- ka vardır. Yani, 230 oy Göleğin değil, bir karma tepkinin oylarıdır. Ama mutlak olan, İnönüye giden bine yakın oyun içinde Kasım Güle- ğin bir tek oyu dahi bulunmamaktadır ve İnönüden sonra bunlar İnönünün bayrağını en iyi taşıyacağına C.H.P.'nin inandığı kimseye gidecektir. Bu, C.H.P.'nin bir gün Güleğin eline geçebileceği ihtimalinin sıfır olduğunu -çok şükür- belli etmiştir de, belki bazı hayal sahiplerinin uyanıp daha iyi atlar seçmelerini sağlayacaktır.