1 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

1 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER olduğunu bir güzelce öğretti. Ne demekti efendim, hem devletin bir memuru olsunlar, hem de koskoca Başbakanı adım adım izleyip, konuş- malarını kelime kelime yazıp, Rad- yoya ve AA'ya vermesinlerdi! Renkli simalar Aynı günün akşamı radyolar, ya- pılan töreni ballandırarak verdi- ler. AA da tabii, bültenlerinde aynı şeyi yaptı. Demirel o gün, fırsat ve yolu düş- müşken bazı yarım bina ve tesisler için de yeniden temeller atarken, bütün bunları hayli renklendiren bir başka tören de Eski şehirde ic- ra ediliyordu. Et ve Balık Kurumu- nun Eskişehirdeki bir soğuk hava deposu inşaatı vesilesiyle, Kurumun Genel Müdürü Enver Batumlu da o- rada bir konuşma yaptı ve bol bol tebeslüm topladı. Zira Genel Müdür Enver Batumlu, eski politika günle- rini hatırlamış olacak ki, yaptığı ko- nuşma, en az bir Bakan konuşması kadar ateşliydi. Ayrıca, konuşması- nı çok trajik jestlerle süsleyen Ba- tumlu, o gün, yol boyunca, törene katılanlar arasında yeni bir sohbet konusu oldu. Törendeki renkli simalardan bi- risi de Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Refet Sezgindi. Sezgin; "hiç yeri ve zamanı değilken, burada yaptığı konuşmada -nedense- Orta- nın Soluna ve CHP'ye hücum et- mek gereğini duydu. Anlaşılan, o- nun da kulağına birşeyler üflenmiş- ti. Partiler İzale-i şüyu mu? Ankara 13. Asliye Hukuk Mahke- mesine hitaben yazılmış 16 Hazi- ran 1967 tarihli dilekçede şöyle de- niliyordu : "..Bu meyanda eski ge- nel başkanın partiye kayıtlı üye ol- madığı anlaşıldığından düşürülmüş, partiden ilişiği kesilmiştir. Keza ge- nel sekreter de düşürülmüş, vazife- den men kararı ile birlikte yüksek haysiyet divanına sevkedilmiştir." Bu satırların hemen altında ise yeni seçimlerin yapıldığı bildiriliyor ve parti binasının, demirbaşların, evrak ve defterlerin yeni yönetici- lere teslimi için "gereğinin yapılma- lı" isteniyordu. 12 Bu garip olaylar, dilekçenin tari- hinden de anlaşılacağı gibi, önceki hafta içinde cereyan etti ve türk siyasi tarihinde ilk olarak, bir parti içinde bu tip bir iktidar darbesi ya- pıldı. Hukukçuları hayli o şaşırtan, iki Genel Başkan, iki Genel Sekre- ter, iki Genel Merkez tarafından yö- netilen bu acayip parti, Birlik Par- tisinden başkası değildi., Bu son olaylar, partinin kurucu- larından, eski Genel Sekreter avu- kat Cemal Özbeyin, bundan bir sü- re önce partiden geçici olarak ihraç edilmesiyle patlak verdi. İhraç ka- rarına itiraz eden Özbey, halen par,- Cemal Özbey kapattırma Parti uzmanı tinin Genel Başkanı bulunan Hüse- yin Salan ile parti yöneticilerinin u- sulsüz seçilmiş oldukları ve çoğu- nun partiye tiye bile olmadıkları id- diasıyla mahkemeye başvurdu, du- rumun tesbitini ve ihtiyati tedbir kararı alınmasını istedi. Müraca- at mahkeme tarafından dikkate a- lındı. Bir yargıç, Özbeyi de beraberi- ne alarak, BP'nin Bayındır Sokakta- ki Genel Merkezine gitti, defterler ve üye kayıt fişleri incelendi, bir kısmı delil olarak alıkonuldu. Darbeyi tamamlamak gerekiyor- du. Bu yüzden, ertesi gün, partinin AKİS ilk kurucuları ile hemen bir toplan- tı yapıldı. Özbeyin o yazıhanesinde yapılan bu toplantıda Balan muha- lifleri, durumu bir kere daha göz- den geçirdiler ve mahkemenin na- sıl olsa kendilerine hak vereceği i- hancıyla hemen oracıkta yeni Genel Başkan ve Genel Sekreter ile parti- nin diğer organlarını seçtiler. Parti- nin ilk Genel Başkanı Hasan Tahsin Berkman, tekrar Genel Başkanlığa getirildi. Saadettin Süataç adında bir emekli albay da Genel Sekreter- liğe seçildi. Özbey ise, hareketi yan- ış anlaşılmasın diye hiçbir görev almadı. Tencere ve kapak Durum, Emek İşhanındaki ikinci Genel Merkez tarafından derhal, bütün teşkilâta duyuruldu. Ayrıca, partinin parasının bulunduğu ban- kalara haber verilerek, Hüseyin Ba- lanın Genel Başkanlık yaptığı ekip- ten kimseye para verilmemesi is- tendi. Postahane ilgililerine, par- tiye gelen resmi evrak ve yazıların yeni adrese getirilmesi bildirildi. Bu arada Çankaya Kaymakamlığına da başvurularak, "fuzuli şagil" olduk- ları iddia edilen Hüseyin Balan ve arkadaşlarının partiye sokulmaması. istendi. BP Genel Başkanı ve Ankara mil- letvekili Hüseyin Balan ise, olup bi- tenlerden hayli şaşırmışa benziyor ve yeni bir mücadeleye biç de ni- yetli görünmüyordu. Balana göre, Özbeyin yapmış olduğu işler hukuk kurallarına aykırıydı. Bu sebeple, hakkında hem ceza, hem hukuk dâ- vası açılmıştı. Hukuk dâvası için verilen dilekçede Cemal Özbeyden 5 milyon lira tazminat istenmekteydi. BP'nin darbecileri ise, Cemal Öz- beyin yazıhanesini karargâh edinmiş, harıl harıl çalışmaktadırlar. Bunla- rın amacı, en kısa zamanda Genel Kongreyi toplamak ve iktidarı kesin şekilde ele geçirmektir. Bu arada ba- zı transfer gayretleri de vardır. Me- selâ, bir süre önce, CHP'den istifa eden Kasım Gülek, önümüzdeki gün- lerde bu partinin Genel Başkanlığı- na getirilirse, şaşmamak o gerekir. Özbey ve arkadaşlarının iddiasına göre, Gülekle bu konuda anlaşmaya varılmıştır. 1 Temmuz 1967