1 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

1 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

AKİS — Göğüslerine nişan alın.." haykırdı. diye Subaylar makineli tüfeklerle a- teş açtılar. Meydan bir anda kana bulandı. Nümayişçiler civardaki bi- nalara sığınmaya çalışıyorlardı. Atlı jandarma kaçışanların peşine takıl' di ve kılıçtan geçirdi, ölü sayısı kırk idi. Başka bazı yerlerde ise hadiseler değişik gelişti. Bir işçi kafilesi Pav- lovski Alayının kışlası önünde dur- du ve askerleri kendilerine katıl- maya çağırdı. "Ordu bizimle!" diye bağırıyorlardı. Yirmi kadar asker işçilere katılmak için sıralarından çıktılar. Fakat kimsenin kendilerini takip etmediğini görünce onlar da geri döndüler. Polis bu sırada, bir hata yaptı. Atlarıyla nümayişçilerin üzerine yü- rüdü, onları Katerina Kanalı boyun- cu takip etti ve silâhsız işçilere ateş açtı. O zaman Pavlovski Alayının erleri, subaylarını iterek kışladan dışarı fırladılar ve: Korkmayın arkadaşlar, sizin- le birliğiz!" diye bağırdılar. Silâh depolarını kırmışlar, tü- fekleri ellerine geçirmişlerdi. Başla- rında bulunan bir subay adayı 500 metre uzakta vurulup öldü. Erler şaşırdılar. Komutansız kalmışlardı. unun üzerine kışlalarına döndüler. Albayları okendilerini iyi karşıladı. Ancak bu sırada dışardan atılan bir kurşun Albaya isabet; etti ve onu öldürdü. Akşam saat) 17 civarında Hükümete bağlı birlikler gelip Pav- lovski Alayını silâhtan tecrit etti. 19 âsi hapsedildi. Fakat silâhlı 21 er nümayişçilerle beraber kalmıştı. Gün bittiğinde hareket bastırıl- mıştı. Volinski Alayının komutanı bir gün önceki ayıbı silmiş, askerle- rine işçiler üzerine ateş açtırtmıştı. Sabaha karşı saat birde birliğiyle birlikte kışlasına döndüğünde ast- subay Kirpiçnikofa alayı sabahle- yin yedide hazırlaması emrini ver- di. O gittikten sonra astsubay oda- sına çekilmedi. Hepsi er olan 18 a- damıyla birlikte, karanlık bir köşe- de sabahın plânını yaptı. Alay saat yedide değil, altıda hazırlanacaktı: Bu bir saat içinde askerler, baba- larının ve kardeşlerinin üzerine ateş açmamaları için ikna edilecekti. . İktidar memnundu. İmparatora şu telgrafı Protopopof gönderdi: I Temmuz 1967 TARİH ihtilale katılan başka askerler. Bunların çoğu genç çocuklardı ve baş- larında astsubayları vardı, Subaylardan hareketlere karışanlar çok az çıkmıştır. Bunlar, etişme tarzlarının sonulu, Çara ve rejime bağlıydı- lar. Hele Bolşevik İhtilâlinde subaylar kızıllarla sadece vuruşacaklardır. "Pavlovskj Alayındaki disiplinsizlik hadisesi hariç, (o birlikler gayretle çarpışmışlardır". Halbuki Rodzianko durumu baş- ka türlü görüyordu, Pumanın baş» kanı Çardan bir Kurtuluş Hüküme- ti kurmasını istiyor ve şöyle diyor- du: "En ufak gecikme ölüm demek- tir, inşallah bunun sorumluluğunu Çar çekmez.. Fakat Nikola aldırmadı; Nazın Frederikps'p dedi ki: Saray — Bu şişko Rodzianko da gene bir sürü e yazmış: Cevap bi- le vermeyeceğim Petrograddaki politikacılar ise, hâlâ kararsızlık içindeydiler ve so- kak hareketlerinin daha gelişmesini bekliyorlardı. Ona göre herkes bir vaziyet alacaklı. 12 Mart günü güneş henüz doğu- yordu; ki Volinski Alayının kışlasın- da mahmuz sesleri duyuldu. Saat yedide gelen; komutan lakheyiçti. Ondan evvel gelmiş olan subay ada- yı Kolokolof esas vaziyetinde olan alayı selâmladığında erler muted şekilde kendisine cevap vermişler- di. Fakat Lakheviç kapıda görünüp te "Merhaba kardeşler!" dediği za- man erler müthiş bir "hurra" çekti- ler. Bu, geceden kararlaştırılmıştı. Komutan astsubay Markofu çağırdı ve bunun ne demek olduğunu sordu. Süngüsünü doğrultan Markof şu ce- vabı verdi? " Size itaat etmeyeceklerini bildirmek için hurra çekiyorlar!" Komutanın elinde Çarın bir me- sajı vardı, Onu okumak istediğinde erler ayaklarıyla, tüfeklerinin dip- çikleriyle yara vurmaya başladılar ve Lakheviçin sesini bastırdılar. Ko- mutan, arkasında subay adayı Ko- lokolof, koşar adımlarla avluya fır- ladı. Âsiler silahlarını omuzlarına dayayıp pencerelere üşüştüler ve a- teş aştılar. Lakheviç asfaltın üzeri- ne yığıldı. Kışlayı bir panik havası kaplamıştı. Alayın bayrağını alan subaylar kışladan dışarı çıktılar, Sadece bir tek subay, âsilere iltihak etti: Aştakof. Astsubay o Kirpiçnikof emir ver- di: "Herkes dışarı" Asiler komşu iki alayın, Preobrajenski ve Litovski a- taylarının kışlalarına koşuştular ve oradaki erleri da kendilerine katıl- maya teşvik ettiler. Bu arada yolla- fini kesmek isteyen bir genç subayı öldürdüler. İki alay, asi Volinski a- layına iltihak etti, Ayaklanan alay- lar, başlarında bandoları oNevski bulvarı üzerine bir yürüyüşe geçti- ler. Aralarına halk da karıştı- ve kı- zıl bayraklar açıldı. Rusyada ilk defa olarak askerin hâki renkteki üniforması işçilerin koyu elbiseleri- ne karışıyor asker sıralarının üs- tünde kızıl bayraklar dalgalanıyor 33