1 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

1 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

5 İ Festivaller San Sebastian Mayıs başında Cannes Film Festi- vali devam ederken Uluslarara- sı Yapımcılar Federasyonunun bir temsilcisi, basın o toplantı- sında, di film festivalleri , bunları sı- nırlamak gerektiğini öne sürüyor- du. Daha önce de Federasyonun Münihteki bir toplantısında, yılda en fazla 20 festivalin yeteceği öne sürülmüş ve bu yıl yalnız 20 festi- valin resmen tanınmasına karar ve- rilmişti. N Uluslararası Yapımcılar Federas- yonu, zaman zaman, festival sayısı konusunda böyle çıkışlar yapagel- mekte, fakat doğrusu istenirse bu konu kesin bir sonuca bağlanama- maktadır. Yapımcıların O festivaller karşısındaki tutumu, daima, "hem ağlarım, hem giderim" sözüne uy- gun düşmüştür. Bir yandan festival enflâsyonu festivallerin değerini a- damakıllı odüşürür, yapımcıların, festival bolluğu karşısında (o başları dönerken; bir yandan da birini ka- yırırsa başkasına katılmak kolay- lığı, "her filme uygun festival bul- rahatlığı yapımcıların zihnini çelmektedir. Bu bakımdan, dünya festivalleri sayısını bugünkünün on- da birine indirmek Oo teşebbüsünü fazla ciddiye almamak Oo gerekir. Festival bolluğunu ise özellikle bu ay elle tutulur şekilde hissetmek mümkündür: San Sebastian Festiva- linin bitişinden bir gün sonra Ber- lin Festivali, Berlin Festivalinin bi- tişinden bir gün sonra (Moskova Festivali, onun ardından da Locar- no Festivali yer almaktadır. Franco'ya rağmen İspanyanın kuzeyinde, Atlantik kı- yısındaki San Sebastian, yöneti- cilerinin akıllı uslu siyasetleri saye- sinde her yıl biraz daha gelişen bir festival olmuş, hattâ (.Franco'ya rağmen, uluslararası birinci sınıf bir festival haline gelmiştir. Nite- kim bugün San Sebastian, sinema sanatı yönünden meselâ bir Berlin Festivalinden daha çok önem taşı- maktadır. Yine bu tutumdan dola- yıdır ki, Franco'ya rağmen, Berlin Festivaline hiç itibar etmiyen Do- ğu Avrupa ülkeleri San Sebastian'- a gittikçe daha büyük ölçüde ka- -ılmaktadırlar. Örneğin, bu yıl fes- tivale katılan 11 ülke arasında Çe- I Temmuz 1967 -E M A koslovakya, Macaristan, Polonya ve Romanya da yer almaktaydı. Fes- tival sonuçları açıklandığı vakit bu ülkelerin payına düşen ödüllerin hiç de az olmadığı görüldü. Bununla birlikte, doğrusu istenirse. San Se- bastian Film Festivalinin en büyük kusurlarından biri, bol miktarda ö- dül dağılmasıdır. 11 ülkenin 14 u- zun filmle katıldığı 15. San Sebas- tan Film Festivali, aşağı yukarı, "hiç boş yok" usulü bir ödül dağılı- mıyla sona erdi. Festivalin büyük ödülü olan "Altın Kavkı'yı amerikalı yönetmen Stanley Donen'in Audrey Hepburn ve Albert Finney ile çevirdiği "Two for ine Road - Yola çıkan iki kişi"- si en iyi yönetmen ödülü- nü Solonyalı Janusz Morgenstern "Yovita" filmiyle kazandı. En iyi ka- dın oyuncuya verilen ödülü italyan yıldız Serena Vergano aldı. o Ver- gano bu başarısını ispanyol yö- netmen Jorge Grau'nun çevirdiği "Bir aşk hikâyesi"ndeki oOoyununa borçluydu. En iyi erkek oyuncu 6- dülü ise iki kişi arasında paylaştı- rıldı. Bunlardan biri, fransız o yö- netmen "Claude Chabrol'un "Le scandale - Skandal" adlı filminde oynıyan Maurice Ronet, öbürü de John ve Roy Boulting adlı ingiliz i- kizlerin çevirdiği o "The Family Way - Aile yolu" adlı filmin oyun- cusu John Mills idi. Mills, ayrıca, en iyi komedi oyuncusu olarak da özel bir mansiyon aldı. Festival jürisi, bunların yanısı- ra, bir dizi küçük ödül de dağıttı. Örneğin, çek yönetmen Jiri Weiss "Çek usulü cinayet" filmiyle "Gü- müş Kavkı" özel ödülünü aldı. İ- talyan yönetmen Dino Risi'nin "Le tigre - Kaplan'ı, komedi filmi "Gü- müş Kavkı"smı aldı. Aynı filmin o- yuncusu Vittorio Gassman da mü- kâfatlandırıldı. Festivale "El Dora- do" adlı kovboy filmiyle katılan e- mektar (o Hollywood'lu (Howard Hawks, "eserlerinin bütünü ve ay- rıca amerikan kovboy filmi gelene- gini mizahi bir açıdan yenilediği i- çin" oybirliğiyle 'övüldü. o "Uluslar- arası Sinema Basını Federasyonu" ise festival filmleri içinde en iyisi olarak macar yönetmen Janoş Hers- konun "Svevasz Vera"sını gördü, Berline doğru Berlin Festivali, bütün organizas- yon mükemmelliğine rağmen, bu yıl 17. kere tekrarlandığı halde, bi- rinci sınıf festivallerin en sonuncu- su olmak niteliğinden sıyrılamadı. Bunda, en büyük rolü, Berlin Film Festivalinin bütün festivallerin "en siyasisi" olması oynamaktadır. So- guk savaşın kendini en çok duyur "Bitmeyen Yol"dan bir sahne Berlin yollarında 25