1 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

1 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

SPOR Boks Gereği düşünüldü (Kapaktaki boksör) İri yapılı, pürüzsüz, tertemiz yüzlü siyah adam, büyük bir sessizlik ve gurur içinde, olumlu veya olum- suz duygularını belli edecek en kü- çük bir harekette bulunmadan ko- nuşan beyaz adamı dinliyordu. Be- yaz adam ciddi ve ağırbaşlı görünü- yor, hattâ bu görünüşüyle inşanda saygı uyandırıyordu ama, zaman Za- man dudaklarında alaycı bir gülüm- semenin belirdiği de gözden kaçmı- yordu. Bu, insanlık ülküsünü giriş kapısında Hürriyet Heykeli ile sem- bolize eden bir ülkede, Birleşik A- merikada, saygıdeğer kişilerin si- yah adamlara karşı sık sık takın- dıkları bir tavırdı ve bir siyah, dün- ya ağırsiklet boks şampiyonu da olsa, bu ülkede, bu alaycı gülümse- meyi kabul etmekle yükümlü idi. Beyaz adam, işe önce, dünya a- girsiklet boks şampiyonu Muham- met Clay'i övmekle başladı. O- nun şampiyonluk hayatının böyle bir şekil alması, gerçekten, herkes için üzüntülü bir olaydı. Evet, Clay, 1960 olimpiyatlarında altın madal- ya kazandığı günden bu yana, Za- ferlerine odaima bir yenisini ekle- mekten geri kalmamıştı. Gerçekten çok başarılı bir boks hayatım böy- lece sürdürürken, 1964'te "siyah müslümanlar" mezhebine girmişti. Beyaz adam, sözlerinin bu kıs- mında bir soluk durdu. Salonda bir- den, fırtına öncesini andıran büyük bir sessizlik oldu. Olay, geçtiğimiz hafta Çarşamba günü Teksasta, Houston İstinaf mahkemesinde, amerikan ordusun- da görev almayı reddeden dünya a- ğırsıklet boks şampiyonu Muham- met Clay'in duruşmasında geçti. Jüri, iki günden daha kısa bir süre içinde tamamlanan duruşma- dan sonra Clay'i suçlu bulduğunu bildirince o, soğukkanlılığını | hiç kaybetmedi, ceza tâyininden önce açılması usülden olan soruşturmaya gidilmeden kesin kararın verilmesi- ni istedi. Yargıç Joe İngraham'ın vardığı karar açıklanmadan önce Savcı Sus- man, durumu özetleyen ve yorum- layan konuşmasını yapıyordu. Bir ara susup, sesine daha saygıdeğer bir ton vermeğe çalışarak tekrar konuşmağa başlayınca, salona bir- den, fırtına Öncesinin sessizliği çöktü ve ardından da fırtına koptu. Birçok amerikan dergi ve gazetesi- nin dünyaya bir acayip insan, bir cins deli, şımarık bir dev çocuk o- Muhammet Ali Clay ringde Mildenbergeri kovalıyor "Benim adım ne, benim adım ne?" I Temmuz 1967