1 Temmuz 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

1 Temmuz 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

TARİH Bolşevik İhtilâli V Sahte Papazın sonu Rasputinin Prens Yusupofun sara- yına girdiği 30 Aralık 1916 akşa- mı oraya daha önceden Grandük Dimitri ve sahte papazın büyük düş- manı, milletvekili (o Purişkeviç ayrı ayrı gelmişlerdi. Kendilerini Prens karşılamış ve onları özel bir odaya almıştı. Bu odanın tam altında bir salon vardı. Salonu odaya döner bir merdiven bağlıyordu. Oradan bah- çeye çıkılıyordu. o Rasputini Prens o salonda ağırlayacaktı. İki ortağı- nı yukarda bıraktıktan sonra Yusu- pof aşağıya, "Mübarek Adam'ı kar- şılamaya indi. oRasputinin içeceği şarap ve yiyeceği pastalar çok şid- detli bir zehirle zehirlenmişti. Yukardakiler Oo aşağıdan gelecek seslere kulak vermiş, o bekliyorlar- dı. Nihayet Rasputinin odaya girdi- ğini anladılar. Bekleyiş daha dra- matik bir hal aldı. On dakika geç- ti, onbeş dakika, yarım saat.. Hal- buki bu süre zarfında her şeyin o- lup bitmesi lâzımdı. Papaz bir ka- deh şarap içer içmez veya bir pasta ver yemez yıldırımla vurulmuş gi- bi düşüp ölecekti. Yarım saatin sonunda Prens yu- karı çıktı. Şaşkın bir hali vardı ve endişe igladeydi, — r şey Hiç bir şey anlamıyorum. du. anlamıyorum.. " diyor- Sahte papaz bir kocaman bardak şarabı dikmiş, iki tane de pasta ye- mişti, fakat kendisine hiç bir şey ol- mamıştı. Prens tekrarladı: "— Hiç bir şey anlamıyorum.." Purişkeviç (oYusupofa devam et- mesi tavsiyesinde bulundu. Zehir tesirini oen sonda gösterecekti. Prens dedi ki: — Şimdi de karımı istiyor. Ka- rımın misafir kabul etmekte oldu- gunu söyledim. Sizin yanınıza da ona haber vereceğim (bahanesiyle geldim. Gürültü yapın da burada I Temmuz 1967 abm misafir olduğunu san- "odada bir küçük gramofon du- ruyordu. Grandük onun üstüne bir plak koydu ve âleti işletti. Çatlak bir ses odayı doldurdu. Prens yeni- den aşağıya indi. Yukarda heyecan- lı bekleyiş devam ediyordu. Plâk tekrar tekrar çalındı. Hâlâ Prens- ten haber yoktu. Yusupof göründüğünde daha da şaşkındı, Bu sefer gözleri dönmüş- tü. Korkmuş bir hali vardı. "— Dört pasta daha yedi, bir bardak şarap daha içti. Gene bir şey yok. Hayır, hayır. Aklım dura- k.” Arkadaşları sordular: — Belki de zehir yavaş tesir e- diyordur?" "— İmkanı yok. Tara tersi. Yıl- dırım çarpmışa dönmesi lazımdı. Daha fenası, herif bir şeylerden şüp- helendi, gitmek istiyor Grandük de telilandı: — Zehirlenmiş pduğuna dair en ufak bir belirti yok mu — Arada sırada m uğuştu- ruyor. Hepsi o kada Prens tekrar yürür. Birden dön meli — Beni dinleyin, efendiler. Baş- ladığımla işi bitirmeliyiz. Rasputini tabancayla öldüreceğim. Eğer o da tesir etmezse, sizleri çağırırım.." Purişkeviç cebinden tabancasını gikaydı. Bu, Savage marka bir silâh- e Önü Prense uzattı: — Bunu alın.." "— Hayır, teşekkür ederim. Be- nim üzerimde küçük bir Browning var.." Bu defa bekleyiş büsbütün ta- hammül edilmez hâl almıştı. Aynı plâk hep çalıyordu. Beş dakika daha geçti. Nihayet bir tabanca sesi. O- nu takiben de, yere yuvarlanan bir vücudun çıkardığı gürültü. Prens merdivenin başında göründü: "— Öldü. Öldürdüm. Aşağıya inin.." Rasputin hareketsiz, vücudunun bir kısmı masanın altında, yatıyor- du. Kenara çektiler, üzerini örttü- ler. Grandük. zehiri sağlamış olan fransız doktor Lazovert ile birlikte, Rasputinin paltosunu alıp yakmak üzere çıktılar. Ötekiler, sahte papa- zın ayaklarına bağlayacakları ağır- lıktan arıyorlardı. Hiç kimse ne yaptığım bilmiyordu. Herkes bü- yük bir heyecan ve şaşkınlık için- deydi Birbirlerine sarılıyorlar, bir- meidivene doğru durdu ve geriye HİKÂYENİN ÖZETİ XIX. yüzyılın ikinci yansında Avrupanın hemen bütün mem- leketlerinde siyasi liberalizm hareketleri gelişirken, çarların İdaresindeki Rusyada koyu bir mutlakiyet hüküm sürmektedir. Çarlar Tamının gölgesidir. tur. Bu sebeple, İ hiş havası eser. marksistler, yüzünden, Bolşevikler ve Menşevikler diye ikiye Sen-Petersburgdaki bir halk hareketi, "Kanlı Pazar"ı yaratır. Potemkin zırhlısı isyan eder. Memleketin bir anayasası dahi yok- İhtilâle kadar Rusyada bir suikast, terör ve ted- Sosyal demokrat parti bu devrede kurulur ve ayrılırlar. idarecilerin basiretsizliği Çar Nikola, Duma adını taşıyan bir meclisi birkaç defa toplar ve dağıtır. Yaklaşan İhtilâlin İdari reformla önlenebileceği inan- cındaki Başbakan Stolipin, Rusya, yayın işini Stalin, Kalinin ve Molotofa 1917'ye hızla yaklaşmaktadır 1911'de Kiyefte öldürülür. Pravdanıu Bu şurada Lenin, havale eder. patlak veren bir grevde çok işçi ölür ve yaralanır. Halk sinirli- dir. Birinci Dünya Harbi gelip çatmıştır. Rusya harbe girmek is- tememektedir, fakat yabancı devletlere borçludur, çaresiz, har- be katılır. Cephelerdeki hezimetle birlikte iktisadi kriz başgöste- rir. Bu durum, Lenin ve arkadaşlarının yıldızını parlatır. Buna rağmen Lenin, harbe derhal son verilmesini istemektedir. O gün- lerde, Rasputin adlı sahte bir papaz ortaya çıkar, Sarayı ve İm- paratoriçeyi süratle avcunun içine alır. Çara bağlı bazı prensler, bu sahte papazı ortadan kaldırmanın yolunu ararlar. Hikâye devam etmektedir.