5 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

5 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

SİNEMA leri, daha film çevrilmeden, bir yıl öncesinden, sinema seyircileri için "astronomik" sayılabilecek bedel- lerle -30 ile 75 lira arası, satılmak- tadır. Seyirciler, kendi şehirlerinde yalnız bir sinemada belirli bir süre gösterilip sonra uzunca bir süre bir daha göremiyecekleri bu "üstün- yapım" için bu astronomik parayı vermekten şimdiye kadar kaçınma- mışlardır. Böylelikle, büyük şirket- ler, daha film çevrilmeden, 10 mil- akın "avans" Tabiatiyle, toplaya- ikinci yon liraya bilmektedirler. vizyonda film normal geçtikten sonra elde edilen hasılat da buna katılmaktadır. "Sağlam film"in avans olarak topladığı ha- sılatın çokluğu aynı zamanda film için bir reklâm olmakta, ikinci viz- yondaki şansını artırdığı gibi, tele- vizyona satış bedelini de yükselt- mektedir. Ancak, bu usülün bir kumardan pek farkı da yoktur. Kaldı ki, seyir- cilerin bu usülü kanıksamaya başla. maları, hele "sağlam film" sayısın- daki artış ilerledikçe hem bunun ö- (Basın A: 20248) — 294 gösterime AKİS zelliğinin kaybolması, nem de piya- sanın "doymuş" hale gelmesi bir süre sonra İdiz olacaktır. Festivaller Venediğe doğru Venedik Film Festivalinin 28.'si ö- nümüzdeki ay bir kere daha, Prof. Luigi Chiarini'nin yönetimin- de geçecektir. Birkaç yıldır çeşitli yönlerden gelen saldırılara rağmen, Prof. Chiarini'nin, festivalin kalite- sini yükseltmek için "kimsenin gö- zünün yaşma bakmadan" çizdiği yolda yürümesi, kendisini festival yöneticiliğinden uzaklaştırmak için girişilen bütün çabalan boşa çıkar- mıştır. Prof. Chiarini, özellikle Ve- nedikli otelcilerin ve gazinocuların yakınmalarına yol açacak şekilde festivali sıkı bir disiplin altına al- mak ve festivale bir panayır havası değil bir sanat yarışması kılığı ver- mekten bu yıl da kaçınmamıştır. Gerçi, bu yılki programa Saint- Marc meydanında bir açık hava ba- losu konmuştur ama, bu, hesaba bile katılmayacak kadar küçük bir "taviz"dir ve Prof. Chiarini, filmle- rin seçiminde önceki yıllardaki ka- dar sıkı bir elemenin yapılacağını bildirmiştir. Bu yılki festivalde, asıl film ya- rışmasının yanı SIra, amerikan ses- siz kovboy filmlerinden meydana gelecek bir program ile alman dışa- vurumcu film akımını ve senaryo- cu Carl Mayer'in bu akım içindeki yerini belirten açık oturum, Prof. Chiarini'nin "festivalin kültür se- viyesini yüksek tutmak" şeklinde özetlediği tutumunu yansıtacaktır. Şimdiki halde, festival çevrele- rinden sızan haberlere göre, en Ö- nemli yenilik, Venedik Film Festi- valleri tarihinde ilk defa olarak jü- riye kadın alınmasıdır. Ünlü ital- yan yazar Alberto Moravia'nın baş- kanlığındaki jüride bu yıl, ameri- kalı sinema yazarı Susan Sontag ile Paris Kütle Haberleşmesi Yük- sek Araştırmalar Enstitüsünden Vi- olette Morin de bulunacaktır. Jüri- nin öbür üyeleri, ispanyol yazar Ju- an Goytisolo, alman sinema yazan ve yönetmeni Erwin Leiser, sovyet yönetmen Yuri Yurenev ve meksi- kalı sinema yazan Carlos Fuentes'- tir. 5 Ağustos o 1967