5 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

5 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

TARİH molnide, yani Petrograd Sov- yetinde menşevikler (o henüz vardı. Fakat bunlar yavaş yavaş hemen her yerden tasfiye ediliyorlardı. Ço- gu, budalaca kürsüye çıkıp: "— Siz bolşevikler için, silâhlı ayaklanma hazırlıyor diyorlar. Söy- leyin bakalım, böyle bir şey hazır- lıyor musunuz, o hazırlamıyor mu- sunuz?" diye onları güya sıgaya çe- kiyorlardı. Bolşevikler de şu cevabı veriyor- rdı: "— Ayaklanmayı hazırlayan biz değiliz. Ayaklanmışı kayıtsızlıkları ve basiretsiz idareleriyle, halka ver- dikleri oOümitsizlikle (hazırlayanlar başkaları. Ama biliniz ki bu ayak- lanma patladığı zaman biz bolşevik- ler, onun ön safında olacağız.." Menşevikler bağırıyorlardı: — Cevap sarih değil, cevap sa- rihdeğil..." Toplanan Kuzey Sovyetleri Kong- resinde de bolşevik görüşler hâkim olmuştu. Troçki Smolnide mütemadiyen konuşur, o konuşurken borg mahallesindeki evinde mn dan yazıyor, yazıyordu. (o Emirleri Sverdlofa gidiyor, Sverdlof onları teksir ettiriyor, partinin bütün ka- demelerine ulaştırıyordu. Şimdi he- ,7 Bütün Rusya Sovyetleri TI. Kongresine her yerden bolşevik de- lege göndermek meselesiydi. İş yer- lerinin hepsine giden talimat ke- sindi: "Blok halinde bolşevik gönderin. Orada çoğunluğu sağlarsak her şe- yi kazanmış oluru Lenin ,kendi ihtilâl olacak bu üçüncü ihtilâli bir dantela gibi, bir sanat eseriymişcesine hazırlıyordu. Bazen Viborg mahallesinden gizli- ce çıkıyor, Petrogradı geziyor, stra- tejik noktaları bizzat tesbit ediyor, nerenin ne zaman ne kadar kuvvet- le ele geçirileceğinin hesabını yapı- yordu. ütün gayreti oskovayı Petrogradla obirlikte (oayaklandır- maktı. Moskovada ise geçmiş devrin iti- barlarım kaybetmiş o politikacıları mânâsız toplantılarla meşguldüler. Memleketin havasından da, tema- yüllerinden de habersizdiler. Ken- dilerinin ve sınıflarının menfaat- AKİS leri gözlerinin önüne sanki bir per- de çekmekteydi. Rodzianko, Milyu- kof, Purişkeviç, General Alekseyef, General Ruski, General (o Brusilof, kapitalist Putilof Rusyayı 1917 Mar- tındaki temel üzerine tekrar otur- tabilmenin oplânlarını oyapıyorlar, Köprülerin oaltından ne kadar su geçmiş olduğunu anlamaya yanaş- mıyorlardı. Halbuki Komilofun as- keri darbe teşebbüsü sağ kanadın bütün itibarını yitirmişti. Bolşevik Parti mensuplarının sayısı artık 400 bindi ve bir çığ mütemadiyen yu- varlanıyor büyüyordu. Baltık deni- zinin, Helsinkinin, Kronştadın bah- riyelileri Leninden ayaklanma me- sajım almışlar ve buna uyacakları- nı bildirmişlerdi. . Denizcilerin si- yasi komiteleri toplantıları için pek lüks bir tekne bulmuşlardı: Kuzey Yıldızı. Bu, Çar II. Nikolanın şahsi ya- ıydı. İhtilâl ihbar olunuyor Kader, Bolşevik İhtilâli konusun- da son oyunlarından birini, aynı Meşhur Orora kruvazörü. Bolşevik İhtilâlinin en meşhur isimlerinden biri budur. Dünyaya Bolşevik İhti- kru lâlinin zaferi kazandığını U azösün telsizleri haber Verecektir. Geminin komutam erata "Aç ık de- nizde manevraya çıkacağız" “dediği zaman, Kışlık Saray önünde demirlemiş mürettebat şu cevabı verdi: 32 Kasımdan sonra!" 5 Ağustos o 1967