5 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

5 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

TARİH General Bagratuni ve Petrograd as- keri bölgesinin komutanı Albay Polkonikof ile istişare ederek ted- birleri görüştü. 31 Ekimde Polkoni- kof Sarayın önüne zırhlı otomobil- ler yerleştirdi, kazak birliklerini de şehrin dört bir tarafına yaydı. Ke- renski: "— Bolşevikler Hükümete ve İh- tilâle ihanet etmektedirler. Lenin hakkında oTemmuz ayından beri tevkif müzekkeresi vardır. Kedisini yakalamak lâzımdır" diyordu. Bunu söylemek kolay, yapmak zordu. Kâğıt illerinde alman ted- birlere göre bütün askeri birlikler resmi, umumi binaları omuhafaza etmek, canileri ve asker kaçakla- rım yakalamak için garnizona yar- dımcı olacaklardı. Her türlü gösteri yasaktı. Silâhlı hareketler ( silâhla bastırılacaktı. Halbuki bahriyeliler, Petrograd garnizonunun askerleri ve o Kızıl Muhafızlar silâhlı ayaklanma için nin in güvendiği belli başlı üç kuvvetti. . üyelerinden Anto- nofu, Podvoyskiyi ve Nevskiyi çağı- rarak onlara talimat verdi: Kütleler bizimle beraberdir. Onların askeri idaresini deruhte e- iniz Podvoyekinin verdiği bilgiye gö- re silâhlı ve talimli 12 bin Kızıl Muhafiz vardı. o Kronştattan gelen Antonof deniz erlerinin ayaklanma- ya hazır olduklarını, fakat gemileri Miki ettirmenin güç bulunduğu- nu, subayların tevkifi < gerektiğini, onun için bahriyelileri trenle getir- menin daha emin sayılacağım söy- ledi. vVA.I.K. bir adım daha attı. Bütün birliklere bir emirname gönderdi, kendilerinin Petrograd sovyetine bağlı bulunduklarım bildirdi, o ba- kımdan A.İ.K. tarafından tasdik e dilmemiş hiç bir hükümet emrini dinlememelerini istedi. Süvari ala- yı ve jJunkerler dışındaki bütün bir- likler bu emri dinlemediler ve otori- te olarak A.İ.K.'ni tanıdılar. Troçki bununla da yetinmedi. Eline bir kuvvet geçince Albay Polkonikofa bir ültimatom gönderdi. A.İ.K. adı- na bir siyasi komiser Genel Kur- mayda bulunacak ve verilecek e- mirler önce onun tasdikinden geçe- cekti. Tabu Albay, bu teklifi reddet ti. Petrograd sovyetiyle hiç bir iliş- ki istemiyordu. Bunun üzerine Troç- ki bütün askerlere hitaben şu e- mirnameyi yayınladı: 34 "Genel Kurmay, sizin siyasi ko- miteleriniz tarafından kabul edilen Askeri ihtilâl Komitesinin emirleri- ne riayet etmeyi reddetmektedir. Komite, ihtilâl aleyhtarı kuvvetlerin âleti haline gelmiş olan âsi garni- zonla bütün ilişkilerini (o kesmiştir. A.İ.K. bundan böyle Genel Kurma- yın hiç bir hareketinin sorumlulu- gunu taşımamaktadır. İhtilâlci as- kerler, ihtilâl düzeninin savunması sizin omuzlarınızdadır!" Böylece, kütlelerin desteğine sa- hip bulunan sovyet, Genel Kurmayı hükümsüz ilân ediyordu. Hükümet şaşırdı. Meseleyi oOÖnparlâmentoya götürdü. Fakat o da bir karar al- madı. Lenin kararını vermişti kendi Bolşevik ihtilâli 7 Kasımda yapılacaktı. 7 Kasım Bütün Rusya Sovyetleri 11. Kongresinin toplantı günüydü. Söylediği mantık şuydu: "— 6 Kasım erkendir. Ayaklan- manın bütün Rusyaya dayanması lâzımdır. Halbuki 6 Kasımda Kong- renin bütün delegeleri Petrograda gelmiş olmayacaklardır. Buna mu- kabil 8 Kasım geçtir. OO tarihte Kongre kendi çalışmalarını tertip ve tanzim etmiş olacaktır. O halde- ki bir kongreye peşin kararlar al- dırtmak zordur. Kongre büyük, ka- labalık ve dağınık. Onun için 7 Ka- sımda, Kong. toplantı günü ha- rekete geçeceği. Haber nı kuvvetlere komu- ta edecek kimselere ulaştırıldı. Oro- ra kruvazörü o sırada Neva nehri- nin başında, topları Kışlık Saraya çevrik duruyor ve (o Kerenski bu manzaradan hiç hoşlanmıyordu. Kruvazörün oradan ayrılması em- rini verdi. Gemi, rus donanmasının çok gemisi gibi bir İsveçli subayın, ay Erikson'un komutasındaydı. Albay mürettebata, açık denizde manevraya çıkacakları haberini ır- lattırdı. Fakat Mart ayından beri meşhur | numaralı prikazı uygula- yan, mürettebat cevap verdi: — 7 Kasımdan önce olmaz!" Karşı tarafta dağınıklık Bolşevikler, o silâhlı ayaklanmala- rının gününü bile tayin etmiş- lerken Hükümet cephesinde hüküm süren sadece dağınıklık, kararsız- lık ve yetki yokluğudur. Kerenski bir türlü "şartların gerektirdiği a- dam" olamamaktadır. Eski ihtilâl- , ihtilâl, AKİS ciler, klasik marksistler, o Plekha- noflar, Vera Zasuliçler, Vera Fig- nerler bolşeviklerin şiddetle aley- hindedirler. Plekhanof bolşevizmden bahsederken şöyle demektedir: Bu mikrobu sadece yenmek değil, onu kan içinde ezmek lâzım- dır. Rusyanın kurtuluşu buna bağ- lıdır." Rus Rockefeller"i diye ( bilinen petrol milyarderi Liazonof için ya- pılacak şey Petrogradı tahliye ve sıkı yönetim ilân etmek, ondan son- ra bolşevikleri (omerhametsizce te- mizlemektir. Fakat bunu kim yapacaktır? Ordudaki eratın ihtilâle kaza- nılmış olması bir yana, komutanlar arasında bir ahenk ve hiyerarşi yok- tur. Herkes ayrı telden çalmakta, çok kimse yetkisiz veya birliksiz bulunmaktadır. 1917 Rusyasında silâhlı ayaklan- manın başarı kazanması değil, ka- zanmaması sürpriz teşkil edecektir. Gelecek (Yazı İhtilâl! 5 Ağustos o 1967