5 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

5 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

AKİS TARİH Rusyanın her yerinde, 1917 Sonbaharında bolşevikler atelyelere ve onla içine giriyorlar, orada işçileri ve askerleri bir komünist idare kurmaya davet ediyorlardı. Vaad etmedikleri hiç bir şey yoktu! Topraksıza toprak, işsize iş, askere barış, halka refah.. Bütün Rusya Sovyetleri II. Kongresine, takdirde bunlara kavuşulacaktı. vikleri gönderdiği siyle parti idarecilerinin maneviya- tını merak ediyordu. İki ideal ar- kadaşına, Merkez Komitesinin bir toplantısını hazırlamaları talimatı- nı verdi. Toplantı en kısa zamanda yapılmalıydı. Stalin ve Sverdlof 48 saat içinde. 21 kişilik komiteden 11 kişiyle te- mas kurabildiler. Diğerleri memle- ketin çeşitli bölgelerinde ihtilâlin tohumlarını atmakla meşguldüler. Tarihi toplantı 23 Ekim akşamı, gü- neşin batışından sonrası için tes- bit edildi. Toplantı yeri Nikola Ni- kolayeviç oSukanof adındaki bir menşeviğin Karpovka rıhtımı üze- rindeki apartman dairesiydi. Suka- nof, Nivaya Jizn (Yeni Hayat) adını taşıyan gazetesinde menşevik fikir- leri, yani proletaryanın iktidar so- rumluluğunu alacak okadar olgun- laşmadığı görüşünü (o savunuyordu. Fakat karısı Galina Konstantinova 5 Ağustos o 1967 Yukardaki Sukhanova tam bolşevikti ve silâh- lı ayaklanmanın taraflısıydı. Kadın, 23 Ekim günü kocasına: — Buralar emin olmaktan çık- tı. Polisler dolaşıyorlar. Sen bu ge- ce gazetede yat" dedi. Leninle beraber Bolşevik Parti- sinin Merkez Komitesinin 12 üye- si o akşam orada toplandılar. Hazır bulunanlar Sverdlof, Stalin, Troçki, Çerjinski, Kamenef, Zinoviyef, Bub- nof, Uriçki, Sokolnikof, Lomof ile bir kadın, Aleksandra- Kolontay idi. Lenin toplantıya hepsinden sonra geldi. Yanında sadık muhafizı Rah- ja vardı. Lenin üyelerin en yaşlısıydı. O tarihte 47 yaşındaydı Stalin ve Troçki 38'indeydiler. Sverdlof, Bub- nof, Zinoviyef ve Kamenef 32'sin- de. En genç, 29 yaşındaki Sokolni- koftu. Bu, dinamik bir topluluktu. Toplantıya Sverdlof başkanlık edi- her sovyet, bolşe- resimde bu toplantıların biri görülüyor. yordu. Leninin Petrogradda bulun- duğu meydana çıkmasın diye zabıt- lara onun adının yazılmaması ka- rarlaştırılmıştı. e Lenin içeri girdi- ğinde, hepsi ayağa kalkıp kendisi- ni selâmladılar. Bolşeviklerin lideri bıyığını Ve sakalını kesmişti. Kafa- sında kırçıl bir perük vardı. Âdeta tanınmaz haldeydi. İlk sözü o aldı: — Silâhlı ayaklanma kaçınıl- maz hal almıştır. Merkez Komitesi bütün teşkilâta emir vermeli, teş- kilâtın, pratik meselelerde hu ana görüşü bilerek ve ona uyarak ge- rekli kararları almasını sağlamalı- dır. Hareket aynı zamanda Mosko- vada, Minskte, sovyetinde çoğunluk- ta olduğumuz veya emin birliklere sahip bulunduğumuz her yerde pat- lamalıdır. Yarın Petrogradda Kuzey bölgesi Sovyetlerinin kongresi var. Bu kongreyi bizim hareketimize ka- tılmak üzere ikna etmeliyiz. Bir tek 29