5 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

5 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

TARİH Moskova, bolşevikler için silâhlı ayaklanmanın en güç olduğu yer- lerden biriydi. Zira orada subay adayları, yani junkerlerle öğrenciler subayların komutasında antibolşevik teşekküller halinde birleşmiş lerdi. Resim, Kremlini bolşevik ayaklanmasına karşı korumaya hazır lanan junkerleri göstermektedir. dakika kaybetmeden O ayaklanacak birliklerin kurmay heyetini seçme- li, kuvvetlerimizi yaymalı, en emin birlikleri en önemli noktaları zap- tetmek üzere harekete geçirmeli, Önparlâmentonun bulunduğu Mari , Piyer-ve-Pol kalesini sar- urmayı ve Hükümeti jJunkerlerin üzerine asker sevketmeli, Oo telgrafhaneleri, garları işgal etmeliyiz. İtiraz Zinoviyef ve Kameneften geldi. Bunlar, "tarih önünde, dün- ya proletaryası önünde, rus ihtilâli ve rus işçi sınıfı önün e" bütün is- tikbalin, bir silâhlı (o ayaklanma kartına bağlanarak kumar haline 30 getirilmesini doğru bulmuyorlardı. Kamenefe göre, Kurucu Meclisten önce hiç bir hareket yapılmamalıy- dı. "— Târihte öyle zamanlar vardır ki baskı altında* tutulan bir grup, ne olursa, olsun diyerek zalimlere karşı ayaklanır. Rus işçi sınıfı böy- le bir durumda mıdır? Bin kere ha- yırı Burjuvazinin şakağına taban- camızın namlusunu biz dayamışız, onu öyle tutuyoruz. Bu tabanca Sovyetler ve ordudur." Stalin; — Namlusunda kurşun olma- yan bir tabanca.," diye Kamenefi tenkit etti. AKİS Trooki işi başka cepheden aldı: İktidarı almamız lâzımdır. imar bunu, kontrol ettiğimiz Sovyet- ler yapmalıdır. Parti değil. Bir kaç gün sonra, muhtemelen 2 Kasımda Bütün Rusya Sovyetleri 11. Kong- resi toplanacaktır. Bu toplantıyı bekleyelim ve orada, iktidarın bu Kongreye ait olduğunu ilân edelim. O takdirde Kerenski Hükümeti an- cak boyun eğecektir." Lenin bu en yakın yardımcıları- nın itirazları karşısında sinirlenmiş- ti. Odada dolaşarak mukabelede bulundu: — Tereddüt, cinayettir. Bolşe- vikler iktidarı derhal almalıdırlar. Kongreyi beklemek gülünç bir,for- malite, ayıp bir oyun, ihtilâle iha- nettir. Silâhlı ayaklanmaya derhal geçmek lâzımdır. Eğer biz, yüksek seviye olarak kesin, kararlı hareket edersek bizi tabanda, kütleler ta- kip edecektir. Böyle bir karar Bü- tün Rusya Sovyetleri Kongresi ka- dar geniş bir kongreden çıkamaz. Petrograd mn Askeri İhtilâl Komitesi (A.İ.K.) yok mu? « Organ o- larak ondan faydalanalım Aİ.K. Komilofun dale teşebbü- sünün ertesi günü Petrogrâd Sov- yeti tarafından menşevik bir çoğun- lukta kurulmuş, fakat sonradan Troçki orada da çoğunluğu bolşe- viklere kazandırmıştı. A.İ.K.'nın si- lâhlı oayaklanmayı o destekleyeceği muhakkaktı. Bu suretle iktidar da Parti değil, (o Petrogrâd Sovyetinin bir organı tarafından alınmış ola- caktı. Lenin, oya sunulacak karar su- retini Sverdlofa (oyazdırttı. Silâhlı ayaklanmanın tarihi açık bırakılı- yordu. Bunun sebebi, Troçkinin oy- larının da sağlanmasıydı. Karar, bu ayaklanmanın yapılması yolunday- dı. Yani Lenin böylelikle silâhlı a- aklanmayı tasavvur sahasından fii- liyat sahasına intikal ettiriyordu. On el kararın lehinde kalktı. Ka- menef ve Zinoviyef ovaziyetlerini muhafaza ettiler, üstelik, Merkez Komitesinin tam heyet halinde top- lanmasını ve kararın yeniden oylan - masını istiyorlardı. Saat, sabahın üçü olmuştu. Suk- hanova ihtilâlcileri teker teker çı- kartacaktı, ilk, Rahja ile birlikte : Fofanovanın evi uzak makinist Yala- vanın yakındaki dairesinde gecele- yecekti Soğuk, ıslak bir geceydi. 5 Ağustos o 1967