12 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

12 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER Lâtin Amerika Karanlık yarınlar Geride bıraktığımız o hafta içinde Birleşik Amerikadaki ırk kavga- sı, ülkenin orasında burasında bü- tün hızıyla sürüp gider, hattâ Baş- kan Johnson'un oturduğu Beyaz E- vin birkaç blok o ötesindeki Was- hington Harlemine de sıçrarken, Kübanın başkenti Havanada da bir siyah adam, büyük toplantı salonu- nu dolduran yüzlerce dinleyici kar- şısında elini kolunu sallayarak yap- uğ konuşmada, — Artık amerikan siyahları için ayaklanma zamanı gelmiştir. New York ve Kaliforniyadan Kanada ve Meksikaya kadar bütün amerikan ülke ve kentlerinde yaşayan siyah- lar, ırkçılığa, emperyalizme ve bas- kıya karşı kurtuluş savaşı açmalı- dırlar" diyordu. adam, bu konuşmasından sonra yaptığı bir basın toplantısında aha da ileri gidiyor ve amerikan zenci lider Malkolm X'in intikamı- nın alınması için, Başkan Johnson ile İngiltere Başbakanı Harold Wir son'un katledilmesine bile taraftar olduğunu söylüyordu. Yaptığı konuşmalar amerikan ve ingiliz kamuoyunda büyük tepkiler uyandıran bu siyah adam, Birleşik Amerikadaki "Siyah Kuvvet" hare- ketinin en ateşli liderlerinden Ste- kely Carmichael'di. Carmichael, Kü- baya, geçen hafta Havanada çalış- malarına başlayan Lâtin Amerika Dayanışma Teşkilâtının toplantısı- na katılmak üzere gitmişti. Bilindi- ği gibi, Küba lideri Dr. Fidel Cast- ro'nun patronluğu altında ve doğuş- tan çeteci Che Guevaranın çeşitli Lâtin Amerika ülkelerinde örgütle- meye çalıştığı bildirilen gerillacılar tarafından kurulan bu teşkilât, 1966 Ocağında gene Havanada toplanan Üç Kıta -Asya, Afrika ve Lâtin Ame- rika. Dayanışma Konferansına katı- lan 27 Lâtin Amerika devletindeki çeteci kuruluşları kapsamaktadır ve amacı, Lâtin Amerikada, silâhlı ayaklanma da dahil, çeşitli yollar- dan, devrimci ve anti-emperyalist bir kurtuluş mücadelesi yürütmek- tir. Devekuşu politikası Başta Che Guevara olmak üzere, bütün Lâtin Amerika ihtilâlcile- rinin, Birleşik (oOAmerikanın, Viet- namda yürütmeye çalıştığı savaşta uğradığı başarısızlıklardan cesaret aldıklarına hiç şüphe edilemez. Ger- çekten, olağan bir savaşta, elindeki korkunç güçle kendisine bütün ka- fa tutacakları birkaç gün içinde e- zebilecek durumda olan Birleşik A- merika, iş çete savaşına gelince, ü- mitsiz bir çırpınmadan öteye gide- memektedir. Bu gerçeği anlayan Lâ- tin Amerika ihtilâlcileri, şimdi, bü- tün güçleriyle, Birleşik Amerika- yı kendi kıtasında çıkarılacak çete savaşlarıyla uğraştırmaya ve böyle- ce, alabildiğine zayıf düşürmeye ça- Bir doktor lâzım, ama.. yararsızlığı odünyaca bilinen bir Birleşmiş Milletler Ge- nel Sekreteri çıkıyor, hem de birkaç gün içinde birbiri üze- rine iki defa, o"Vietnamdaki çatışma bir komünist tertibi değil, bir ulusal (bağımsızlık mücadelesidir. Birleşik Ame- rika bu gerçeği anlamadıkça, üçüncü dünya savaşı kapımı- zın eşiğindedir" diyor, Washington'a (yakınlığı ve bağlılığı odünyaca bilinen bir Japonya Başbakanı çıkıyor, Doğu Avrupa ülkelerine yaptı- ğı uzun bir geziden sonra, "Vi- etnamda barış görüşmelerinin başlayabilmesi için Birleşik Amerikanın, Kuzeye yaptığı hava akınlarını durdurması gerektiğine (kesinlikle o inan- dım", diyor. Eloğlu bu, söylüyor ama, dinleyen kim? Bu sözler üze- rine önce bir sürü kem-küm, onun arkasından gelsin daha çok deniz piyadesi, gelsin da- ha yoğun bombardımanlar... Hani sararsınız ki, hington'da oturanların kulağı birşey duymuyor İnsanın, ister istemez, Was- hington'dakilerin bir kulak doktoruna gözükmeleri gerek- tiğine inanası geliyor. Ama, yalnızca bir doktoruna mı dersiniz? kulak lışmaktadırlar. Bir zamanlar Cast- ro'nun sağ kolu olarak bilinen ve son günlerde esrarlı biçimde or- tadan kaybolan Che Guevaranın bu amaçla çeşitli Lâtin Amerika ülke- lerinde gerilla örgütleri kurmakta olduğu ileri sürülmektedir. Bu söy- lentinin doğruluk derecesi kesinlik- 12 Ağustos 1967