12 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

12 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

AKİS İşte, bolşeviklerin Kızıl Muhafizları. Bunlar, bütün askeri birliklerin silâh depolarının ele geçirilmiş olması sonucu, dişlerine kadar silah- landırılmışlardır. Tüfekler, tabancalar, süngüler.. Kızıl Muhafızlar İh- tilâl günü, yukardaki fotoğrafta görüldüğü gibi bir yandan harbeder- ken diğer taraftan hatıra resimleri çektiriyorlardı. Petrograd Sovyetinde bulunan son mutedil parti temsilcileri de Smolni Enstitüsünü terketmişlerdi. Silâhlı Ayaklanma teşebbüsüne ge- çileceği artık herkesin malümuydu ve mutedil parti temsilcileri Hükü- metten yana vaziyet almışlardı. Hü- kümet de nihayet, 5 Kasımı 6 Kası- ma bağlayan gece bir tedbir almak lüzumunu hissetti. Kerenski Bakan larını topladı. Adalet Bakanı Mali antoviç, Eylül ayında, Komnilofun budalaca giriştiği askeri darbe te- şebbüsü sırasında kefaletle serbest bırakılmış olan bolşeviklerin tekrar toplanmasını teklif etti. Başlıca he- def, Troçkiydi. Onunla beraber Ko- lontaylar, Lunaçarskiler, Krilenko- Rikoflar ve ötekiler de tevkif olunacaklardı. Böylece, hazırlanan ayaklanma, bir polis hareketiyle başsız bırakılacaktı. Emirler tele- 12 Ağustos 1967 fonla verildi. Fakat telefonlar bolşevikler ta- tafından dinleniliyordu. Bolşevikler her yana adamlarını sokmuşlardı. Bunlar durumdan A.İ.K.'ni eT- dar ettiler. Smolnide derhal gerekli tedbirler alındı ve Enstitü muhafa- za altına sokuldu. Kapılara barikat lar kuruldu. Kızıl Muhafizlar arttı- rıldı. Bahçeye iki top konuldu. Mit- ralyözler pencerelere ( yerleştirildi: Smolni artık bolşeviklerin kale siydi. Bütün Rusya Sovyetleri LI. Kongresinin ilk delegeleri böyle bir Smolniye gelmeye başladılar. Sverd- lof kendilerini teker teker karşılı- yor, görevler veriyor, o bolşevik a- yaklanmasını tasvip etmelerini sağ- lıyordu. Büyük liderler de harekette ney- le meşgul olacaklarım biliyorlardı. TARİH Sverdlof onlar arasında da vazife taksimi yapmıştı. e Çerjinski Posta ve Telefonları zaptedecek hareketi idare edecekti, Bubnof demiryolla- rını ele geçirecekti. Milyutin iaşe iş- leriyle meşgul olacaktı. Nogin Mos- kovayla irtibatı sağlayacaktı. Stalin parti gazetesinin başında kalacaktı. Molotof, Kalinin ve Krupskaya meş- hur Viborg mahallesini organize e€- deceklerdi. Volodarski, Lunaçarski, Şliapnikof, Nevski, Krilenko, Ko- rr. ve Çudnovski ise Petrograd nizonunun aylardır bolşevikleş- türdikleri birliklerini harekete geçi- receklerdi. Sverdlof kendi, üzerine Kışlık Sarayı aldı. Eğer Kerenskinin birlikleri Smolni Enstitüsüne karşı bir harekete geçerlerse derhal Pi- yer-ve-Polde bir yedek genel kur- may kuracaktı. Lenin ise, Fofanovanın evinde, kendisini Smolni Enstitüsüne götü- recek muhafızı bekliyordu. Beyanname yayınlanıyor 5 Kasımda, Petrogradda bütün du- varlar "Petrograd Sovyetinin As- keri İhtilâl Komitesi" imzasını ta- şıyan afişlerle odoluverdi. Afiflerde şöyle deniliyordu: "Petrograd ahalisine Vatandaşlar, Mukabil İhtilâl, mücrim başını kaldırmıştır. Komilofun taraftar- ları Bütün Rusya Sovyetleri Kongre- sini ezmek için kuvvetlerini sefer- ber etmektedirler. Halk burjuva ted- hişçileri derhal oyakalamalı ve en yakın kışlanın siyasi (o komiserine, götürüp teslim etmelidir. Karışıklık ve yağma suçluları derhal ve mer- hametsizce temizlenecektir." Afişler ortalığı büsbütün karış- tırdı. Belediye (Meclisi her hangi bir ayaklanmaya karşıydı. Beledi- ye Başkanı, ihtiyar Şrayder Smol- niye gillip bunun ne manaya geldiği- ni sor — Asayişi kim sağlayacaktır?" Troçki cevap verdi: — AİK." — Duma ne olacaktır?" "— İhtilâf çıkarsa demokratik kaidenin gereği yapılacaktır: Duma feshedilecek ve yeni seçimlere gidi- lecektir." Ertesi sabah, 6 Kasımda, gün he- nüz ağarmam ışken nefes nefese iki işçi Sinoliiye geldiler ve bolşevik azetelerin Hükümet kuvvetleri ta- rafından basıldığını bildirdiler. Hü- 29