12 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

12 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

AKİS ateşe hazır vaziyete soktular. Ağır silâhlar, Kışlık Saraya çevrildi. Si- lâh depoları açıldı ve Kızıl Muha- fızların silâhları takviye 'edildi. Ka- ledeki motosikletli (oalay birlikleri henüz hareketsizdiler. Bir şeye ka- rışmıyorlardı. Kalenin siyasi komi- seri Smolniye koştu, Troçkiyi bul- du. Motosikletli birlikleri bir top- lantıya çağırmıştı. Bunlar toplantı- yı kabul etmişler, fakat bunu kale- de yapmayı reddetmişlerdi. Toplan- tı Asri Sirkte yapılacaktı. Troçki- nin gelip motosikletlilere hitap et- mesi lâzımdı. Troçki hitap etti. Hitap etti ve ikna etti. Motosik- letli alay İhtilâle katılmayı kabul e- iyordu. Kışlık Saray önündeki bir- liklerini de çekecekti. Bolşeviklerin en kuvvetli, silâhlarından biri, bu suretle nutuk oluyordu. Sokaklarda ufak tefek çarpışma- lar cereyan ediyordu. Bunların he- defi, köprülere hakimiyetti. Köprü- ler Kerenskinin askerleriyle Kızıl Muhafizlar arasında el değiştiriyor, böylece bir kapanıyorlar, bir açılı- yorlardı Bütün Rusya Sovyetleri Kongre- sinin delegeleri de daha çok sayıda Smolni Enstitüsüne geliyorlardı. Enstitüden ayrılmış olan menşevik ve İhtilâlci Sosyalist parti temsilci- leri Kongreyi sadece bolşeviklerin tesiri altında bırakmamak için dön- Aralık ayı için bir Köylü Sovyetleri Kongresini toplama kararlarım dört bir tarafa duyurdular. Akılla- rınca İşçi ve Asker oSovyetlerinin bolşeviklere geçmesinin mahzurunu bu suretle önleyeceklerdi. Halbuki gün bugünün meselesiydi. Bolşevikler bugünü odüşünüyor- lardı. A.İ.K.'nin arzusu Petrogradı akşama kadar ele geçirmekti. Erte- si gün Kongre toplanacaktı. İktidar o zamana kadar düşürülmüş olma- lıydı ki bolşevikler Kongreye "İşte size iktidar!" diyebilsinlerdi. Fakat şehrin zaptı, arzuladıkları kadar ça- buk olmuyordu? molniye, Kerenskiye bağlı bir birliğin Petrogfad üzerine yürüdü- gü haberi gelince Sverdlof hemen, Orconikidzeyi görevlendirdi. Nasıl, Komilofun darbe teşebbüsü sıra- sında Budiyeni Vahşi Tümeni ikna edip durdurmuşsa, Orconikidze de şimdi aynı başarıyı göstermeliydi. Orconikidze birliği, Başkente 70 12 Ağustos 1967 kilometre mesafedeki (o Peredolska- ya garında yakaladı. Saat 17 idi. " —İktidar yarın Sovyetlere veri- lecektir. Bütün Petrograd garnizonu İhtilâlden yana geçmiştir. Sizin mü- dahaleniz sadece boşuna kurbanlar yaratacaktır.." dedi. Askerler, daha fazla ilerlemeyip orada beklemeyi kabul ettiler. Söz, bir defa daha silâh rolü oynamıştı. Smolninin telefonlarının kesilmiş olması da büyük bir mahzurdu. Çer- Jinski oraya da iki adam gönderdi TARİH ve yanlarına asker verdi. İki delege posta müdürüyle görüştüler. Mü- dür askerlerin içeri girmemesini istedi, fakat bir bolşevik komiserin kalmasını kabul etti.. A.İ.K.'nin te- lefonları takıldı. Şehirde iç savaş fiilen başlamış- ken Mari Sarayındaki önparlâmen- toda tartışmalar devam edip duru- yordu. Saat 18i bulmuştu ve On- parlâmento henüz, Başbakanın iste- diği güveno vermemişti. Çe- şitli gruplar, monarşistler, Ekimci- Lenin Smolnide. Bu, bir fotoğraf değil, bir tablodur ve Lenin tabloda, o geceki gerçek çizgileri altında değil, klâsik halinde görülmektedir. Zira Lenin, tanınmamak için, sakal ve bıyığım kesmiş bulunuyordu. ablo, V. Serofa aittir. 31