12 Ağustos 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

12 Ağustos 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TARİH Önparlâmentonun kürsüsünden şöy- le diyordu: "— Bolşeviklere karşı cepheden hücum etmek ne kadar vakitsizse, Kerenski idaresinin tasfiyesi de o derece yersizdir." Kasımın başında durum şuydu: Bir taraf ne yapacağım biliyordu, bir taraf bilmiyordu. Son kaleler düşüyor Bolşevikler o Smolni Enstitüsünü aynayan bir kazan haline getir- mişlerdi. İçeri girmek için artık ö- zel bir müsaade kâğıdına ihtiyaç vardı. Bolşeviklerin. durumdan ha- berdar etmedikleri (oOkimseler kay- naşmaya, gidiş gelişlere, heyecana, havaya bir mâna veremiyorlardı. Üçüncü kattaki Askeri İhtilâl Komi- tesi ve onun gizli beyni olan beş ki- şilik Parti Merkezi son plânları ya- pıyorlardı. Önemli noktaların biri Piyer - ve - Pol kalesiydi. Bir defa bu kale, Kışlık Sarayı kontrol ediyordu. Kış- lık Sarayı korumayla görevlendiril- miş 600 motosikletli asker bu kale- deydi ve bunlar, her hangi bir siyasi tesiri reddediyorlardı. Birlik burju- va çocuklarından müteşekkildi ve o günler motosiklet tesirli bir vası- taydı. Gerçi bolşevikler tâ Marttan beri kalede hücreler kurmuşlardı ama, kuvvetin çokluğu Hükümetten yana kalmıştı. Kalenin başka bir önemi, silâh deposuydu. Bu depoda 100 bin tü- fek ve tabanca, 80 Colt makineli tü- feği ve bahriye a mi a Silâhlı Ayaklanmanı i duru- mundaki (o Sve rdlofun M silâhlara dehşetli ihtiyacı vardı. Buna rağ- men bolşevikler kaleyi sökemiyor- lardı. İktidar, dört kale komutanı değiştirmişti. Sonuncusu Vasiliyef, bolseviklere karşı müthiş bir kinle doluydu. 5 Kasımda, Sverdlofun koy- AKİS muş olduğu siyasi komiseri huzu- runa çağırmış ve kendisim kaleden kovmuştu. A.İ.K. buna karşı gayet enerjik davrandı. Kovulan komiserin yerine derhal bir yenisini tayin etti. Yeni komiser grup grup toplantılar yap- tı, sonra bir genel toplantı tertiple- di. Smolniye gitti ve durumdan Troçkiyi haberdar etti. Troçki, top- lantıya bizzat katılma kararı verdi. Bilinen belagatiyle ( Piyer-ve-Polün askerlerine hitap etti, onları kendi- lerinden yana çekti. Sadece, Mo sikletlileri ikna edemedi. Ama üm dini kesmiş değildi. Bunlar İhtille bugün katılmadıkları takdirde yarın mutlaka katılacaklardı Petrograd salon. tabii, hare- ketin kaderini tayin edecekti. Bir yandan Komutan Polkonikof birlik- leri siyasi komiserlere karşı hareke- te geçmeye çağırırken öte yandan bolşevikler askerler arasında A.İ.K.'- nin emirlerini dinlemeleri için pro- paganda yapıyorlardı. Bolşeviklerin 28 ihtilâl karargâhı haline getirdikleri Smolni Enstitüsünün 6 Kasım 1917 günkü manzarası. Bolşevikler burayı bir kale gibi güven altına almışlar, kapılarına Kızıl Muhafızlarını dikmişler, bir kontrol sistemi kurmuşlardır. 7 Kasım günü Lenin, Troçki, Stalin İhtilâli buradan idare etmişlerdir. 12 Ağustos 1967