22 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 M. Venizeles istifa etti (Baş tarafı birinci sahifede) Meclis salonunda, boğucu bir hava vardı. Celse açılır açılmaz, derhal başvekil kürsiye çıkarak muhalefet tarafından takip edilen hattı ha- reketin ve bilhassa matbuat kanu- nunun tadiline muhalefet edilmesi- nin kendisini istifaya sevkettiğini, muhalefetin , memleketi mahvu harabiye sürükliyecek olan bu hareketinin neticelerini yakında göreceğini söylemiştir. M. Veni- zelos kürsüden iner inmez, derhal meclisten ayrılmış ve reisicumhuru ziyaret ederek istifasını vermiştir. Reisicumhur müstâfa başvekile vaziyetin aldığı bu gayri muntazar cereyandan dolayı beyanı teessür etmiş ve M. Venizelostan millet namına istifasını geri almasını rica eylemiştir. Fakat M. Venizelos istifada ısrar etmiştir. Müteakı- ben reisicumhur, M. Venizelosla vaziyet hakkında uzun uzadıya görüşmüştür. M. Venizelos, buhranın hal ve faslı için bir temerküz kabinesi teşkil edilmesini tavsiye etmiş ve böyle bir kabineye kendisinin de izaliret edeceğini söylemiştir. Kabinenin istifası efkârı umu- miyede elim bir tesir uyandırmış- Ahval ve şeraiti hazırada Venize- lostan başka hiçbir reculü siyasi- nin mesuliyeti deruhte edemiyeceği umumiyetle söylenmekte ve isti- © fasını geri alması beklenmektedir. Bazı haberlere göre yeni kabi- neyi oCeneral Kondilis (teşkil 7 edecektir. Maamafih Kondilis'in meclis (o feshedilmeden Oo evvel kabinenin ( teşkili (o mesuliyetini deruhte etmesi meşküktür. Cum- © bhuriyet birliği fırkası reisi M. Papa © Anastasyonun da kabineyi teşkile — memur edilmesi ( ihtimalinden bahsolunuyor. Her halde, siyasi vaziyet, Salıya kadar tevezzuh edecektir. ipekiş mağazası dün açıldı (Baş tarafı birinci sahifede ) Ipekiş mamulâtının, Avrupanın en nefis ipekli mallarına rekabet edebileceklerini tastik etmişlerdir. Ve bu mallar ecnebi mallarından daha ucuzdur ve daha sağlam ve nefistir. Ipekiş, mallarını biran evvel, müşterilerine arzetmek için, şim- dilik küçük bir mağaza açmıştır. Yakında İstiklâl caddesinde, daba bir açılacaktır. Burada olpekiş (Omamulâtından başka, yün iş mamulâtı da satıla- caktır. Iş bankasınm Ankaradaki yünlü kumaş fabrikası, Türkiyenin en iyi yünlü kumaşlarını yapacaktır. Bu fabrika, piyasaya en iyi malları çıkarmak ii için, tecrübelere devam ir. ipekiş mağazasının dahili mi- marisi marangoz Salâhaddin Refik bey tarafmdan tanzim edilmiştir. Dünkü merasimde vali Muhiddin bey ilk defa olarak, Ipekiş ma- mulâtında bir kaç metroluk ipekli satın almıştır. Ziraat vekili Muhlis B.f. nin bir tavzihi Traktör tazminatına ait 1710 numaralı kanunun Büyük Millet meclisinde müzakeresindeki söz- lerim arasında Refik Şevket beye- fendinin avukat olduğu ve bunun için ziraat işlerine karışmaması lüzumu hakkında hiç bir kelime sarfetmemiş olduğumu muhterem gazetenizin 17 mayıs 1932 tarihli nushasının baş makalesi münase- betile tavzihe lüzum gördüm. Ankara, 22 (Telefon) — Devlet demir yolları ve limanlar işletme umum müdürlüğüne 932 bütçesi- nin masraf kısmı geçen senekine nazaran iki milyon lira noksasla 14,565,000, varidat kısmı 14,555,000 lira üzerinden bağlanmıştır. Bütçenin masraf kısmında me- murin ve müstahdeminin yüzde beşlerine mukabil tasarruf sandığı hissesi olarak idarece teklif olu- nan iki yüz kırk bin lira tayyedil- miştir. Hayvanat islâhı cemiyetine ve hayır müesseselerine yardım fasılları kaldırılmıştır. Anadolu hattının omübayaası taksiti olarak bütçeye üç milyon altı yüz bin lira konmuştur. Bun- dan mada muhtelif istasyonlarda mevcut olan tartı cihazlarının gös- terdikleri omikdarlar (o arasında- ki mühim tefavütlerden vaki olan şikâyetlerin nazarı itibara Paris, 21 (Hususi) — Georges Philippart vapurunda çıkan feci yangının hakiki sebebi henüz anlaşılamamıştır. Mamafi Pariste bu facianın bir suikast eseri olduğu hakkında, gayet kuvvetli şayialar deveran ediyor. Paris gazetelerine göre bu şayialara kuvvet veren sebep- ler de eksik odeğildir. £ Bundan üç ay evel Georges Philippart vapuru, ilk defa Japonya seferini yaptığı zaman Fransız emniyeti umumiye müdüriyeti, anarşistler tarafından vapura karşı bir suikast hazırlandiğını ve müteyakkız dav- ranılmasını kumpanyaya tavsiye etmiştir. Bir müsademe Kaçakçılar korsanlıktan istifade ederek kaçtılar Izmir 22 (Hususi) — Evvelki gece bağlar arasında pusu kuran bir kaçakçı şebekesi ile Jandar- mamız arasında bir o müsademe oldu. Kısa süren bu müsademe neticesinde kaçakçılar karanlıktan istifade ederek kaçtılar. Kaçakçı- ların yanlarındaki 150 okka tütün yakalandı. Hariciye kalemi mahsus müdürlüğü Ankara, 22 (Telefon) — Hari- ciye ovekâleti kalemi (mahsus müdür vekâletine Refik Âmir bey tayin edilmiştir. Kibrit şirketine yapılan protesto Ankara 22 (Telefon) — Kibrit şirketine vaki protesto müddeti mayis nihayetinde hitam bulacak- tır. Bu müddetin hitamını müte- akip protesto ile şirket aleyhine kanuni takibata girişilecektir. Bir aylık muvakkat bütçe Ankara, 21 — Haziran muvak- kat bütçesi 14 milyon olarak hazırlandı. Yarın vekiller heyetinde tasvip edildikten sonra meclise arzedilecektir . "Bu Sahahki Telgraflar Devlet demiryolları bütçesinde iki milyon lira tasarruf edildi alınması ve mühim yapan bir kaç istasyona otomatik kantarlar konması tekarrür et- miştir. Yeni kadroya göre Haydarpaşa mağazasında yirmi bir, Eskişehir mağazasında 14, Konya mağaza- sında 6, Ankara mağazasında 10, Samsun mağazasında 3, Erzu- rum mağazasında İ memur kala- caktır. Haydarpaşa mağazasının kadrosunda bir müdürlük, bir matbaa müdürlüğü, bir kalem amirliği, 136 lira ücretli bir me- murluk, 120 lira ücretli iki me- murluk, 116 lira ücretli dört, 107 lira ücretli yedi, 100 lira ücretli dört memurluk vardır. Devlet demiryoliarı idaresinde haziranda kadro harici kalacak memurların 150si ücretli müstah- demler meyanındadır. 333ü idare- nin fili kadrosundaki memurlar arasındadır. Bir ihbara göre anarşistler, vapurun oanbarlar, o Japonyaya gönderilen mühimmat ile doldu- rulmuş olduğu cihetle, Süveyş kanalından geçerken, hem vapuru havaya uçuracaklar, hem de bu suretle (Süveyş kanalını kapat- mak suretile Japonyaya en kısa yoldan mühimmat göndermesinin önünü alacaklardı. Fransız ekalliyeti umumiye mü- düriyeti Mesajeri acentasına bu ihbarda (obulunmakla (beraber, Marsilyada demirli bulunan Geor- ges Philippart vapurunun anbarla- rının uzun uzadıya araştırmış ve şüpheli bir şey bulamamıstı. Buna rağmen Georges Philippart Balkan haftası Tezahürat bugünden itibaren başlıyacak Balkan tezahürat haftası dün başlayacaktı. Fakat Yogoslavya murahhasları teahhürle geldikleri için Balkan haftası bugün başla- yacak ve 26 mayıs perşembe günü bitecektir. Bu içtimadan maksat, Balkan memleketlerini oalâkadar oeden ticari, sınai ve iktisadi meseleler etrafında tezahuratta bulunmak- tır. Bu mevzulara dair muhtelif konferanslar verilecektir. Balkan ticaret odası tesisi için yapılacak içtima, yarın saat on buçukta yapılacak ve yarın öğle vakti Balkan birliği Istanbul şubesi müdürü Tahir bey tarafından mürahhaslar şerefine bir öğle ziyafeti verilecektir. Ticaret odası ikinci reisi Ziya bey de bu hafta içinde bir ziyafet verecektir. oMurahhaslar, şehri- mizde (bulundukları (o müddetçe şehrimizdeki o sınai müesseleri de gezeceklerdir. Vasıf bey Roma sefiri oldu Ankara, 21 — Cevat beyin vefatı üzerine Roma büyük elçi- liğimize İzmir mebusu Vasıf B.in tayini tekarrür etmiş ve Vasıf B. heyetimizle birlikte Romaya ha- reket etmiştir. ğ sevkiyat Kadrodan çıkarılan omemuri- yetlerin mühim bir kısmını mün- hal bulunan memuriyetler teşkil etmektedir. Tasarrufun mühim bir kısmı malzeme dairesinden ve bu da- irenin Ankara, Istanbul, Konya, Erzurum, Eskişehir , Haydarpaşa, Samsun mağazalarında müstah- dem memurlar arasında ve kıs- men diğer servislerden temin edilecektir. Tetkikata devam ediliyor. Bu tetkikatı (yaparken çıkarılacak memurların kıdem ve sicillilerin- den iş itibarile edilecek istifade daima göz önünde tutulacaktır. Samsun - Sıvas hattının işlet- meye açılması ağustos ayında ve galip bir ihtimale göre 30 ağustosta merasimle icra edile- cektir. Vapur kasten mi yakılmış? Gazeteler Philippart vapurunu anar- şistlerin yaktığından şüpheleniyor vapuru her ihtimale karşı bu ilk seferinde, Süveyş kanalından mu- ayyen olan vaktinden altı saat evel geçmiş ve Port Saidde ancak iki saat tevakkuf eylemişti. Ihbardan üç ay sonra bu ko- caman vapurun henüz sebepleri bihakkin anlaşılamıyan feci bir yangın neticesinde bir çok yolcu- lar ile beraber mahv ve harap olması, bu şayiaların ortaya çık- masına ve efkârı umumiyede derin bir heyecan uyanmasına sebebiyet vermiştir. Bu rivayetlerin ne dereceye kadar doğru olduğu anlaşılmak için vapur suvarisinin göndereceği rapor büyük bir merak ve hey- canla beklenmektedir. Bulgar baleti Gazeteciler de beraber Istanbula gelecek Varna matbuat cemiyeti tara- fından İstanbul matbuat cemiye- tine yapılan bir müracaatta Bul- gar gazetecilerin şehrimizi ziyaret etmeleri arzusu izhar ediliniştir. Bulgar meslekdaşlarımızı izaz için istanbul Matbuat cemiyeti hazırlıklara başlamıştır. Bulgar gazetecilerile beraber Mi kişiden ibaret bir balet heyeti de şehrimize gelecektir. Bulgar balet heyeti Istanbul ve Rüknzida temsiller verecektir. Edirnede ipek böcekçiliği Edirne, 21 (Hususi) — Bu sene Trakyada koza mahsulünün geçen seneye nazaran fazla olacağı tah- min edilmektedir. Son günlerde havaların yağmurlu geçmesi yü- zünden, mahsul geç idrak edile- cektir. Edirne ziraat müdürü, Bursadan böcek tohumları getirtmiş müsait fiatlerle zürraa tevzi etmiştir. Edirne böcekçilik mektebine de talep (o artmaktadır. e Talebenin mevcudu otuza baliğ olm : Şimdilik (o tedrisat Eer çile saattir. Ağrı şakileri Adana, 21 — Ağrıdağı şakileri hakkındaki kararın (bugün) tef- him edilmesi muhtemeldir. 22 Mayıs1932 Devlet bankası Nizamnamei esaside yapılan tadilât Ankara, 21 — Cumhuriyet mer« kez bankası heyeti umumiyesi fevkalâde bir içtima aktetiiştir. Banka nizamnamesi ( esasisinde yapılacak tadilât hakkında atideki projeyi kabul etmiştir: “Senedat Iskontosuna veya se- nedat mukabili kredi ve avans- lara tahsisen bankanın yapacağı emisyon, banka sermayenin */, 70” inin tahsilinden sonra yapıla- bilecek vebu emisyon miktarı nizamnamenin 43' üncü maddesi mucibince teşekkül edecek bir komisyon tarafından tesbit edi- lecektir, Bir hisse senedi bedelinin io 70 i tahsil edilmedikçe ferağ olunamaz. Bedelinin */, 70i öden- miş olan hissesenedinin feragı senedi devredenle alanın bu işe mahsus olarak tanzim edecek- leri beyannameler üzerine banka idare meclisince barar ittihaz edil- mesine ve hissedaran defterine kayit ve tescil olunmasına müte- vakkatır. Bu suretle hissedaran defterine kayit ve tescil edilmiyen feraglar muteber değildir. Hükümetin ta- lebi ve meclisi idare kararile A serisi hisse senedatı sermayenin “/, 25 ine kadar iblâğ edilebilir. Munzam hisseler bedelinin altın olarak tesviyesi mecburi olmadığı gibi bu hisselerin yüzlük kupür olması da şart değildir., Esas nizamnamenin 23 üncü maddesi şu şekilde tadil edilmiştir: “Banka idare meclisi özem gördüğü takdirde hükümetin mu- vafakatile bu müddetleri ikişer misline iblâğ ve üçüncü taksitin tediyesini lüzum gördüğü takdirde tecil edebilecektir.,, Heyeti umumiye 9 da toplanacaktır. Türk dayinler vekilliği Ankara, 21 — Türk dayinler vekâletine, dayinler vekili Zekâi bey tekrar intihap olunmuştur. Nakliyat vergisi Ankara, 21 — Yeni nakliyat vergisi kanun lâyıbası (Meclis ruznamesine alınmıştır. Bu hafta sonunda heyeti umumiyede müza- kere olunacaktır. Mersinden krem ihracı Mersin, 20 — Akarca köyünde kurum istihsalâtma başlanmıştır. Burada günde 75-100 amele çalışmaktadır. Çıkarılan kurum- lardan 200 tonu ihraç edilmiştir. On mahküm kaçtı İzmir, 21 — Bodrum hapisane- sinin duvarım delen mahpuslardan ağır hapse mahküm dokuz kişi firar etmişlerdir. Idam mahkümu Ahmet Bergama hapisanesinden firar etmiştir. Aygır beygirler Iki kişiye çarparak yarın sast > yaralamışlar Arabacı Yakup dün Zincirli- kuyuda (obeygirlerini (o sularken hayvanlar ürkerek koşmaya başla- mışlardır. Olanca hızlarile koşmakta olan hayvanlar yolda Mustafa ve Kadir isimlerinde iki kişiye çarparak muhtelif yerlerinden oyaralamışs lardır. Azih bir hırsız Istanbulun maruf gece hırsızla- rmdan Niyazi müteaddit cürüm- lerden dolayı polis tarafından aranmakta idi. Niyazi evvelki gece yakayı ele vermiştir. Yapılan tahkikat neticesinde Niyazinin 9 gece hırsızlığının faili olduğu tes- bit edilmiştir. Niyazi evrakile birlikte 4üncü istintak dairesine teslim edilmiştir.