22 Mayıs 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

22 Mayıs 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

amd a memnanil erma 22 Mayıs 1293 — — AE a Akşam ——— Sahife 3 AKŞAMDAN AKŞAMA Rusya seyahatıra dair iki kari mektubu Rusya seyahatına çıkmazdan ev- vel karilerime birşey vadetmiştim; “Orada görüp duyduklarımı ta- mamile bitarafane (yazacağım; muhakemelerimde samimi olaca- ğıml,.,, demiştim. Vadımdan ay- rılmamak için bütün gayretimi sarfediyordum ve düşünüyordum: “Acaba sözümü tutabiliyor mu- yum?,, Seyahat notlarıma dair bir çok taktir mektupları aldım: Bunlar, bitaraf ve samimi olduğumu tekit ediyorlar. Fakat iki tanede aley- himde mektup aldım ki, iki de aynen aşağıya dercediyorum: Birinci mektup “Akşam,, gazetesinde (Vâ-Nü) beye. Beyefendi, “Akşam,, gazetesini hergün okurum. Akşamdan Akşama, serlevhasile Rusyaya ait yazılarınız var. Bolşe- vikleri pek çok methediyorsunuz. “ Bolşevik ,, şöyle, “ Bolşevik ,, böyle, diye çok bahsediyorsunuz. Meramınız onedir ? Sovyetleri o kadar beyeniyorsanız oraya gidin: Başka bir milletten bahsedip, iyi nasihatlar veriniz. Ayıptır, ayıp. X. Ikinci mektup (Bu mektubun besmele yerinde kır- mızı kalemle yapılmış bir orak çekiç resmi vardır. Zarf, Bursa'dan postaya atılmıştır. Imzanın Faik Sabri olmasına rağmen, müstear olduğunda şüphe yoktur. Zira, kuyruğu pek titrek ve acemice çizilmiştir. Hattı dest te kadın yazısıdır.) Valâ, Bu memlekette komünizmi ta- mamen bilen beş on kişiden biri de sensin. Bir vakitler külâh kapmak ümidile komünist te olmuştun. Sonra beş on kuruş mukabilinde vaz geçtin; ne ise onları bırakalım. Komünistlerin ne kadar âlice- nap oldukları senin hâlâ yaşa- manla müsbettir. (1) Fakat bunun da bir haddı vardı. Şimdi sen Rusyaya gittin geldin; okuduğun öğrendiğin nazariyenin nasıl ameli bir hale geldiğini gör- dün. Gördün amma burjuvaların eline sundukları pis kâğıtlar kar- şısında hakikatide tahrife kalkı- şıyor ve bugün açıktan açığa taaruza geçiyorsun. İyi biliyoruz ki sen hiç bir fikrin adamı değilsin ve olamazsın. Sana nereden ne kadar para verirlerse sen oraya o kadar yazarsın. Artık seni susturmak zamanı geldi. Pis kanınla ellerimizi kirlet- meden sus! Bizce seni ebediyyen susturmak bir tahta kurusunu ez- mekten farksız olduğunu sen de bilirsin. Şu veya bu vasıtaya mü- racaata kalkışma; bunun son ihtar olduğunu unutma! faik Sağri Gayet memnun oldum. Demek ki, Sovyet memleketlerinin iyi vE iyi Vay efendim, çoluk çocuk nereye teşrif? — Bizim Refik beyi tanırsınız Amca Bey., ŞEHİR HABERLERİ Ada elektriği Malzeme var, fakat hâlâ cereyan verilmiyor Büyükadada bir çok evlere elân elektrik cereyanı verilmedi- ğini (oOyazmış ve gümrükten kontenjan muamelesi yüzünden teahhurla çıkarılan (omalzemenin başka yere kullanıldığını ilâve etmiştik, Aldığımız mütemmim malümata göre geçenlerde gümrükten çıka- rılan malzeme Büyükada tesisatı ile alakadar değildir. Büyükadada binalara verilecek cereyan için lâzım gelen tesisat malzemesi şirketin levazım deposunda ve piyasada mebzüler mevcuttur, Elekrik şirketinin bilhassa bu sayfiye mevsiminde Büyükadadaki tesisatı genişletmemesi ve evle- rinde tesisat yaptırarak cereyan bekleyen bina sahiplerini beklet- mesi doğru değidir. Büyükadalıların pek haklı olan bu şikâyetleri üzerine belediyenin ve mafia komiserliğinin harekete gelmesini bekliyoruz. Afyon ihracatı Tacirler talimatnamenin bir an evvel neşrini istiyorlar Afyon tacirleri, iktisat vekâle- tinin afyon ihracatını ne gibi şeraite tabi tutacağını bilmiyor. Bu mesele hakkında afyoncular Ankaraya bir heyet göndermişler, vekâlet afyon ihracatı hakkındaki projenin yakında heyeti vekileden çıkacağını bildirmişti. Tüccar bu projenin biran evvel kesbi katiyet etmesini arzu etmektedirler. Hükümetin afyon ihracatına verecekği (şekil, biran evvel tespit edilecek olursa, afyon tica- retindeki odurğunluğun ortadan kalkacağı iddia edilmektedir. Diğer taraftan verilen bir habere göre, hükümetin afyon inhisarını gelecek sene tatbik edeceği söylenmektedir. Mamafih, ortada bu haberleri teyit eden resmi bir malümat yoktur. taraflarını da, fena taraflarını da görüp yazılarıma aksettirebilmi- şim. Birinci tarafları ookumak doğmatik aleyhtarları, ikinci taraf- ları okumak ta aynı tarzdaki lehtarları galeyana getirmiş... (Vâ - Nü) (1) Ismet paşa Hz.leri beni heyete lütfen kabul etmişken ve Rusya'daki sahici komünistler, beni memleketlerine izzet ve ikramla kabul ederken bu kraldan ziyade kral taraftarı zata ne oluyor, şayanı hayrettir, (V.-N) Poliste ıslahat Emniyeti umumiye müdürlüğü bir lâyiha hazırladı Son 4 sene zarfında Avrupa- dan Istanbula iki ecnebi polis mütehassısı gelmiştir. Her iki mütehassıs ta polis teşkilâtı etrafına tetkikat yaparak aldıkları neticeleri birer rapor halinde emniyeti umumiye müdür- lüğüne vermişlerdi. | Emniyeti umumiye müdürüyeti bu raporlar üzerinde etraflı tetkikat yaparak mütalâasını mufassal bir lâyiha halinde dahiliye vekâletine bildir- miştir. Vekâlet lâyihayı tetkik edecek ve icap eden mukarrerat ittihaz olunacaktır. Sahte memur! Raif namında biri daha yakalandı Geçenlerde kendilerine elektrik memuru süsü vererek, sahte makbuzlarla öteden beriden para alan bir kaç kişi yakalanmıştır. Zabıta tahkikata devam et- mektedir. Son yapılan tahkikat neticesinde aynı şekilde para dolandırmak istiyen Raif isminde birisi daha yakalanmıştır. Bunun da evvelce yakalananlarla alâka- dar olduğu ve bunların bir kumpanya halinde çalışmakta oldukları anlaşılmaktadır. Zabıta tahkikata devam ediyor. Edirnekapıda gizli rakı imalâthanesi keşfedildi Edirnekapıda oturan Süleyman isminde birinin evinde kaçak rakı yapılmakta olduğu ihbar edilmiştir. Mahalli zabıtası ve müskirat memurları tarafından Süleymanın evi aranmıştır. Evin alt katında tam tertibatile ocağa yerleştirilmiş büyük bir rakı kazanı, inbikler, bir miktar cibre ve 20 okka ka- dar da kaçak rakı bulunmuştur. Süleyman yakalanmıştır. Evrakile beraber ihtisas mahkemesine tes- lim edilecektir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş GAYLIK 750 > (1450 » 3AYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — * we” Abone ücretleri (odoğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Muharrem 16 — Ruzuhızır; 17 S. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E 7, 9,12 4,44 8,42 12 1,54 Va. 2,28 4,37 1211 16,9 19,26 21,19 ——— ——— Idarehane: Babıâli civarı Acımusluk sokağı No. 13 Amca Beye göre... Şeker ithalâtı Meyva mevsimi başladığından fiatler düşecek Şeker ve kahvenin kontenjan listesinden ( çıkarılması haberi, şeker piyasasında ümit edildiği kadar tesir bırakmamıştır. Ankaradan gelen haberlerde, şeker ve kahvenin halı ve tiftik gibi mallarla takas usulile satın alınacağı anlaşılmıştır. Fakat fazla tafsilât olmadığı için, tüccar şeker ithalâtının ne gibi şerate tabi (o olacağında mütereddittir. Bu mübhem vaziyet karşısında, tüccar, ticaret (o müdüriyetinden malümat istemiştir. Şeker tacirlerinin verdiği ma- lümata göre, iki günden beri şeker fiatleri düşmektedir. Bir hafta evvel, şeker 46 liraya kardar çıkmıştı. Dün 41 liradan satış olmuştur, bundan sonra, meyva mevsimi Obâşladığı için şeker sarfiyatı da azalacaktır, buda şeker fiatlerinin düşmesine sebebiyet verecektir. Kaçak eşya Feride hanımın evinde neler bulunmuş Şehremini civarında bazı hır- sızlar (o tarafından çalınan bir çok eşyanın Şehremininde oturan Feride hanım isminde bir kadının evinde saklanmakta olduğu polise ihbar edilmiş ve zabıta tertibat almıştır. Evvelki gün polis memurları Feride hanımın evinde ani bir araştırma (yapmışlardır. £ Evde hırsızlık eşyası bulunamamış fakat kadının bazı hareketleri polisin nazarı dikkatini (o celbetmiştir. Evin alt katında yapılan araştır- mada bir çok kaçak sigara kâğıt- ları bulunmuştur. Feride hanım yakalanmıştır. Mahkemeye verilmiştir. üç papelci yakalandı Kasımpaşada polis merkezi yeni bir papelci şebekesi yakalamıştır. Ekrem isminde bir papelci ile arkadaşları Cemil ve Nuri Kasım- paşada havuz arkasında yol orta- sına oturarak iskambil kâğıtlarile papelcilik yapıp halkı soyarlar- ken cürmü meşhut halinde yaka- yi ele vermişlerdir. Hem dövmüşler, hem bıçakla yaralamışlar! Galatada Bahtiyar, Şöhret isim- lerinde iki kadın ile Kadı ismin- de bir erkek kavga etmişler, Şöhretle Kadı bir olarak Bahtiyar banımı fena halde dövdükten sonra bıçakla yaralamışlardır. .. Sizden iyi olmasın hoş bir zattır. Geçen pazar bize gelmiş- lerdi... .. Yedik, içtik, güldük, eğlendik.. .. Şimdi biz de bir kaç gün kalmak üzere onlara gidiyoruz! Lâfın kısası: Jadei ziyaret/ ARADA SIRADA “ Feyzi Ati,, dexi müsamere Cuma günü, Arnavutköyünde, Feyzi Âti liselerinde, talebenia senelik müsameresi vardı. Kıy- metli bir irfan müessesi olan mektebin bir kısmı ile, bahçesini gezdik. Cidden güzel ve munta- zam. Bahçe iki kısma ayrılmış; bir kısmı oyun için, diger kısmı gezmek ve oturup çalışmak için. Bu kısımda büyük bir havuz, çe- menli ve çiçekli tarhlar var. Yek- nazarda çemenlere ayak basıl » madığı, çiçeklerin koparılmadığı ve havuzun suyunun temiz olduğu göze çarpıyor. Bu, talebeye veri- len terbiyenin kuvvetine delildir. Insan müesseseyi takdire bahçe- den başlıyor. Muavin Kudret beyin nazik delâletile (müsamere salonuna çıktık. Yüksek ( kabiliyetli musıkişi- nasımız, Muhiddin Sadık bey, Necdet Rüştü beyin güzel bir manzum fantezisini (o bestelemiş sahneye koymuştu. Bu mu- sıkili o fanteziyi Feyzi (o Âti'nin küçük talebeleri, ümidin fevkinde bir muvaffakiyetle temsil ettiler. Bizce, Feyzi Âti'nin cuma günkü müsameresinde şayanı dikkat ve takdir olan bu fantazinin temsili ile, “ Taşbebeğin nişanlanması ,, fantezisinde, küçüklerin göster- dikleri dikkat (o ve hafıza kudreti idi. oFilvaki münevver dımağlar için papağan gibi ezber- ciliğin bugün hiç bir kıymeti yok- tur. Fakat Feyzi Âti'nin küçükleri, ağızlarından çıkanları bir papağan gibi tekrar etmiyorlardı. Kıymetli mürebbiler (oelinde yetiştikleri anlaşılan Obu yavruların, Oko- nuşurlarken takındıkları tavur, yaptıkları hareket, sevimli mimik- ler, söylediklerini tamamiyle an- ladıklarını gösteriyordu. Ve bilhassa, yaşı, en büyügü- nün sekizi aşmıyan bu çocuklarda dikkat hassası fevkalâde bir itina ile tenmiye edilmişti. Çocuk ter- biyesinde, en esaslı tarz olan çocuk dikkatini tenmiye tarzına muhakkak, ki Feyzi Âti'de büyük bir ehemmiyet veriliyor. Kıymetli yavrular, o sahnede, söyledikleri sözleri dikkatle dinli- yorlar; âdeta, aralarında konuşur gibi, derhal ve yerinde cevaplar veriyorlar, düşünmüyorlar, keke- lemiyorlar, muhavereyi aksatmı- yorlardı. Hafızaları yerinde, dikkat has- saları iyi beslenmiş, dürüst ko- nuşan yavrular yetiştiren bir müessese muhakkak, ki taktire lâyiktir. Si iryen bir ingiliz masalının temsili ile, diğer rakıslarda) gerek bedeni ve gerek ruhi hiç bir kıymet bulamadığımız ve terbi- yevi bir gaye de göremediğimiz için bahsetmiyoruz. Taşbebeğin » birbirlerine nişanlanması da, bize mevzu iti- barile pek mefhumsuz geldi. Talebe temsillerinde, her halde daha mânalı, daha canlı eserlerin sahneye konması çok daha müs- mir olmaz mı? Bu gibi eserler - eğer mutlaka ecnebilerden alın- mak elzemse - mefhnmları haya- tımıza, telâkki tarzlarımıza daha fazla uyanlardan intihap edilmeli- dir fikrindeyiz. Selâmi İzzet A. B, — Hangi iadei ziyaret gözümün bebeği, buna intikam maçına gitmek derler!