30 Haziran 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Haziran 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Şahinşah Hiz. (Baş tarafı 1 inci sahifede) Yundukları esnada Park otelinde | bulunan şair Abdülhak Hâmit be-| yi davetle iltifata bulunmuşlar ve | Şahinşah Hz. ne takdim etmiş- lerdir. Fener alayı | Evvelce yazdığımız gibi bu ak- gam denizde büyük bir fener alayı! yapılacaktır. Merasim saat 21 de başlıyacaktır. Alaya deniz yolları, şirket, Akay | ve Haliç vapurları, mavunalar iş- tirak edecektir. Ingiliz gazetesinin makalesi Londrada çıkan ve yalnız yakın | şark işlerinden bahseden Near East mecmuası, Şahinsah Hı Mürkiyeyi ziyareti münasebetile | mühim bir makale neşretmiştir. Near East makalesinde diyor ki. «Türk - İran münasebatı mazi- de samimi olmak şöyle dursun, dostane bile değ Yeni İranın bânisi memleketini asri bir devlet seviyesine çıkarmak için tek ba- şına giriştiği mücadelede ilham- larının kiç olmazsa bir kısmını Ge- muvaffakıyetinden almıştır. Gaziye karşı beslenen bu minnet- tarlık hasebile iki hükümet ara- sındaki muhtelif mübayenetler ko- layca halledilmiştir. Türkiye, Şahinşahin Türk top- raklarında ikametini unutulmaz. | bir hatıra şekline koyabilmek için hiç bir fedakârlığı esirgememiş- tir, Gazi ve Türkiye hükümeti pra- tik zihniyetlidirler, Ziyaretin ar kasındaki asıl sebep hiç şüphesiz. iki memleket arasındaki iktisadi | münasebatı inkişaf ettirmek arzu Londra 28 (Husu: tere bahriye nazırı ye, ferans iptidai müzakereler münasebetile Londrada hariciye nezaretinde Amerikan deniz müte- hastelarına İngiliz bahriyesinin yeni teknik ihtiyacatı hakkında bir lâyiha vermiştir. Bu lâyiha derhal Vaşingtondaki bahriye ne- zaretine « gönderilmiştir. İngiliz lâyihasının muhteviyatı büyük heyecan uyandırmıştı Lâyihada İngiltere bahriye ne- zaretinin ihtiyaç gösterdiği başlı ca talepler şunlardır: 1 — Vaşington deniz mukave- lesindeki takyidatın müddeti ge- çer geçmez İngiltere yeni bir zırkı- — ingil. deniz kon- tarreni-slup kadan onu gelecek IR tren Elâzize vardı Halk sevinç içindedir, su ye Türkiyenin askeri kuvvete | kudreti hakkında Şahinşak'fiz, ni tenvir etmektir. Şahinşah Hz. nin Trabzon yolile <* sadâ hâdi andan mali siir: Birincisi KE| Gi mallarını Avrupaya sevk için kullamlabileceğini, ye” Hz. ne göstermek, iki mii sundur.Âiraya trenle seyahat ektirerek iki hükümet merkezi de- miryolu ile biribirine bağlandı takdirde elde edilecek büyük”fay- daları arzetmektir. Türkiye, demiryollarını şark yilâyetlerine kadar temdit etmek- e meşguldür. Türkiyenin inşası- * na karar verdiği demiryolu hat- larını, henüz inkişaf . devresinin başlangıcında olan İran demiyo | İarile birleştirmek çok faydalı olacaktır. Türkiye hükümeti Tahrani Ak- denize bağlıyacak demiryolunu Şahin da arzu ettiğinin ferkında- “dır. Ve şüphesiz İran ticaretinin büyük bir kısmının kendi toprak- larından geçmesini görmek ister. Hazer denizi ile Basra körfezi ara- sında inşa edilmekte olan demir. yolu inşaatının evvelce tayin edi- © len müddet zarfında ikmal miyeceği anlaşılmıştır. Iki devlet reisi de asker olduklarından as- keri demiryolları küzumunu t dir etmek hususunda hemfikir. dirler, Ankara mülükati daha geniş mahiyetteki meseleleri de ihti ettiği takdirde, Gazinin beynel iel işlerdeki yüksek görüşlerinden Şah Hz. ni de müstefit kılacağı fmit edilmektedir. Türkiye bu. günkü rejimi ile son bir kaç sene Zarfında bütün memleketlerle mü. pasebatında azami dostluk göste- Kerek sulhun temadisinde bir emme teşkil edecek kadar mesai sarfetmiştir. Türkiye, harici siya- setinde her hangi bir gölge veya izi birakmamıştır.». ? | vet 3000 tayyareden mürekkepti. büyük tezahürat yapıyor Elâziz 29 (Hususi) — Tahas- sürle beklediğimiz ilk tren bugün saat on beşte Elâzize geldi, Bütün şehir halkı ve civar köylerden ge- Tenler istasyon civarında toplan- lardı. Trenin istasyona girişi ışlar ve büyük tezahürat ile karşılandı. Halk sevinç içindedir. İstasyon civarında davullar çalmakta, her tarafta şenlik yapılmaktadır. Amerikanın hava kuvveti Nev York 28 — Amerikanın ha- va kuvveti hakkında tetkikat ya- pılmaktadır. Geçen sene bu kuv- Bu miktarda 800 muharebe ve hü- cam, 238 bomba, 1111 avcı ve ke- şif, 827 nakliye tayyaresi vardı. Bu seneki miktar malüm değildir. Hayvan ihracatı Egeden yapılan ihracat piyasayı yükseltti Ege havzasından hayvan ihra- catı, son günlerde fazlalaşmıştır. Gerek Maltaya ve gerek Yun: nistana gönderilen sığır hayvana-| ndan beri yükselmiye başlamış bulunu-! yor. Kuş adasından alâkadar ma- kamata gelen haberlere göre, son| zamanlarda Kuşadası iskelesinden de Sakız, Midilli ve Pireye hayvan ihracatı ba; Bir çocuk ikinci kattan düştü Beyoğlunda oturan Sadi efendir| nin beş yaşlarındaki kızı Neclâ dün evin ikinci katındaki odadan) sokağa bakarken pencereden fı laca sarktığı için müvazenesini kaybederek sokağa düşmüştür. Yayrucak başından ve muhtelif) yerlerinden tehlikeli yaralar al. mıştır, Yaralı çocuk baygin bir bulunuyor, AKŞAM Bu Sabahki 'Telgraflar İngilterenin bahri programı Yeni bir zırhlı filosu, kruvazörler inşa edilecek iki sene zarfinda çürüğe çıkarı caktır 3 — Birçok yeni | muhribi inşa edilecektir. 4 — Yeni tayyare gemileri yap- tırılacaktır. İngiltere bahriye nezareti açık deniz donanmasını artırmak için Ametika hükümetine bu lâyihayı verirken şimdiden gayet seri hafif gemier inşa edilmiştir. Donanma. ya ihak edilen dört yeni motör İ sürsi gemisinden her bi rati fevkalâdedir. Bi motör gemileri teyyarelere niangâh teşkil etmek üzere inşa elilmiştir. Zırhlı olan bu gemile- in mürettebatı manevrelerde ve talimlerde dolu bombalara maruz bulunduğundan . mürettebatının hayatı her zaman tehlikededir. Dünya vaziyeti ve İngilizler Londra 29 — 1935 te toplana- cak olan deniz silâhları konferan- sı ve dünya vazi il Draç hadisesi Arnavutluk Italyan tebliğini tekzip ediyor Tiran 29 (A.A.) — Arnavutluk! matbuat bürosu aşağıdaki teb neşretmiştir: «Romada neşrolunân yarı res: “len baberler bi i tebliğde ver? filosunun 23 Kasiranda Draç limanındaki faa- inin Arnavutluk hülcümetinin. muvafakatile hazırlanmış ve bu bapta evvelden de hiç bir işar da vukubulmamış olduğunu beyana M. Karahan Ankara elçisi oldu Moskova 29 (A.A.) — Eski ha- riciye kor han Sovyet Rusyanın Ankara bü- yük elçiliğine tayin edilmi; torpito iser muavini M. Kara- Fare meraklısı genç kız! Uludağ civarında cinsi nadir bir dağ faresi anyor Bursa 28 (Hususi) — Bir kaç gündür şehrimizde ecnebi bir m: mazel dolaşıyor. Bu matmazel fa- re meraklısıdır. Bu ufak hayvan üzerinde doktora imtihanına ha zarlık etütleri yapmaktadır. Matmazelin Bursayı ziyaretine Uludağda bulunan ve cins itiba- rile pek nadir olan bir dağ faresi sebep olmuştur. Matmazel, şimdi- ye kadar Türkiyede cinsi malüm. altı nevi fareden başka pek çok cinslere rasladığını söylemekle ve, fare cinsinin yirmi yediyi buldu- Zunu ilâve etmektedir. Fareler hakkında çok vâsi ma- lümatı olan matmazel, Uludağ varındaki Soğukpınar nahiyesine hareket etmiştir. Fareleri ancak geceleri tutmak mümkün olduğun- dan matmazel bir kaç gün orada kalacaktır. Matmazelin yaninda, içi tahnit farelerle dolu bir bayul bulunmaktadır. | <sası muahedelerin tetkiki olan bir | meşgul ediyor. Deniz silâhlari kon- feransının bir nelice veremiyece- Zi şimdiden anlaşılmıştır. Bunun, için gazeteler yeni inşaat proje leri hazırlanmakta olduğunu yazı- yorlar, Yeni projelerde bilhassa kruvazör ve torpido mubriplerine ehemmiyet verilmektedir. Yeni bir zırhlı filosu da vücuda getirile- ile göre dünya va-| Ziyeti hakkında endişeye kapıl- imağa sebep yoktur. İngiltere icap elen tedbirleri almakla beraber yakında bir harp vukuunu ümit etmemektedir. Nazırlardan lort Eden irat ettiği bir mutukta de- miştir kis «Dünya vaziyeti belki 1914 ten evvelki gibi karışıktır. Fakat bu- günün insanlarının çok gözü açıl mıştır, herkes vaziyeti daha s0- Zukkanlılıkla muhakeme edebilir. Bunun için endişeye mahal yok- tur.» Rum ve bulgar kiliseleri Kudüs ram patriği aralarını bulmağa çalışıyor. Daily Telegraf gazetesinin Ati- na muhabiri gazetesine şu telgraf- bul rum patrikliği arasinda- ibtilâfın yakında nihayet bula- kaviyen ümit ediyor. 1870 senesine kadar Bulgar lisesi rum ortodoks kilisesinin kolu idi, Fakat o sene Bulgar kili- sesi muhlariyet istediğinden İs- tanbul patriği Bulgar kilisesi or. todoks cemaati haricinde oldu- ğunu ilân etmişti Kudüs rum patriki Bulgar kili- sesi ile İstanbul patrikhanesini arasını bulacak bir tesviye sureti bulmuştur. Ümit edilen uzlaşma meydana gelirse Balkan milleti arasında umumi uzlağma husule getirmek hakkındaki çalışmalar bir kat daha kuvvet bulmuş ola- caktır. Muahedelerin tadili Italya da buna taraftar görünmiyor Roma 29 (A.A.) — «Lavoro Fascisten gazetesi, Versay muahe- desinin yıldönümü münasebetile İtalyan siyasetinin yeni temayü- ünü gösteren bir makale meşrel. mektedir. Bu makale tamamen muahedelerin tet leyhine ok mamakla beraber, Almanyaya, siyasetin tehlikelerini dostane bir) şekilde göstermekte, sulhperver | ir Avrupanın yaratılmasına teş- riki mesai edilmesini tavsiye et- mekte, muhtemel bir muahedele- rin tetkiki namına, Milletler ce- miyetinde Almanyanın mevcut olmayışının bir hata olduğunu bil dirmektedi Yeni ingiliz torpitoları Londra 29 (A.A) — Yeniden iki torpito mubribi, denize indiril- halde hastaneye kaldırılmıştır. miştir. Bunlar 1932 deniz 30 Haziran 1934 Sahibinin gözü önünde! Polis cüretkâr bir hırsızı yakaladı Tütün gümrüğü civarında bak- kallık yapan Anesti efendi evvel- gün akşam üzeri serinlenmek üzere dükkânın önüne iskem- le koyup oturmuş ve etraftaki di- Zer dükkân komşularile konuşma- ya dalmıstır. Konuşma esnasında Anesti efendi bir aralık dükkân- da bir tıkırtı duymus, fakat kedi dolaşıyor zannederek hiç aldırış sia ani Biraz sonra dükkânda bir gürültü olmuş ve Anesti efendi başını çevirdiği zansan bir adamın kendi dükkânmdan çıkıp kacmak- ta olduğunu görmi Anesti efendi in. bir hırsız olduğunu anlıyarak derhal yerin- den fırlamış ve bağıra çağıra ar kasından koşmaya başlamıştır. Diğer dükkân sahipleri de bu açık» göz hırsızın arkasına takılmışlar, gürültüyü duyan polisler de yeti- şip kaçan adamı yakalamışlardır. Bunun Rauf isminde birisi oldu- Zu anlaşılmıştır. Rauf Anestinin lâkırdıya dak dığı bir sırada kolayını bulup dük- kâna girmiş, çekmecedeki par: ları almış, fakat yukarıda yazdi- ğimız şekilde yakayı ele vermişti, tekrar Çaldığı paralar Anesti efendi- ye iade edilmiş, hırsız Rauf eyra- rilmişti kile adli Zaro ağa an Zaro ağa bize dahamei prostat- tan hasta olarak getirilmişti. Hak yapılan muayenede hasta- bahçeye çıkmak istedi. Çıkardık sonra evine gitti, Fakat 16 hazi- yanda torunlarma: — Ben Fenalaştım, beni gene çıktığım hastaneye gi Demiş... Bunun üzerine alıp getirdiler. Dün hali fenalaşmıştı: Ken disine zorla biraz süt ve yoğurt kaç gündenberi yordu. Ara sıra gi — Hiç bir yerim ağrımıyor, amma, artık vakit tamı iyordu. Artık öleceğini disi de biliyordu. Zaro ağa üremiden vefat et miştir, Kanında üremi nisbeti 700 santigramdı. Halbuki bu nisbet bir gram bile olsa insanı öldürmez, Kanında 23 gram üremi bulunan kimseler vardır ki yaşarlar. Fakat Zaro ağada vaziyet böyle dei di, Onun bütün vücudu bitmişti. Barsakları, mesanesi bozulmuş” tu» Zaro ağanın gördüğü işler Zaro ağa genç yaşında memle- ketinden İstanbula gelmiş, iptida Ortaköy camiinin inşasında ame- lelik etmiştir. Bundan sonra uzun! müddet sırık hamallığı etmiştir. 25 sene evveline kadar bu işle meşguldü. v 20 sene evvel dünyanin en ihti- yar adamı olduğu anlaşılmış ve Yaşına hürmeten belediyeye haz! deme yazılmıştı, Muhafız gücü bisikletçileri Siirt 28 (A.A.) — Şehrimize gelen Ankara Muhafızgücü bizik- letçileri şerefine bir kır ziyafeti verilmiş ve öğleden sonra garni-' ın sporcularınin iştirakile atletik | bakalar yapılmıştır. Akçam Pro. | mükellef bir ziyafet di ,