19 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

19 Temmuz 1934 AKŞAMDAN AKŞAMA Atlı tramvay devri... salar moda oldu... Türkler, dei- na büyük hayaller pesinde, koşmasını Esven insanlardır. Avrupadan çok gö gidirler. Bu mesafeyi bir hamlede aş vak isterler. Buna inikân var mı? Dur bakalım, yavaş, yavaş... Fenmin, ilmin on son tatbikatın bir hamlede, kendi vesait ve kendi adamlarile Türkiyeye. sokacağız diye uğraşırlara, neticede hüsrana uğryacakları muhakkaktır...» Türkiyede fabrika açmak gay- yeti başladığı zaman, Türkiyeyi iktisadi müstemleke halinden ci- karmak istemiyen Avrupa gaze“ teleri - bize kızarak - bu yolda ya: zılar yazdılaı Fakat yukarıya aldığımız 88- tırlar bir ecnebi gazetenin değil, kar. şısında, me İngiliz, me Alman gazeteleri tenkit sahasında bu derece ileri gidemen Ta, sanayileşme hareket mektep çocukları da bi rdır. Sanayileşme hareketi » Türkiyeyi idare edenle- rin, binbir fedakârlık ve zorlukla büyük fabrikalar açmaya karar | verdikleri zaman, sadece mode halini almış kuru | nazariyelere uyduklarını zarmetmek oldukça | mühim bir belâhaktir. Fabrika açmaya mecbur duk, zir Memleketimizde, sanayiin ipti- dai masideleri olan bir çok top rak mahsulleri var. Bunları sata- mıyoruz, yahut maliyet fiatine, satıyoruz. Fab- bu mahsulleri öşliyelim, - müstahsil - den daha yüksek Finte satın ala- hm, bu sayede, hariçten çok mal almaya mecbur olmıyalım.. Fabrikalar, bem yerli mahsulâ- *, kullanacaklar, hem de bir çok İşsizlere bu sayede iş bulunacak ok dır. Sanayileşme elzemdir, zira pa- ramızı korumak için, pamuklu ve yünlü mensucatı, ve diğer ba- Zi mamulâtı hariçten mümkün mertebe az satın almalıyız, aksi takdirde bu müşkül devreden sağlam çıkamayız. Bu esaslı bir iki âmildir. Se- bepleri sütun boyu uzatabiliriz... Sanayileşme hareketine itiraz eden gazete diyor ki «Güzel, âlâ amma, bi kalara usta, mühendi zeden bulacağız. Evvelâ küçük s natlara ehemmiyet verelim, uste lar yetiştirelim, sonra fabrika açalım, Bir liseye veya üniven teye girmek için nasıl evvelâ ilk | ve orta tahsil görmek lâzımsa, | büyük sanayi için de küçük sanat | Duvar ilânları Tarifenin indiril- mesine karar verildi J Duvar. ilânları mukavelesinin tatbikinden dolayi belediye ile Anadolu ajansı arasında çıkan ih- ülâfn halli için toplanan komi yon içtimaıni bitirmiştir. Son mu- kavelenin tatbikine mâni olan bir gok pürüzlü noktalar halledik. miştir. Bundan başka ilân tarifesinin çok yüksek olduğu ve bunun iç bir çok tcarethane ve müessese- lerin duvar ilânı yaptırmak iste- medikleri görülmüş, ilân tarif nin yeniden ve bugünkü ihtiyaca göre indirilmesi muvafık görül müştür. Bu hususta belediye ile ajans mutabık kalmışlardır. Beygirler ürktü Arabadaki üç kişi yaralandı Üsküdarda Mahmut. arabacı, arabasına bin kadınla Hasan isminde bir çocuğu götürürken yolda hayvanlar ürk- müşler ve arabayı sokaklarda rüklemeğe başlamışlardır. Ars bütün gayretine rağmen hayvan» ları durduramamıştır. Nihayet araba bir taşa çarpıp altüst olmuştur. Azılı hayvanlar bir müddet te arabayı böyle devrilmiş bir vaziyette sürükle” mişlerdir, Bu devrilme ve sürük- lenme esnasında arabadaki çocuk | iki kadın da muhtelif yer- lerinden hafif surette yaralanmış” lardır. Yaralılar hastaneye kaldı- bilgisi lâzımdır. Aşkolsun âlim muharrirel.. Demek ki marangozdan keres- 4e fabrikalarına mühendis, çilin- girden demirhaneye ustabaşı, terzi çırağından dokuma fabri- kaşına makineci yetişecek? Küçük sanat bilgisi ile büyük fabrika tekniği münasebet olmayan ayrı ayrı şey- lerdir. Bu asirda fabrikalar dünyanin her tarafında makine sanayiin- de ucuza mal çıkarırken, memle- ketimizde küçük sanat erbabi ye- tiştirmek, işsizliğe ve sefalete mahküm insanlar yetiştirmektir. Mithat paşa merhum, sanı mektebi açmakla kama Tile et Bu, muhakkak... “kot kaç sene evvel? O zaman. ii ki atlı tramvay bile yoletu... Ma: ziye rücuda mutlaka fazilet mi vardır? Akşamcı aralarında hiç | Haliç Yemişle Eminönü arası behemehal temizlettirilecek Halici, beş bin & rin kolayca girip si bilecekleri bir tarzda temizlemek üzere bir şirketin belediyeye müracaat ettiğini yazmıştık. Şirketin şartları belediye fen heyeti tarafından tetkik edilmiş ve bu hususta riyaset makamına bir rapor verilmiştir. Halicin baştan başa yalnız en işlek sahilleri İettirilmesi hususunda bir verilmesi için temizletme gidecek masrafın kati surette ta- yini İâzim gelmektedir. Şayet lüzum gösterilen para e yahut in temize kı çok fazla © zaman Halicin en işlek sahillerinin. temizlenmesile iktifa edilecektir, Maamafih bel masını yaptırdığı Eminönü arasını behemebal tari tacaktır. Peynir fiatleri Piyasada heyaz peynir fiatle- rindeki ucuzluk | durmuştur. Bir inden beri borsada tam yağlı peynirler 27 kuruştan mus amele görmektedir. Evvelce fiat 25 kuruştu. Alâkadarlar Trakyı 'dan eskisi gibi bol mal gelmediğini söylemektedirler. Şahitler Ihzar müzekkeresinin zamanında infazı temin edilecek Şimdiye kadar mahkemeler ta- rafından dinlenmek üzere celbe- dilip te mahkemeye gitmeyen şa bitler hakkında bir ihzar müzele keresi kesilip polise gönderilmek- te idi. Polis bu müzekkereyi sa- sahibine veriyor, gideceği mah- kemeyi ve tarihini bildiriyor, şa- bit mahkemeye gidince bir kâğıt imzslatup tekrar zabıtaya getiri yordu. Bu suretle mahkeme tara fından verilen ibzar kararının infaz edilmiş olduğu anlaşılıyordu, Fakat şimdiye kadar yapılan tecrübelerde ihzarların bu şekilde fazının beklenilen neticeyi ver- mediği, şahitlerin yine vaktile | mahkemeye gitmemeleri yüzünden | muhakemenin uzadığı görülmüştür. Bu defe polis müdüriyeti vas tasile bilümum polis merkezlerine verilen bir emirde bundan sonra bir şahit hakkında her hangi mahkeme tarafından ihzer mü zekkeresi kesildiği zaman pol bu müzekkereyi şahide tebli ekle kalmayıp şahidi bi ık mahkemeye götürmesi bil dirilmiştir. Si Sırrı beyin konferansı Bugün akşam saat 21'de Selim Sırı “bey radyoda © “Dağcılık bir spor mudur ?,, mevzulu bir müsahabe yapacaktır. Amca heye göre! Kadıköy tramvayı Suadiyeye doğru inşaat devam ediyor Kadıköyünde tramvay yolu inşar atı büyük bir faaliyetle ilerleme! tedir, Selâmi çeşmesinden sonra Sundiyeye doğru uzanan büyük. asfalt şosenin iki tarafına raylar döşeniyor. Asfalt ş0s6 otomobil ve otabislere tahsis edildiğine göre yeni tramvay hatlarının bu suretle asfalt şosenin iki tarafına döşenmesi gayet yerindedi Ancak bu asfalt şose inşa edil- diği zaman şosenin kenarına çu- kurlar ve muntazam mecralar yapılmıştı. Bu mecralar, Kayışdağı ve Göztepe dağlarından gelen yağmur sularının Çifte havuzlar ve Cadde bostan sahillerine dö- külmemesi, buradaki köşklerle arazinin su istilâs altında kalma ması İ Şimdi. tramvay hattı bu mecralar üzerinden geçiril mek suretile, büyük emeklerle yapılan bu su yolları bozuluyor. Diğer taraftan yeni tramvay hatları, güzergâha tesadüf eden 50-60 senelik büyük ağaçların köklerin bozacak, binaemaleyh buradaki ağaçların kesilip mah- volnasına sebebiyet verecek tarzda tefriş edilmektedir. Yeni tramvay hattı asfalt caddeye daha yakın bir mesafeden geçirilmiş olsaydı bu mabzur tamamile ortadan kalkmış olurdu. Bu mühim nokta halkında be- lediyenin ve şirketin nazarı dik- katini celbederiz. Kaçak eşya Bir kaçakçı bir sene hapse mahküm oldu Iya isminde birisi limanımıza gelen bir Romen elinde paketle çıkarken polisler yakalamışlardır. Ilyanın paketi açılmca içinde kaçak havyar, çakmak ve ipekli Kumaşlar bulunduğu görülmüştür. Eşya müsadere edilmiş vw Ilyanın muhakemesi sekinci ihti- sas mahkemesinde yapılmış Muhakeme neticesinde bu ai mın cürmü sabit olduğundan sene müddetle bapsine ve eşyi nın gümrük cezası olmak üzere da para Mısır izcileri geliyor Iskenderiyede Genç müslüman- izeilerinden mürek- bu aş ve buradan da Bursa, Eskişehir, Yalova ve A- karaya gelecekleri haber alın mıştır. vapurundan | Sahife 3 Haşmetlü buzcu Hz.! Boynumuz bükük, önünde duru- yoruz. Bekliyoruz ki bize merhax met etsin, acısın. O mağrur, lütfen bize hakmar ğa tenezzül ediyor, mizden biri: — Şimdi sıra senin mi7... Sert sert soruyor.. — Kim bu mağrur zat?.. diye soracaksınız, Kim bu bir imparas tor cakasile size terslenen kahras man?. diyeceksiniz. Bu mağrur, mütekebbir adam he bir imparatordur, ne bir kah» Sadece bizim semtteki buzcü- dur. Aman efendim, adamcağıza bir hal oldu. Sıcakların derece: otuzu geçtikten sonra burnu Kaf dağına fırladı. Eskiden ta karşıdan eteklediği mahallenin komiserine şimdi 56 lâm bile vermiyor. Buzu kâğıda sarma, sicime bağı lama usulleri bir haftadanberi kalktı: — Canın isterse al... diyor, bir de okka okka kâğu, yumak yumak sicim sarfedecek değilim ya, Evden bir gazete getirseydin.. Buzu tartmak zahmetini de kal: dırdı. Şöyle testeresile kararlama- dan kesiyor? Arasıra içir diye o mağrurane, o mütekebbiranc eda ile uzatıyor. Amma kaç kilo buz veriyor, kilosu kaç paradan.. Bus yası esrar. a Bazan dükkânda gramofon ça- İıyor. İşte bu sırada haşmetlü buz- cu Hz, nin karşısına çıkıp keyfini bozacak olursanız vay halini İki kaşını burnunun. iribirile birleştirerek aks belânı versin!» gi — Ne kadar?.. Kesiyor, celin ayağın kırılsın» diye uzatıyor. i haşmetlü buzu Hz, Bu sene yaz mevsimi bulda geçirmek üzere Misli aileler. gelmiştir. Bunlar- dan bir kısmı Boğaziçinde bazı yalıları kiralamışlar, bir kısmı da Şişli gi del şehrin yüksek yerlerin- apartımanlara yerleşmişler. Gelen seyyahlar, şehrimizin gü- zelliğinden çok memnun kalmış» sene daha fazla — cuma ve KARADENİZ BOĞAZINDA TENEZZÜM. SEFERLERİNDEN, Tafsilât ilân Zil Amca beye. ha — Havadam zengin olmak için de- | Fakat talimi denemek içime — Bir tanc piyango bileti alayını diyorumlsr. A. B. — İyi fikir, fekat mesel bir Kil armut ta bu işi görür, NR A, B. — Talihin yaveme bir kits diye aldığın armut 1000 gram geliri yoksa 8001