19 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

e rm şe a en AM ONŞMMİNANMMMNMNMNNNN 19 Temmuz 1934 GUNUN HABERLERİ Soğuk hava depoları Bazılarının kapatılması teklif ediliyor ” Micaret odasında soğuk hava "depolarının vaziyetini — tetkiki eden komisyon işine devam edi- yor. Komisyon aylardanberi yap- dığı tetkikat. neticesinde, soğuk hava depolarının tahdit edilme- sinden başka çare görememiştir. Komisyon” depoların “fazlalığı hakkında iktisat vekâletine bir ra- por vermiştir. / Bu raporda bazi depoların ka- gatılmasmdan bahsedilmektedir. Türk - Ispanyol ticari münasebati Barselona ticaret mümessilimiz. Cahit Kerim bey, Türkofis Istan- bul. şubesinde Türkiye - İspanya Arasındaki ticari münasebetleri tetkik etmektedir. Mumaileyh bu tetkikat esnasında Ispanya ile ticaret yapan ibracat tacirlerile de görüşmektedir. Türk - Fransız hakem mahkeme: “Ankara 17 (A.A) — Muhtelit bakem © mahkemeleri | Türkiye umumi ajanlığından; Türk - Fransız muhtelit hakem mahkemesi © usulü O muhakeme nizamnamesi mucibince 8 hafta devam etmek üzere 1 Temmuz 934 tarihinden itibaren yaz tatiline Karar vermiştir. İşbu müddet zarfında usulen evrakın tev müddetler cereyan etmiyecekti Fırka merkez bürosu İ Fırka merkez bürosu kısmen şehrimize nakledilmiştir. Büro bugünden itibaren şehrimizde ça- Buğday fiatleri Son günler zarfında fiatler yükseliyor Buğday fiatleri yükselmekte: Yumuşak buğday Fiatleri son bir inde 5 kuruş 26 paraya kadar çıkmıştır. Halbuki geçen hafta fiatler 4 kuruşla 4 buçuk kuruş arasında idi, / Alâkadarlara göre fiatlerin art- masında sebep ihracatın fazlalığı. dır. Evvelce de yazdığımız gibi, bu. sene dünya buğday vaziyeti dola- yısile Türkiye buğday ihracatı kânları daha ziyade geniş cektir, Sovyet Rusyada pamuk mahsulü Sovyet Rusya pamuk mahsulü geçen senekinden farksızdır. Pa- mul ihsal mintakalarında ku- raklıktan mütevellit, mahsul azlığı hakkındaki haberler teeyyüt et- memiştir. Resmi tahminlere göre bu seneki pamuk mahsulü 1 milyon 422 bin tonu bulacaktı Arpa çuvalları | çıkan esrar Hüseyin ve Aziz isimlerinde iki kişi Gemlikten bir motörle Istan- bula geldikleri sırada zabıta güp- helenmiş ve motörde yüklü bulu- lunan arpa çuvallarında araştırma yapmıştır. Bu araştırma den yerleştirilmiş olduğu görülmü ve eararlar müsadere edilerek Hüse- yin ve Aziz mahkemeye veri lerdir. Dokuzu-cu ihtisas mahkeme- Binde yapılan muhakeme netice- alt da para cezasına mabküm edil mişlerdir. Italyada şiddetli fırtına ve yağmur Birçok evler yıkıldı, ühimdir Roma 18 (iususi) — Şiddetli sıcaklardan sonra talyanın ber tarafında fıtınalar hüküm süre mektedir. Bir çok yerlere tufanı ândırır tarzda yağmur yağmıştır. Seller önlerine gelen şeyleri sl rüklemiş, “nehirler taşmışlır. Za- yiat mühimdir. “Fırına bilhassa İtalyanın şark sahillerinde çiddet- lidir. Roma 18 (A.A) — Aneone, Levanto ve Monterantondo mın- takalarında fena havalar devam etmektedir. Bu mıntakalarda müteaddit evleri su basmış, dam- lar uçmuş: ve tren münakalâtı durmuştur. Birçok yaralı olduğu haber alınmıştır. Almanyaya iki Çin heyeti geldi Berlin 18 (A. A. ) — Miralay Tunun ve Şeklang eyaleti meclisi reisi M. Şunun riyasetlerinde iki | Çin tetkik heyeti bugün buraya gelmişlerdir. Heyet âzası belediye dairesini ziyaret etmişler ve belediye reial tarafından izaz olunmuşlardır. Sovyet Rusyaya iltica eden Çin ceneralı Moskova 18 (A.A) — Sinkiang hükümeti, Sovyet Rusyaya müra- caat ederek ceneral Maçuinin tes- limini rica etmiştir. Ceneral Sin kiangda dahili muharebeler esnasın- da yapmış olduğu cinayetlerden dolayı halk mahkemesine tevdi edilmek istenmektedir. Sovyet Rusya hükümeti bu ricayı isaf edememiştir. Alman vakayii Avusturya başvekili M. Dollfusun bir nutku Budapeşte 17 başvekili M. Dollfus, mutukta son alman hadi Avusturya £ ettiği şelerinden “Almanyadaki vakayl hakkında pon hafta zarfında işittiklerimiz okuduklarımız— hiçbir | kimse; memnun edecek mahiyette değil dir. Alman milletini mesut bir istikbale götürmek vaat ve hayali ile ortaya atılan milli bir hareke- tin kısa bir zamanda doğurduğu | hadiselere bakınca derin bir hü. zün ve elem duyuyoruz.,, Mısır kredi fonsiyesi ire 17 (A.A.) — Yüzde 3 faizli ikramiyeli Misir kredi fon- siye tahvillerinin dünkü çekili- şindes 1886 senesi | tahvillerinden 55596 mumarali tahvil 50,000, 1903 senesi tahvillerinden 727593 numaralı tahvil 50,000, 1911 «e nesi tahvillerinden 324358 numa- alı tahvik 100,000 frank ilramiye kazanmişlardı Italyada balıkçılık sergisi Ankona şehrinde balıkçılık ser- gisi mutantan bir surette açıl. mıştır. Bu sergi üç kısımdı mürekkeptir. Birincisinde Balı ların envaı vardır. Diğerlerinde balıkların avlanmasna ve avlan- dıktan sonra muhafazasına ve kurumasına lâzım olan vesait bulunmaktadır. Sergide gemilerin envat, bütün aletlerin eski ve yeni Gi görülmektedir. AKŞAM GUNUN MESELELERİ Amerikada iktisadi vaziyet Amerikada iksisadi vaziyet gitikçö Fenalaşıyor. Bunun neticesi olark het Bir kısım güzeteler bu vaziyete M. Roose- veltin hususi teşebbüslere müdahale «> yaseti sebep olduğunu iddia ediyorlar. Bir kustm siyasi yical de bu fikindedir. Bunlar: yeni icraat plânlarni siddetle tenkit ediyorlar, Maanişfih etkin unun miyeden büyük bir kısmın bu fikre ip irak etmediği görülüyor, Taymis gazetesi bu hususa dair yaz dığı bir makalede diyor ki: Âyan âzasından Borah, Rooseveltin oi3 na hücüm ederek inhisar ve bürokrâsiye sebebiyet veril. diğini bildirmiştir. Bu hücum, siyasi vaziyeti bütün çıplaklığı ile ortaya at vip. Ve matböain ve efkâr. umumiye: nin siddetli münakayalarına yol aşmış tür, Ferdin serbestisine inanmak ve hü- kümet müdahalesinden» hoşlanmamak! Amerika karakterine — kök salmış iki esaslı histir. Borah halkın bu hislerine bitap ederek müzaheret © göreceğine emin bulunuyordu. Düşüncelerinde yaz ılnadığı kendisine gelen yüzlerce tas- vipkâr mektuplarla matbuatın dostane mütalealarından anlaşılıyor. Bakalım Borah bu milaait telâkkileri Siyasi bir silâh olark kullanabilecek. mi) Garp eyaletlerinde yapacağı se yahatte kendi in seri has yatın hakiketlerine tamamile uygun ol- duğunu isbat etiği taktirde bu arzusun- 'da muvaffak, olabilir. Pek iyi biliyoruz ki bürekyasinin neşvüneması Amerika tarafın grevler baş göstermiştir. düşün vatandaşlarını kanunu esasinin kendile- bahsettiği hayat ve ser Besli © haklarından mahrum ede cektir. Bunu söylemek kolaydır; fakat © bürokrasi | hükümet © yar dunından doğmuştur ve bu yardım talep eden de gene halktır. Pekâlk bili. niyer ki bu yardım olmasaydı memle- kelin yediği iktisat darbesi bir felâkete müncer olurdu. bazı mmtakalarında nahoş . Bunu inkâr edemeyiz. Fakaş iş sahasında büyük bir ekseriye tin, âyan âzası Borahın idealindeki gibi yılacı serbes rekabet sistemine avdet et- mek istiyeceklerinden şüphe ediyoruz. Amerikanın ileri gazeteleri âyan özası Borahın ferdin ser- besi yolundaki müdafaasnı alkışla. mala ve bürokratik hükümet tarzma, amı yaplığı hücumlarda kendisine hal vermek aclel tesirler rinin bugünkü tekâmüle erişmemiş bir devrin prensiplerile Balledilemiye- ceğini kaydetmek mecburiyetini mişlerdir. Meselâ Waşhineten Post gazetesi net. söyle diyor. Senatör Borah içtimai zararlari intaç, edenek Anti - Tröst kanunlarla cebri rekabet rejimine avdet etmenin ne de- mek olduğunu düşünmüyor. Hükümet nezenesi altımda rekabet usulünün tan zimi dolayisi elde ettiğimiz. istifade den mahrum kalmadan inhisar şeklin. den kurtulmamıza imkân vardır», Memleketin Roosevelie ve siyaseti ne karşi beslediği itimat Litera Di gestin bu mevzva dair yaptığı biran kele bir daha sabit olmuştur. Ankete selen 1.772.163 cevaptan 1.083.752 &i Rooseveltin siyasetini tasvip ediyor. ür eyaletlerde verilem itimat seyleri azal, buna mukalal sanayi sealelerinin verdikleri müsbet erler artmıştır. Bundan anleşlyor ki mii kalkımmız sayesinde axpeyle zirmalter daha ziyade ehemmiyet verilmektedir. Bir madende grizo patladı Belgrat 18 (A. A.) — Bulgar hududuna yakın bir madende bir grizo infilâkı neticesinde yangın olmuştur. Şimdiye kadar maden- den altı ceset ve müteaddit yaralı çıkarılmıştır. Maden hâlâ içindedir. beraber bugünkü dünya me- | k İzmir 14 (Umumi muhabiri mizden) — Dünkü cuma günü İz- mirin berberler cemiyeti müstes- pa bir gün yaşamıştır. Bu cemi- yet her sene tenezzühler tertip ederek bu münasebetle fakir ço- .cukları da sünnet ettirmektedir. Bu sene de hem böyle bir sünnet | merasimi yapmak ve hem de kal- fa olarak yetişen berberber çi” raklarına şehadetnamelerini da- Zitmek üzere İz meşhur me- sirelerinden olan Pınarbaşında çok eğlenceli bir toplan yap- raştır. Pınarbaği İzmirden (15) kile- metre uzakla ve bir dağın de küçük bir köydür, Bu köyün akar suları, meyvaları pek meş hurdur. Her tarafta akan ve bir çok kanallara taksim olunan bu sular, sayedar çınar ağaçlarinin altından ve meyvalı bahçeler ara- sinden geçtiği cihetle seyrine do- yum olmaz bir manzara hasıl ol- maktadır. Bilhassa beş metrelik bir yerden sukut ettirilen bu suyun teşkil eylediği şelâle, insanin ru- buna büyük bir zevk vermektedir! Öğleye kadar taşınan davetli- lerle diğer halkın yekünu iki bi den fazla olmuştur. Herkes bir kö- şeyi, bir ağaç altıni tutmuş ve bir kısmı da bahçelere yayılmışlardı. Gramofonlar, gazeller, heyheyler- 'den, etrafa akseden billüri kahka- halardan mesire mahallinin afal bir uğultu halini almıştı. | Halkın bir kismi masalar etra- fında bir kısmı da öbek öbek ça- İ yarlar üzerinde ve bir kısmi da İ basırlar üstünde sofralarını kur- muşlar, getirdikleri | sepetlerin İ muhteviyatını boşaltmışlar, zey. | kinyağlı dolmalarla salatalar ve cins cins yemişleri. sofralarını doldurmuştu, Yemekten evvel ce- miyet reisi Osman bey berber kal- falarnın şehadetnamelerini da Hıtmıştır. Bu kalfaların göğüsle rindeki rozetleri ve omuzlarından atılmış geniş kırmızı kordeleler ve ellerindeki dürülmüş şehadet- yeni bir İş'ar 22 Bebek - Eminönü 32 Topkapı - Sirkeci Harbiyeden Fatihe Bebekten Eminönüne 24,40 Eminönünden Bebeğe Beyazıttan Topkapıya Topkupıdan Beyazıta Topkapıdan Aksı Sabife 5 Anadoluda akşam İzmir berberlerinin senelik gezintisi izmir berberler cemiyetinin senelik tenezzühlerinde lara şehadetname tevzil namelerile sallanarak müftehira- ne gezmeleri pek hoş bir manzara teşkil ediyordu. Cemiyetin gayasi İzmir berberler cemiyetinin bir rivayete göre (160) ve bir rivaye- te göre de (240) senelik bir ha- yatı vardır. Bu cemiyet insani bir gaye için teşekkül etmiş ve başlı ca maksadı fakirlere bakmak ol- muştur. İşte bunun içinde (15), büyük harar kazanlar ve ona gö- re de tzkım ve edevat hazırlamiş- tur, Bu cemiyet geçen sefer bir çalt defa da Pınarbaşinin kimsesiz yavrularindan bir kısmini sünneü ettirmiştir. öğ Yemekten sonra minimini yav rular ortaya geldiler. Meşhur sün- netçi Şüleyman usta bunlari der hal sünnet ederek salıverdi ve ço- cuklar hiç bir ağri duymiyarak yürüye yürüye evlerine gittiler, Süleyman usta sünnetçilik ve bom- bacılıkta büyük bir şöbret kazan miş ve umum vilâyet halkı tara fından takdir edilmiş 75 yaşında dinç bir ihtiyardır. Kendisine mahsus uyuşturucu bir macun kul. landığından çocuklara asla iztirep, gektirmeden sünnet yapmaktadır. Vakit geçtikçe halkın bir kismi 'dağılmağa başlamış, diğer kısmi 'da karpuz ve yemişleri şelâlenini buzlu ayağına atarak akşam ye- meğine hazırlanmakta bulunmuş- lardı. Güneş çekildikten sonra le- tafeti artan bu mesirenin son zevk- lerini çıkaran keyif erbabı. geç vakitlere kadar burada kalmışlar. dır, Halk fırkası erkânının da işti- rak eylediği bu tenezzüh | gayet nezih geçmiş ve hiç bir kimse ra- hatsız olmadan güle oynıya hoş bir vakit geçirilmiştir. İzmir berberler cemiyetinin 600 mukayyet âzası, her zaman mem- Teketin hayrına çalışmağı kendi- lerine bir umde ittihaz etmişler- dir. Bu cemiyetin adeta bir hayır cemiyeti halinde çalıştığı görük mektedir. Ragıp Kemal İstanbul Tramvay Şirketinden: ilân İstanbul Tramvay Şirketi tramvay arabalari son bareketlerinin kadar şu suretle deği imiş olduğunu muhterem 1 1,20 (Harbiye arar balarile tesa- düf eder.) 1,30 (Harbiye ara- balarile tesa- düf eder. ) 110 a 145 MÜDÜRİYET