30 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

30 Temmuz 1934 - AKŞAMDAN AKŞAMA Seyyah 1 akını “Bu sene İstanbula seyyah akı- bi varmış... İstatistik diye meşre- dilen rakkamlar geçen seneye nir- betle bir fazlalık gösteriyor. Bu seyyahların çoğu vapurlarırıda ya- Karak, İstanbulu, âdeta kuş bakı- pi, görüp derhal uzaklaşan talım- dan olsalar bile gene memnun lunacak bir şey. Keşki vapurlar. "dan hiç çıkmasalar. Belki uzak- tan şehrimizin dünyada misli bu- dunmıyan — güzelliğine meftun olurlar da sonra uzun müddet kak- mak niyetile bir daha gelirler! te asıl mesele o zaman i farzedelim, Yani, kafileler yahut teker teker sey- yahlar gelip beş on gün kalacak- ilar, gidecekler, başkalari gelecek. Fakat bu daimi hareket içinde istanbulda yaz aylarinda her gün üç dört bin ecnebi bulun cak. Bu, büyük bir hesap değildir. Pek mnütevazıane, pek ihtimal dahi- linde bir tahmindir. Hattâ İstan- bula nisbeten mevkiine, ehem- mniyeline, kıymetine, güzelliğine nazaran hictir bile. Fakat biz bu küçük hesaptan ayrılmıyalım, Bu üç dört bin. seyyahı, bir kere, merede oturtacağız? Sikeci tellerini hesaptan çıkarınız, Bey- Oğlu otellerine de pek güvenme- yiniz. Yazın İstanbula gelecek seyyah daha ziyade Boğaziçini, Adaları ve Yalovayı istiyecektir. Halbuki biz onları merinun ede- eek değil başlarını sokacak bir Yer bile temin elmemişizdir. Sey yahları şöyle bir tarafa bırakınız, düşünelim. — Yalova kaplıcalari lâtif bahçelerile ha kikaten can verici bir seyir yeri oldu. Sularının şifalı hassalarıri a hep takdir etmeğe başladık. Fakat, haydi bakalım, Yalovada bir oda bulunuz da bul talebine yetişmiye, kü tesisat seyyah talebini kendimizi bugün- pasıl tatmin edebilir? Yalovada gele- gek sene için bir otel yapılacağı. Fakat bugünkü Ziyet gelecek senede tekeri 'decektir. Çünkü ni biliyoruz, bu yapılacak te bir teşebbüs büyük masraflar- la reklâm yapma hareketlerinin masrafını çıkarmaz. Bu vaziyet. #e reklâm eksi tesir yapan bir ha- yeket mahiyetini alı Nasıl Astanbulun im: fesi başlı başına ik bir iş ise Türkiyeye seyyah celbi meselesi de otraflı düşünecek ve etraflı tedbirler alabilmeğe kendinde sa- Tâhiyet bulacak yüksek bir ma ferit teşebbüsler mahlümdurlar. akim kalmağır Akşamcı Tifo vakaları Açık lâğımların kapatılmasına başlandı Şehrimizde bu sene zuhur eden Wifo vakalarının önünü almak Öğün açık lâğımların kapatılma” sna başlanmıştır. Son günlerde tifo vakalarının en ziyade Kur İ tuluş ve Şişli semtlerinde zuhur | ettiği anlaşılmıştır. Maçka ta larında ancak bir vakaya tesadü edilmiştir. Vakaların. bilhassa Kurtuluş ve Şişli tarafında bu- lanması, Kurtuluş ve Dolapdere deki lâğrmların açık olmasından ileri gelmektedir. “Bunun için Dolapdere ve Kurtuluştaki lâğım- lar kapatılmaktadır. Bundan başka sokaklara dö küle süprüntülerin, hattâ kenar mahallelere atılan hayvan leşleri. nin çok fena koku yaptıkları gö- rülmektedir. Belediye münferit bir halde bu- lunan tifo vakalarının diğer ma- hallelere de sirayetini menetmek için bu çöpleri ve hayvan leşle- rini kaldıracaktır. | Yol parası Ilk taksidin tahsiline | başlandı 934 senesi yol parasının birinci #aksitmin tahsiline başlanmıştır. Geçen sene bazı tahsildarlar yol İ parasını geciktirmizlerdi. Bu yüz” İ den mükelleflerden bazılarının adresleri değişmiş ve yol parasi hem geç, hem de noksan olarak tahsil edilmiştir. Bu sene de ayni halin tekerrür etmemesi için yol parasi süratle tahsil edilecek ve bu hususta ih- mali görülen tahsildarlar cezaya çarptırılacaklardır. Bir kaçakçının malıkümiyeti 5 Bir vapurda çalıştığı sirada ka- çak eşya getirmek suçunden maz- nunen Şakir efendi dokuzuncu ihtisas mahkemesi tarafından bir sene müddetle hapsine ve yüz li- ra para cezasi ödem, verilmiştir. Şakir efendi 270 li rile resmi ödeyecektir. /Tramvay - otomobil müsademesi Şoför Zekinin otomobili “dün içinde İhsan bey isminde bir yol cu olduğu halde Kuruçeşmeden geçerken istasyonda | durmakta olan bir tramvaya çarpmiştır. Bu çarpmada otomobilin ön kısmi parçalanmış, şoför Zeki bacağın- dan ve yolu İhsan bey de den yaralanmışlardır. Köy ekmekleri Çeşnisi bozuk ve ağırlığı eksiktir Son zamanlarda şehrimizin ba- 71 semtlerinde (buğday ekmeği), (köy ekmeği) namile bazı meklerin satıldığı görülmüş, bu- müni üzerine tetkikat yapılmıştır. Neticede bu ekmeklerin kâğıtha- ne civarında Ali bey köyü fırım- larında | pişirildiği ve bumların geşmisi bozuk, i duğu görülmüştür. Belediye yaptığı bir tamimd. «Bu hal halkımızın yegâne ha- yati gıdasıni teşkil eden ekmek- lerin imali hususunda verilen ehemmiyete aykiri olduğundan bahsederek bu ekmeklerin s nın menedilmesini bildirmektedir. Elektrik fiatleri Komisyon amele ücretlerini tetkik edecek Üç ay muteber olmak üzere elekirik fiatlerinin on beş buçuk kuruştan on beş kuruşa mesi için elektrik şirketinin iti raz ettiğini yazmıştık." Şirket bu itirazı ileri sürerken bilhassa amele ücretlerinin bu tenzile mü- sait olmadığım ileri sürmüştür. arife komisyonu elektrik şir- keti tarafından ileri sürülen bu iddianın ne dereceye kadar doğ- ru olduğunu tayin etmek içini amele ücretlerini tetkik edecek: tir. Bu hususta belediye vasıtasi. le muhtelif işlerde çalışan ame- lelerin bugünkü piyasaya göre ak dıklari yevmiye tesbit edilecektir. Bu tetkikattan sonra şirketin ile- ri sürdüğü iddianın mahiyeti ap- Taşilacalıtır. ı Vapurda infilâk Haliç vapurunun sitim borusu patladı yolcuları telâşa düşürdü Haliç vapurlarından birinde yolculari heyecana düşüren bir patlama yakasi olmuştur. Halicin 17 numarlı vapuru ey- velki sabah sefer esnasında na- sılsa kazanın istim borusu birden bire patlamıştır. Şiddetli patlama neticesinde kesif bir buhar bulutu vapurun her tarafıni kaplamış ve içeride bulunan yolcular telâşa düşmüş lerdir. Si Borunun patlamasi esnasinda Kazanın yanında bulunan maki. neciler kendilerini zorlukla kur. farabilmişlerdir. Kaza üzerine vapur sıkı bir muayeneden geçi- riliniş ve seferden menedilmiştir, Topkapı Tramvayı Sabahları araba adedi arttırılacak i Topkapi ve civarındaki hasta | ne ve müesseselere sabahl gidecek olanların bu hatlara iş liyen kâfi derecede tramvay bası bulamadıkları anla, dan belediye tramvay şirketi nezdinde teşebbüsatta bulunarak saat yedi ile dokuz arasında ara- baların tezyidi tramvay şirketince tekarrür etmiştir. Bu sabahtan itibaren bu saat- | lerde her yedi dakikada bir tram- yay arabası hareket edecektir. Bu hatta işliyen tramvay baları adı masi, o taraflarda oturan ve er- ken işlerinin başında bulunmak mecburiyetinde olan halkın bü yük bir ihtiyacını temin edecektir. Bir mebusun irtihali 7 Samsun mebusu Emin beyin, bir müddetten beri tahtı tedavide Alman hastanesinde Teneke kuronlar Sahtekârlık yapan dişçiler cezalandırılacak Geçenlerde toplanan diş he- kimleri kongresinde bazı dişçile- rin müşterilerin ağızlarına tene- keden kuron ve köprü yaptıklan rından şikâyet edilmişti. . - ” Tenekeden yapılan kapak ve köprülerin bidayette hiç farkına yarılmamaktadır. Fakat şayet evvelce ağızda altın bir diş va ve yahut bilâhare altın bir köprü | yeya kapak yapılırsa bir müddet sonra altının tenekeyi kararttığı görülmektedi Haber aldığımıza göre tene keden kuron ve köprü imali et- rafındak şikâyetler, sıhhiye vekâ- etinin de ehemmiyetle nazari dikkatini celp etmiştir. Müşteri lerinden altın kuron parasi aldık. ları halde teneke kuron yapan diş çilerin kim oldukları tahkik edi- lecek ve bunlar etibba odası hay- siyet divanına verileceklerdir. Dükkânların kapanma saatleri Bazi ticarethane sahipleri, ti. caret odasma müracaat ederek, sıcaklar münasebetile müessese- lerini erkenden kapatmak için, odanın bir karar vermesini iste- mişlerdir. Ticaret odası bu mü- racaati tetkik etmektedir. 8 Seyyahların kazanç vergisi Su meselesi Sucular hep birden: — Su pahallı... Bir bardak su 40 paraya... Bir şişe su beş kuruş. Bu ne ibtikâr Diyorlar. Hattâ sucular cemiyeti bi bile suyun fevkalâde pahallı olduğunu, ortada bir su ih- tikârı bulunduğunu söyluyor, Bu meseleyi iyiden iyiye tetkik etmeye karar verdim. Bir çok su-* cularla görüştüm. Hakikaten suyu çok daha ucu- Za içmemize pekâlâ imkân vardır. Uzun uzun yapılan hesaplar ne- Hcesinde bir bardak suyun suc lara 10 paraya bile mal ol anlaşılmaktadır. Su müstahsiller menba işletenler sucuların bir bar» dak suyu kendilerinden 10 paraya almadıklarını söylüyorla işe su da çok Sucular cemiyeti umumi kâtibi- nin söylediği gibi bir şi $e suyu sucular 2 kuru $8 satın almaktadırlar. İki ku Tuşa aldıkları şişelerin başka hiç bir masrafı yoktur. Çünki şişeler ağızları kapalı ve bandrollu oldu- ğu halde ayaklarına kadar teslim edilmektedir. Yani size şişesini beş, hâttâ bazen 10 kuruşa açtık-* ları suya, sucular yalınız iki kuruş, hâttâ bazen 70 para veriyorlar, tahtında bir şişe suyu pek âla yüz paraya içmemiz müm- kündür. Demek ortada süt meselesi gibi bir de uğraşılacak su meselesi yardır. m Bir kisim sucular? 7 — En iyi suyun bardağı niçin yirmi paraya satılmasın? Diye hayret ediyorlar. Bir bardak su 40 paraya satıldığına göre ve 100 pa- raya satılacak bir şişe subeş kuru- şa satıldığına göre ortada yüzde yüz bir ihtikâr vardır demek. Ba da uğraşılmağa değer bir mesele- dir. Hikmet Feridun İstanbula gelen seyyahlardan, hattâ kadınlardan pasaportlarını vize etmek için polisçe kazanç yah gelmesine mâni olacağı zalmışti. İstanbul emniyet müdür! den gönderilen bir tezkerede bu haberin doğru olmadığı, kanu- nun icabı veçhile tatbik edilmek- te bulunduğu ve memlekete yak nız seyahat maksadile gelen ce- pebilere katiyen tatbik edilmedi. Zi bildirilmişt Adanadan gelen mahkümlar Adanadan mahkümiyetlerini ge- girmek için Istanbul hapisbane- sine yirmi mahküm gönderilmiştir. Evvelce gönderilenlerle beraber, Adanadan Istanbula nakledilen mabkümların adedi kırk kişiyi bulmuştur. Amca beye görel. — İktibas ve tercüme hakkı mahfusdar — Terkon suyu eskiden pek pisti a beye 5 | «e Bir bardak suda, bazan sölükler., v4 Acayip böcekler. Hemi Kurbağalar. görülürdün. | Terkos belediyenin idaresine girdikten | sonra böyle tertemiz oklul... A.B. — Acaba sokaklar belediye nin idaresinden çıktı mu?