16 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

16 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Adapazarınd ziraat taammüm ediyor Adapazarı iktisadi sahada civar için santral vazifesini görüyor Adapazarımnın işlek Adapazar (Akşam) — Adapazarı yirs| mi beş bin nüfuslu zengin ve büyük bir| kaza merkezidir. Civardaki münbit topraklar halkı daha ziyade ziraate sevketmiştir. Adapazarının soğanı, po- tatesi, tütünü, kabak ve mısırı, son za» manlarda ehemmiyet kazanan pancarı ve daha birçok mahsulü piyasada hu- susi bir mevki alır. Birçok yerlerinde ziraat iptidai usul lerle yapılırsa da son zamanlarda ma- | kineler ve fenni usul taammüm etmek- | tedir. Arazi taşlık olmadığından pul- | luk derin ve serbes olarak iş görür. Köy-| lü pulluğa azami derecede rağbet gös- termeye başlamıştır. Önümüzdeki se- nelerde çilçiye bol miktarda, taksitle Pulluk dağıtılması mevcut servelin kat kat artmasını temin edecektir. Ziraatten başka Adapazarında ticaret ve sanayide büyük bir yer tutar. Bilhas-| sa: Arabacılık, kunduracılık, dibâğat, ipekçilik çok ileri gitmiştir. | Adapazarında müteaddit fabrikalar | vardır. Türk Ticaret bankasının da bu- rada büyük bir demir fabrikası mevcut- tur. Bu fabrika ayni zamanda kereste işleri de yapar, Şeker sandığı, araba, pulluk ve her nevi malzeme imal eder, eği caddölerinden biri Şehrin elektriğini temin eden üç yüz beygir kuvvetinde iki lokomobili mev- cuttur. Demiryolu güzergâhında bulu- nan bu fabrikanın ileride banka tara- fından büyütüleceği söylenmektedir. Adapazarı iktisadi sahada bir santral gibidir. Bolu, Düzce, Hendek, Karasu, Geyve, Kandıra kazaları arasındaki merkezi vaziyeti buraların istihlâk ve istihsalâtından faydalanmasını temin eder, Ana tren hattı Arifiyeden Adapaza- rına bir kol verdiğinden etraftaki ka- zalarda şimendiferle irtibatlarını bura- dan temin ederler, Arifiyeden gelen kol Adapazarda kaldığından etraftan ih- Taç için gelen malların otomobil ve arabalar çok iş görür. Şimdi, Hendek - Adapazaraı yolu es- kisi gibi değildir. Karasuya olan irti- bat da eldeki mesai programının ba- şındadır. Boluya kadar olan yola gelin»! ce Kocaeli hududu muntazamdır, Ari- fiye - Adapazarı arasındaki bozulmuş olan şose için tahsisat ayrıldığından burada şimdiden işe başlanmıştır, İle- ride Adapazarında kalan demir yolu- nun uzatılması ile çok iyi neticeler alı- nacaktır. Adana Talebe yurdu Adana talebe yurdunda talebeler mütaleada Adana (Akşam) — Adana maarif cemiyeti tarafından evvelâ 30 kişilik bir kadro ile açılan "Talebe yurdu, sonradan beş talebe daha alarak bu- gün 35 çocuğun aile ocağı olmuştur. Orta okul ve lise talebeleri arasın- dan seçilen, fakir olmakla beraber, ça- ışkanlılıkla, dürüstlüğü ile göze gir- miş olan bu çocukların hemen her türlü ihtiyaçlarını Yurt temin etmek- tedir, Ademamızda Türk maarif cemiyeti açıldığı gündenberi f&kir talebelere elden gelen yardımı yapıyordu. Fakat böyle büyük bir şehir için pek lüzümlu olan bir Talebe yurdu açılamamıştı. Geçen senenin sonunda yapılan . se! çimde içlerinde değerli kültür direktö- rü Yunus Kâzımın bulunduğu idare heyeti derhal böyle bir yurt açmağı düşündü. Çok temiz düşüncelerle açı- lan ve bir öğretmenin idaresi altında bulunan Talebe yurdu, Adanamızın gerçekten övüneceği bir eserdir. a makineli | Konya iyi suya Adanada kavuşuyor Hükümet meydanı güzel bir bahçe haline konacak Konya (Ak- şam) — Türke spor kurumu genel o merkezi şehrimizde ya» pılacak (—oasri stada yardım için İş Bankası vasıtasile 5,000 lira göndermiş tir, İdarel husu- siye ve Konya dan ilkbahara girer girmez, bu 15,000 lira ile Konyada asri stadın inşasına başlanacaktır. Stad Inşaatma nezaret etmek için vali B. Cemal riyaseti altında birskomite teşkil edi- lecektir. CADDELERİN PARKE İLE TEFRİŞİ Kony& belediyesi, şehrin caddeleri- ni ötedenberi parke taşları ile döşemeği! Fakat parke taşları, pahalıya mal olduğundan parke taşların imalinde kullanmak için hariçten bir mâkine- nin getirilmesine karar verilmiştir. Getirilecek parke taşı makinesi imalâ- ta başlayınca, yolların parke ile döşen- mesine başlanacaktır. YEŞİL KÖŞE Hükümet konağının yanı başında çirkin bir manzara teşkil eden birkaç dükkân vardı. Belediye, bu dükkânla- rı istimlâk ederek yıktırmış, bu süret- le hükümet konağı meydanının etrafı tamamile açılmıştır. Bu meydan ağaçlandırılarak güzel bir bahçe haline konulacaktır. Beledi- ye, bu yere «Yeşil köşe nuvanını ver- meği kararlaştırmıştır. Meydanın ağaçı landırılmasına pek yakında başlana- caktır. DUTLU SU ŞEHRE GETİRİLİYOR 14 kilometre üzakta bulunan Dutlu suyunun şehre getirilmesine karar ve- rek tesellüm etmiştir. Belediye şimdi- den arzu eden evlere su tesisatı yap- mak ve sastler koymağa başlamıştır. Dutlu suyu, Azami mayıs sonlarına kadar şehre getirilmiş olacaktır. Kon- ya halkı, yeni bir suya kâvüşücağın- dan dolayı sevinç içindedir. : : Mersinde imar : . işleri Bu yaz sahilde sahneli bir gazino ve park yapılacak Mersin (Akşam) — Mersin belediye- si geçen yıl yarıda kalan işlerini, bu yıl Ikmal edecektir. Bu işlerin bir kısmına da başlanmıştır. Belediye şubat iptidasından beri sa- hildeki belediye bahçesinin tanzimi ile meşguldür, Deniz kıyısında bu yaz güzel bir bahçe, sühneli bir park, caz ve saz yerleri yapılacaktır. Belediye, halihazırdaki dar bütçesile, şimdilik az masraflı işleri ele almak- tadır, İçme suyu, kanalizasyon, iç sokaklar rın İnşa ve tesisatını belediyeler banka»! sından yapacağı büyük istikrazla an- cak başarabilecektir. Belediye bu yıl ç0- cuk bahçesini de yeniden tanzim ettire- rek ilâveler yaptıracaktır. Mersinin şehir içi yollarından bir kis- mının İnşaatı da devam etmektedir. Yollar kısım kısım yapılacaktır, Bele- diye bilhassa büyük caddeleri asfaltla mak ve esaslı şekilde yapmak tasavvu- runda bulunmaktadır. Mersin valisi de imar işlerile çok ya kından alâkadar olmakta ve beledi ye ile çalışmaktadır. , İ yeni iki mahal- lenin inşasına başlanıyor Hükümet, bütün pamuk tarlalarının karar verdi |. ilâçlanmasına Adana (Akşam) — Adana kızlay kurumu, başta vali B, Tevfik Hadi Baysal olmak üzere, seylâpzedelerin acısını unutturmak için büyük bir gayret göstermektedir. Teberrülerden $ elde edilen yirmi yedi bin lira kadar bir İğ para mevcuttur. Ankaradan gelecek yardım ile bu para elli bine iblâğ edi- lerek Karşıyaka ve şehir dışında kuru- lacak iki mahallenin inşasına derhal başlanacaktır. Arsalar tesbit edilmiş ise) de teferrüntli plânlar henüz tanzim edilmemiştir. Aldığım malümata göre; bu işin çabuk bitirilmesi için vilâyet vekâlet nezdinde teşebbüste bulunmuş ve plân- ları tanzim edecek bir heyet istemiş» tir, Bu iki mahalle çok modem bir şekil- de inşa edilecek ve bütün binalar tuğ» la ve beton olacaktır. Seylâpzedelere verilecek olan bu bi- maların tapu masraflarından İstisna- ları için de teşebbüs yapılacaktır. NEBAT HAŞERELERİLE MÜCADELE 'Bu ay sonuna doğru ziraat mücade- Je teşkilâtı faaliyete geçerek Çukurova-| daki bütün pamuk tarlalarını ilâçlıya- caktır. Bu işleri görmek için 16 tane büyük küçük pülvariyatör ısmarlan- mıştır, Makineler bu ay sonuna doğru gelecektir. Şimdilik bu işler için vekâ- let Çukurova bölgesine 1000 ton ilâç ayırmıştır. ADANA HALHI SPORA ÇOK Adana (Akşam) Adanadaki epor hayatı çok canlıdır. 'Türk spor kuru- munun yaptığı son yardımla gençlik tekrar faaliyete geçmiştir. Hemen her hafta komşu bölgeler takımlarile maç- lar tertip edilmektedir. Yukarıki klişe Adana halkının spora verdiği ehemmi- | yeti pek güzel gösteriyor. ! Çukurova artık havaların yazlaması Adana valisi B. Tevfik Hadi Baysal dolayısile, Adananın küçük stadyomu, haftanın yegâne mesire mahalli haline gelmiştir. İzmir elektrik ve mebzaha şirket- lerinden. istenen vergi İzmir (Akşam) — İzmir hususi mü- hasebe müdürlüğü, İzmir elektrik şir- ketihden 120,000 lira, Mezbaha şirke- tnden 84,000 lira bina vergisi isten- mektedir. Elekirik şirketinin, şebir içinde we dışındaki bina ve tevsi mer- kezlerinin ve hattâ direk yerlerinin ver- gileri tahakkuk ettirilmiş, şirketlen istenmiştir. Şirket, Şürayı Devlete iti- raz etmiştir. Vergi börçlürı, tahsili em- ,val kanununa göre Her iki şirketten tahşli edilmeğe teşebbüs olununca Şö- rayı devletçe tehiri icra kararı verik miştir, Yalnız her iki şirketten, nam- larına tahakkük ettirilen bina Yergile- ri nisbetinde banka teminat nektubu islenimişlir. Elektrik şirketi, “ teminat mektubu vermiş, ve hacız refedilmiştir. Mezbaha şirketi, teminat mektubu ver- memiştir. 1 Izmir Pamukculuğu ta ıslah ediliyor Çırçır fabrikalarından nakledilen pamuklar İzmir (Akşam) — Başbakanımız ge- neral İsmet İnönü, İzmirde tedkikleri esnasında köylülerle görüştükleri za- man pamuk istihseline fazla ehemmi- yet verilmesini bildirmişti. Köylüler, bu tavsiye karşısında iyi cins pamuk bula- madıklarını söyliyerek kendilerine en iyi pamuk tohumu olan Akala tohu- mu verilmesini rica etmişlerdi. Başba- kanımızın yüksek alâkalarile İzmir ve Manisa çifçileri, iyi.cins pamuk tohu- muna bu yıl kavuşacaklardır. Eskişe- birin Çırçır mıntakasınde istihsal edi- len 300 ton Akala pamuğu tohumun- dan 100 tonunun İzmir çitçilerine, 200! tonunun da Manisa çifçilerine dağıtıl- ması kabul edilmiştir. Bundan başka İzmir ve Manisa ;çifçileri «tarafından kullanılmak üzere Ziraat vekileti ta- rafından ekme ve çapalama makinele- ri de verilecektir. Yapılan teğkiklerde İzmir ve Mani- sa havalisi pamuklarında Pastalık Hazırlanan pamuk plânına göre İz- mir ve Manisa çifçiletine Akala pa muk tohumu 1938 yılında veriletektir. Başbakanımızın yüksek alâka ve İşa- retlerile bu mesud hâdise bir yıl evvel husul bulmuş olacaktır. 15 martta çif- çilere iyi tohumlar tamamen tevzi e dilmiş olacağı için nisan ayında pamuk ekimine her yerde başlanacaktır.