29 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

id Sahife 2 mmm AKŞAM İspanyada bir şehirde taş üstünde taş bırakılmadı Asilerin tayyareleri tarlalarda çalışan kadınlara koyun sürülerine bile afeş etmişler ! Bilbao 28 (A.A) — Reuter ajansı nın Bilbaoda bulunan ve Guernicayı ziyaret ettikten sonra tekrar Bilbaoya dönen hususi muhabiri telgrafla bil- Giriyor: Baskların mukaddes şehiri olan Gu- ernica'nın merhametsizce asi tayya- reler tarafından tahribi her Basklının yüreğinde general Mola ve taraftarla- rına karşı sönmez bir kin uyandıra- caktır. Alınan tafsilâta göre tayyare. icr şehrin sekiz kilometre etrafındaki münferit çiflikleri de bombardıman et-| miş ve yakmışlardır. Hattâ koyun sü- | rüleri bile mitralyöz ateşine tutuk muştur. Hastane olarak kullanılan Santa Clara manastırı da içinde bulunan birçok yaralı ile harap olmuştur. Diğer bir küçük hastane de keza içinde bu- Yunan 42 yaralı ile tahrip edilmiştir. Hava hücumu, mallarını satmak üze- C lerin şehre indiği bir pazar günü yapılmıştır. Reuterin muhabiri diyor ki: «Pat- lamamış bir yangın bombası buldum. Sekiz yüz gram ağırlığında idi ve üze- rinde Alman markası vardı. Guemi- ca, tamamile müdafaasız bir şehirdi. Ne tayyarelere ne de hava hücumla- rına karşı topları vardı. Ayakta üç beş evden başka birşey kalmamıştır. 10 bin nüfuslu bir şehir tüten bir ankaz yığını haline gelmiştir. Yollar geçil- mez bir halde olduğundan ankaz al- tında kalanların sayısı belli değildir. Binaların birçoğu tamamile yanmış olduğundan ölenlerin birçoğu bulu- namıyacaktır. pi Henüz o günü evlenen iki genç ya-” taklarında çiçekler arasında ölü ola- rak bulunmuştur. Ankaz altından çıkanlan birkaç ceset parçalanmış bir halde idi. Guernica'dan kaçan binlerce kişi şimdi Bilbaoda açıkta bulunu- yor. Civardan buraya köylüler iltica etmiştir. Köylülerin anlattıklarına gö- Te, tayyareler tarlalarda çalışan ka- dınları da mitralyöz aeşine tutarak öldürmüşlerdir.» Bilbao 28 (A.A.) — Asi tayyareleri tarihi bir Bask şehri olan Guenicanın üzerinde 8 saat müddetle binden faz. la bomba atmışlardır. Tayyareler, 40 metreye kadar inerek kaçan halkı mit- Talyöz ateşine tutmuşlardır. Santa Clara manastırı ile kili ve Saint- Jean kilisesi harap olmuştur. Şehrin birçok yerlerinde yangınlar çıkmıştır. Hazinei evrakı, müzeleri ve kütüp- hanelerile beraber bütün şehir harap bir haldedir. Eibar mıntakasından sahile kadar cumhuriyet kıtaları asilerin taarru- Zuna karşı koymaktadırlar. Madridin bombardımanı Madrid 28 (A.A.) — Hükümet mer- 'kezinin bombardımanı dün bütün ge- ce devam etmiştir. Birçok insan öl- müştür. Hasarat, mühimdir, Cumhu- riyet tayyareleri Maâride ateş eden bataryaların yerlerini bulamamışlar- dır. Cumhuriyet tayyareleri Talavera del Tajo ile civarını bombardıman ede- rek asi kıtaları ve cephane naklef- mekte olan bir treni tahrip etmişler- dir, Asturie cephesinde asilerin Lare- belle mevzilerine yaptıkları taarruz- Jar, düşmana ağır zayiat verdirilerek geri püskürtülmüştür. Canarias ve PBaleares ismindeki kruvazörler, dün Valencla'yı bombar- dıman etmişlerdir. 5 kişi ölmüş ve 30 kişi yaralanmıştır. Asilerin tebli; Salamanca 28 (A.A.) — Neşredilen resmi bir tebliğde ezcümle şöyle de- nilmektedir: «Durango kıtaatımız tarafından ta- mamile muhasara edilmektedir. Kuv. vetlerimiz Marguina'yı işgal ettikten sonra Anwestia'ya doğru ilerlemişler- dir. Echarrarria, Arrazola ve Carroscain elimize düşmüştür. İleri hareketimizin genişliği 20, uzunluğu 15 kilometre- dir. Üç gün içinde 5,000 den fazla esir alınmıştır. Bask milislerinin zayiatı muharebe harici bırakılan 10,000 kişidir. Bütün cephede yüzlerce Bask milisi teslim olmaktadır. Yuyoslavyada nehirler yükseliyor Sava nehrinin suları geniş)ltalya ile pakt imzalıyacağı bir sahayı kapladı Belgrad 28 (A-A.) — Alman son haberlere göre, feyezan endişeli bir şekili almağa başlamıştır. Obrenovatz civarında Sava nehri iki yerde baraj- ları kırmış ve sular takriben 3 mil genişliğinde bir arazi parçasını istilâ etmiştir. Obrenovaz şehrinin bir kıs- mi da sular altında kalmıştır. Halk, bütün bu havaliyi tahliye etmektedir. Sava nehri ayni zamanda Şabazen civarındaki seddi tehdid etmektedir. Çupria şehri civarında sular nor- mal seviyenin fevkinde 518 santi- metre yükselmiştir. Amerikadaki su basması London (Amerikada) 28 (AA) — 'Tuğyan neticesinde hasa- rat, üç milyon dolardan fazladir, İngiliz sefiri ile Brasserd şirketinin müdürü bugün Ankaradan geliyorlar Ankara 28 (Telefon) — İngiliz sefiri Sir Persi Loren ve Karabük fabrikalarını kuracak Brasserd şir- ketinin müdürü B. Makenzi bu ak- şam ekspresle İstanbula hareket et- mişlerdir. B. Makenzi İstanbuldan Londra- Mein demir ve çelik fabrikalarının m lame 4 Romanya ittifaklarına sadık kalacak doğru değil Bükreş 28 (A.A) — Havas ajansı- mn muhabiri bildiriyor: Salâhiyet- tar mahfiller, Romanyanın İtalya - Yugoslavya paktına benzer bir pakt imzalamak üzere Roma ile müzake- rede bulunduğu hakkındaki haberi katiyetle tekzip etmektedirler, Bu mahfiller, her halde ileride İtalyaya muhtemel bir yaklaşma ha- Mnde Romanyanın şimdiki ittifak- larını muhafaza edeceğini ilâve ey- Jemektedirler. Bükreş 28 (A.A) — Havas muha- biri bildiriyor: o İtalyanın Romanya ile bir anlaşma akdi için yaptığı is- timzaçlar Bükreşte makes bulama- mışa benziyor. Maamafih İtalya, Ro- manyada çok müsait bir havadan is- tifade etmektedir. Damga resmi kanununda yazılı para cezalarını icralar tahsil edecek Ankara 28 (Telefon) — Adliye ve- kâleti, damga resmi kanununda ya- nh para cezalarının icra dairelerin- ce tahsil edilmesi lâzımgeleceğini müddeiumumiliklere tamim etmiştir. Irak - Suriye dostluk muahedesi Filistinde sevinçle karşılandı Kudüs 28 (A.A) — Tak ile Suri. ye arasında dostluk muahedesinin ! Hitlere suikast la. Amerika tebaası bir yahudi idama mahküm edilmiş | Sunday Ekspres, Berlin muhabiri bildiriyor: «Helmut Hirş isminde Alman doğumlu Amerikan tebaalı bir yahudi Berlinde Idam cezasına mahküm olmuştur. Bunun . Hitlere | sulkast teşebbüsü ile suçlu olduğu İ söylenmektedir. Cürmünü resmi mah- filler «yüksek ihanete diye tavsif ediyorlar, Bundan altı ay evvel üzerinde in- | filâk maddeleri ile tevkif edilen Hirşin maksadını itiraf ettiği rivayet olunmaktadır. Bu itiraf kendisini otomatik bir suretle mahküm etmiştir. Alman kanununa göre evvelce tasarlanmış bir plânla devlet reisini öldürmeğe kalkan ölüm cezasına çarptırılır, Hir- $in hayatı Hitlerin elindedir. İster- se aifeder. Amerikan hükümeti bu hususta leşebbüsata girişmiştir.» Taç giyme resmi Yapılacak merasimin yare hazırlandı Araba, Westminister kilisesine sa- at lIlden birkaç dakika evvel gele- cektir. Tertip edilecek alay Mall caddesi- ni takiben amirallik takının altın- dan geçerek Whitchall'e inecektir. Alay, birkaç kısımdan mürekkep ola- caktır. Belediye reisinin arabasile Avam kamarası reisinin arabası, kral aile- si âzasından bazıları ile 55 ecnebi devlet mümessillerinin bindikleri ara- balar tarafindân takip edilecektir. Bunların . arkasından Başvekillerle Hindistan ve Birmanya mümessille- İ rini taşıyan arabalar gelecektir. Bun- lardan sonra kral ahlesi âzesile, kra- liçe Mary'yi taşıyan arabalar; niha- yet hükümdarların merasim araba- sı yürüyecektir... Hükümdarların me- rasim arabası kül rengi sekiz beygir tarafından çekilecektir. Gerek gidişte ve gerekse dönüşte hükümdarlarm arabası müstemleke | ve dominyon süvari zabitleri tara- | fından takip edilecektir. i Kent ve Gloucesler Dükleri ile kralın hususi yaveileri hükümdarla rm arabasmıı arkasından gidecek- lerdir, Saint - James parkından ve Lon- dre kulesinden sinden top ablacaklır. ,Amerika orc ordusu Harbiye bütçesi 4 416 milyon dolar olarak kabul edildi Vaşington 28 (A.A.) — Parlâmen- tonun tahsisat encümeni, 416,413,382 dolar olarak tesbiğ edilen 1938 sene- si harp bütçesini tasdik etmiştir, En- | cümen, Amerikanm müdafaa kuv- vetlerinin hali hazırdaki vaziyeti do- layısile askeri tahsisatı bilâhare fazlalaştırmağa karar vermiştir. Pek fakirane techiz edilmiş olan orduda pek az tank, kamyon ve tayyare to- pu vardır. Encümen ayni zamanda harp ka- zançlarını ilga eden ve harp vukku- unda reisicumhura bütün sınai ma- mulâtı müsadere etmek salâhiyetini veren kanun lâyihasını da tasdik etmiştir. Encümen, 21 yaşından 3İ yaşıma kadar bütün erkeklerin silâh alti- na alınması hakkındaki maddeyi ka- bul etmemiştir. Çünkü efkârı umu- miye bilhassa bu maddeyi tenkid etmekte ve Avrupalıların mecburi hizmet tesisini harpcuyane -bir hare- ket telâkki etmelerinden korkmakta- dır. Maliye vekâleti b bütçesinin tedki- kine başlandı Ankara 28 (Telefan) — Büyük Millet Meclisi bütçe encümeni, Milf 29 Nisan 1937 Dün Geceki ve Bu Sahahki 'Felgraflar Venedik ve Bükreş mülâkatları hakkında iki makale Sovyet gazeteleri Italya ve Polonyaya hücum ediyorlar Moskova 28 (A.A.) — İzvestia ga. zetsi, Mussolini - Şuşnig mülâkatı İ hakkında diyor ki: Şuşnig, Mussoli- İ ninin Avusturyayı Almanyaya satıp | satmadığını öğrenmek ve Mussolini de Şuşnigin harici siyasetini Çekoslo- vakya, Fransa ve İngiltere tarafına imaleyi ne dereceye kadar ciddi ola- rak derpiş ettiğni bilmek istiyordu. Venedik mülâkalından sonra ol- dukça karışık ve karanlık bir tebliğ neşredildi. Maamafih, netice bazı ha- diselerle az çok aydınlandı. Bu da, Hitlercilerin Avusturyada vatanper- verler cephesine kabulüdür. Vakıa bu Hitlercilerin henüz iktidar mevkileri- ne gelmeleri değildir. Fakat şurası da inkâr edilemez ki, bu hadise Avus- turyanın harici siyasetinde tesirini göstermekten hali kalmıyacaktır. Diğer taraftan tebliğde İtalyanın Avusturya iştiklâlini garantisi hak- kında tek bir kelime yoktur. Bütün bunlar gösteriyor ki Şuşnig, Musso- Jininin tazyiki altında Almanyaya yeni tavizlerde bulunmaya ve Avus- turyanın Almanyaya iltihakını kolay« laştıracak olan gediklerin genişleme- sini kabule mecbur olmuştur. Musso- ini Güadalajaradaki mağlubiyetini Avusturyanın sırtından çıkartmak İs“ tiyor. Venedik mülâkatınm diğer bir te- zahürü de Tuna havzasında kollek. tif emniyet sistemini yıkmak istiyen İtalyan ve Alman siyasetine karşı Paris ve Londrada pek az bir muka- vemet gösterilmiş olmasıdır. B. Bekin seyahati Moskova 28 (A.A.) — Polonya ha- rciye bakanı Bekin Bükreş seyahatini muvzuu bahseden Pravda gazetesi, Hitlerin beynelmilel elçisi olan mu- maileyhin Küçük antantı parçalıya- rak bitaraf devletler bloku altında ve Almanyanın himayesinde Sovyetler birliğine karşı bir cephe kurmakta olduğunu yazıyor ve diyor ki: «Şim- di Pariste, acaba «Daha geçenlerde Pölönyaya o kadar mühim ikrazı ne için yaptı idi?» Suali varid olmağa başlamıştır. Irak Hariciye nazırı Mecliste Atatürkün locasından dünkü müzakereleri takib etti Ankara 28 — Dost Irak hariciye na- zırı Naci Elâsil bugün refakatlerin- de Irak sefiri olduğu halde kamutaya geldi ve Atatürkün localarından mü- Zakereleri takib etli. Misafirimiz Mec- lise geldiği sırada Türkiye < Irak dostluk muahedesinin tasdikine dair kanun lâyihası konuşuluyordu. Ka- nunun kabulü dost Irak devleti le- hinde bir çok dostane tezahürata s8- bep oldu ve kardeş devlet lehine ya- pılan doslluk tezahürlerinin zapta geçmesi de ayrıca uzun alkışlarla ka- bul edildi. İki memleketin demiryolları birleştirilecek Ankara 28 — Diyarbekir hattile Irak demiryolu hattının birleştirilme- si için Irak mühendislerile fikir tes- tisinde bulunmak üzere Iraka giden Nafıa vekâleti inşaat şefleri temasla- rına devam etmektedirler. Ankara belediyesinin yeni kararları Ankara 28 — Ankarada Şehir için- de kümes hayvanı beslemek yasak edilmiştir. Bahçelere ve binaların cad- de tarafına sokaktan görünür şekil- de çamaşır asılmıyacaklır. Yumurta, fındık, palamut nizamnameleri Arikara 28 (Telefon) — İktisad vekâleti tarafından hazırlanan yu- murta, fındık ve palsmut nizamna- meleri bugün Başvekâlete veril miştir. ingiliz sefiri ve B. Makenzi bu sabeh geldiler İngiliz sefiri Sir Persi Loren ile, Ka- rabükteki demir ve çelik fabrikaları inşaatını deruhde etmiş olan İngiliz Braser şirketi direktörü Mister Ma- kenzi bu sabahki ekspresle Ankara- dan şehrimize gelmişlerdir. Mister Ma- kenzi şehrimizde çok kalmıyacak, der- bal Londraya hareket ederek inşaatı deruhde edilen fabrika işlerile meşgul olacaktır. Bu sabahki sis Dün gece sabaha karşı saat beşe doğru şehri kesif bir sis kaplamıştır, Sis, bilhassa denizde tesirini göster» miş, Şirketi Haytiye ve Haliç vapur. ları ilk seferlerini yapamamışlardır. | ni reisi Fransız - Yugoslav münasebatı Fransız âyan hariciye encümenin reisini bir yazısı iyi karşılandı Belgrad 28 (A.A.) — Samuprava güzetesinde çıkan bir makalede Frans sız âyan meclisinin hariciye encüme- rangerin tarzı hareketi memnuniyetle kaydedilmektedir. Beranger, son yazdığı makalelerin birinde valandaşlarmın bazıları ta rafından bilerek veya bilmiyerek ya- pılan kusur ve isabetsizliklerden do- layı özür dilemektedir. 'Beranger, Fransız matbuatının bir kısmı tarafından yapılan hücumların, Küçük itilâfı malikâneleri addeden bazı şahıslar ve enirikacı grupların hissettikleri korku ve uğradıkları su- kutuhayalin neticesi olduğunu söy- lemekteğir. Branger, bu gruplar veya şahısla“ nn Fransız milleti namına söz söy“ lemeğe salâhiyettar olmadıklarını te- barüz ettirmiştir. Fransa, . Yugoslavya, Romanya, Çekoslovakya veya Avusturyanın or- ta Avrupadaki faaliyetilerinden dola» yı hoşnudsüzlük göstermektedir. Fransanın İngiltere ile ittifak ede- rek Avrupada istediği şey, mütekabil istiklâl içinde Tunada teşriki mesai edilmesidir. Büyük Millet Meclisinde dün mü- zakere ve kabul edilen kanunlar Ankara 28 (A.A) — Bugün Refet Canıtezin başkanlığında yapılan ka- mutay toplantısında 1936 yılı muva- zenei umumiyesine giren bazı daire- ler bütçelerinde 82 bin liralık müna- kale yapılması, kamutay memurları teşkilâtı ve vazaifine ait kanunun bazlı maddelerinin değiştirilmesi, erazi tali ririne dair kanuna ek kanun lâyiha- ları ile satın alınan Şark demiryolları imtiyazı ile şirkete ait malların tesel- lüm ve işletme muameleleri hakkın- daki kar.un lâyihası müzakere ve ka» bul edilmiştir. Meclis, cuma günü toplanmak üzere dağılmıştır, General Abdullahın cenazesini getiren vapur İzmirden hareket etti İzmir 28 (Telefon) — Hafidini görmek üzere İstanbuldan buraya gelen ve ansızın ölen mütekaid ge- neral Abdullahın cenazesi askeri hası taneden merasimle kaldırılarak manda demirli bulunan Dumlupınar vapuruna verilmiştir. Vapur İstan- bula bl bam genişi, General. Ab.