29 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

...— " 5 TEE mr EvprsEğ 29 Nisan 1937 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Denizyolları idaresinde Denizyolları idaresinin bu sene bir hayli kâr ettiğini gazetelerde oku- muştuk. En son neşredilen haberlere güre, bilâkis idarenin iki yüz bin lira zararı olduğunu öğrendik. Bu zarar dolayısile Denizyolları idaresinde ma- aşlarda tenkihat yapıldığını, bazı me- muriyetlerin lâğvedildiğini de duy- duğumuz için ziyan havadisinin doğ- Yu olması icab edeceği anlaşılıyor. Denizyolları idaresi için ziyan et- mek yeni bir hâdise değildir sanırız. lenberi kulaklarımız bu zarar söz- lerine alışkındır. Binaenaleyh mazi ile bir mukayese yapabilmek için, zi- Yanlar arasındaki farkı bilmemize ihtiyaç vardır. Ancak ondan sonra- dir ki işin içinde endişe edecek bir ci- het var mı, yoksa idare bir kalkınma» ya ve iyiliğe doğru gidiyor mu? Sual- lerine doğru bir cevap vermeğe im- kân görülebilir, Denizyolları idaresinin zarar etme- 8İ sebepleri arasında vapur tamirleri- nin mühim bir rol oynadığı da gaze- telerde görülen havadislerden anlaşı- İıyor, Eğer zararda tamir işinin dah- li varsa bunun hesaba katılmıya- Gağını söylemek bir borçtur. İdarenin vapurları âdeta tamir kabul etmiye- #ek bir haldedir. Bunları bir mecbu- riyet serkile ve muvakkaten kullanı- yoruz. Binaenaleyh idarenin kâr ve zararını hesab ederken bu gibi tamir masraflarının nazarı itibara alınma ması lâzımgelir. Denizyolları idaresi işletmesinin açığını kapatmak için düşünülen ted- birleri kısmen hiç tasvib etmediğimizi Söylemeği bir borç biliriz. Maaştan tasarruf etmek kadar yanlış bir ted- bir tasavvur edilemez. Çünkü maaş- lar esasen yüksek olmadığı gibi De- hizyolları idaresinin kaptanlardan başlıyarak 'bülün gemi memur ve müstahdemlerinin aldıkları maaşlar hiç yüksek değildir. İdarede lüzumsuz memuriyetler Yarsa bunların kaldırılması gayet doğrudur. Bir teşkilâtia aranacak Şey asgari masraf ile azami verim te minidir. Zaten aldıkları para ile zor Reçinen memurların maaşını kesmek onları büsbütün sıkıntıya koymak demektir. Memura hakkile maaş ver- meli, fakat kabil olduğu kadar az me- mur kullanmalı, Denizyolları idaresini diriltmek için » eğer böyle bir diriltmeye. ihtiyaç varsa - yapılacak tedbirleri başka ta- railarda aramalı, Ücretleri indirmeli, hizmetleri daha muntazam ve kusur- $uz hale getirmeli, nakliye işini mem- İeketin umumü menfaati bakımından en müsaid bir vasıta ve alet halinde tutmalı ve zarardan korkmamalı Çünkü Denizyollarının açığını kapa- mak için verilecek para, dolayısile memleketin nail olacağı umumi inki. Şaf sayesinde bol bol telâfi edilecek- tir. Memleket, Denizyolları idaresinin Yalnız kâr düşünür bir yabancı şirket elinde değil, yurdun yüksek menfaa- tini ve terakkisini düşünür hükümet elinde bulunduğunu bu suretle anlı- yabilir, Akşamcı manasanaaasasasassansassasasansnasessnanı Bir hırsız üç buçuk ay hapse mahküm oldu Ahmed adında biri Yenicami ci- yarında Velinin dükkânından bir ce- ket çalarak kaçarken yakalanmış, dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahkemesinde yapılan muhakeme beticesinde üç buçuk ay hapse mah- küm olmuştur. Otobüsler Fazla yolcu alanlar hakkında zabıt tutulacak Civar köyler ve kasabalarla İstan- bul arasında sefer yapan otobüslerin talimatname ile tayin edilen istiap derecelerinden fazla yolcu ve yük al- dıkları hakkında belediyeye malâmat verilmiştir. Belediye bunun üzerine gözcüler koydurmuş, neticede bu ih- barın doğru olduğu ve bir çok otobüs- lerin İstanbuldan muayyen hadde yolcu ve yük ile hareket ettikleri hal- de yolda köylerden yolcu ve eşya al- dıkları görülmüştür. Otobüslerin bu suretle tıka basa dolmaları, kaza vukuuna imkân vere- ceğinden belediye otobüslerin geçtik- leri sahalardaki belediyelerle köy mü- messillerine tebliğat yapmış ve fazla yük ve yolcu ile geçen otobüsler hakkında zabıt tutulmasını ve bu 2a- bıtların İstanbul belediyesine gönde- rilmesini istemiştir. Cam göbeği Taksi otomobilleri bu renge boyanacaklar Belediye, bülün taksi olomobille- rinin mutlaka cam göbeği rengine boyanmasını ve 1 hazirana kadar otomobilini o boyamıyan (şoförlerin cezaya çarpılacaklarını bildirmiştir, Belediyece Verilen bu karara rağ- men son zamanlarda bazı otomobil- lerin lâciverde kaçacak başka bir boya kullandıkları görülmüş ve ye- niden emir verilmiştir. Cam göbeği rengine boyanan otomobiller, taksi işaretini muhafaza etmek üzere ge- ne siyah ve sarı hareli işareti hâmil olacaklardır. Belediyenin bu kararı üzerine $0- förler belediyeye müracaat etmişler, haziranda hen senelik plâka ücret- lerini ödemek, hem de bu boyayı sür- mek suretile iki masrafı birden kal- dıramıyacaklarını bildirmişlerdir. Şo- förlerin bu müracatları tedkik edi- liyor. Ekmeklerde glüten miktari Buğday evsafı değiştiğinden ek- meklerde glüten mikdarının yeniden tayini için belediye şıhhiye vekâle- tine nümuneler göndermişti. Bunlar Ankara ziraat enstitüsünde tedkik ediliyor. Enstitünün raporu yakında vekâ- lete verilecek ve vekâlet de glüten mikdarını tayin edecektir, Vekâletin tayin edeceği bu mikdar, 936 senesi mahsulüne ait olacaktır. Bir kaç aya kadar yeni mahsul pi- yasaya çıkınca glüten mikdarı yeni- den tayin edilecektir. Bir çocuk pencereden düşerek yaralandı Kasımpaşada Yakupağa mahalle. sinde oturan Sezai isminde bir ço- cuk pencereden bakarken müvazene- sini kaybederek düşmüş ve yaralan- (senir HABERLERİ 800 bin lira Hazinenin dava açabile- ceğine karar verildi Hali tasfiyede bulunan Alpullu şe- ker şirketinin avans ve inhisar res- minden dolayı hazineye 800 bin lira borçlu olduğu iddiasile şirket aleyhi- ne ikinci ticaret mahkemesinde açı- lan davaya dün devam edilmiştir. Bundan evvelki celsede şirket ve- killeri davaya itiraz ederek, hazine- nin şirket aleyhine dava açamıyaca- ğını, ancak tasfiye heyetinin şahıs- ları aleyhine dava açabileceğini, çün- kü tasfiye heyetinin defterleri ted- kik ederek eğer varsa bu borcu meydana çıkarması lâzımgeleceğini iddia etmişlerdi. Ticaret mahkemesi dün bu husus- ta kararını vererek hazinenin Şir- ket aleyhine dava açabileceğini bil dirmiştir. Bunun üzerine evrak, tah- kikat hâkimi B. Fahriye verilmiş ve tahkikatın ikmali için muhakeme başka güne bırakılmıştır, Ensesinden yakalandı! Bir hırsız dün dokuz ay hapse mahküm oldu Marko adında biri dün Kapalıçar- şıda Yervant adında birinin dükkâ- nından üç paket bıçak çalarak kaç- mıştar. Marko oradan çıktıktan sonra Çar- şıkapıdan Kumkapıya inen caddeyi takiben Kumkapıya doğru inerken polis komiseri B. Mehmed Ali ile kar- şılaşmış ve komiser bu adamın şüp- heli vaziyetini görünce kendisine ne- reye gittiğini sormuştur. Marko komiserin kendisini yaka- uyacağını anlayınca birdenbire ye- rinden fırlıyarak bütün hızile ko- .miserin önünden kaçmış ve koşa ko- şa Kumkapıya kadar #nmiştir. Komiser Mehmed Ali de Marko- nun arkasından koşmuş ve Kumka- pıda mahalle arasına girince Mar- koyu kaybetmiştir. B. Mehmed Ali etrafa bakınırken orada bir evin kapısının açık oldu- ğunu görmüş ve Markonun bu kapı- dan içeriye girmiş olması ihtimalini düşünerek kapının arkasına sakla- nıp beklemeğe başlamıştır. O sırada evin içinden: — Yetişiniz, evimize hırsız girdi. . Diye kadın çığlıkları duyulmuş- tur, Bu vaziyette evde barımamıya- cağını anlıyan Marko buradan da kaçmağa karar vermiş ve etrafta kim- se bulunup bulunmadığını anlamak için kapıdan başını uzatarak gözet- lemek istemiştir. Kapının arkasında bekliyen komi- ser B. Mehmad Ali hemen Markoyu ensesinden yakalayıp karakola gö- türmüş ve hırsızlığı tesbit edilerek mahkemeye verilmiştir. Dün öğleden Sonra üçüncü sulh ceza mahkemesinde Markonun mu- hakemesi yapılmış ve suçu sabit ol- duğu gibi sabıkası da bulunduğu- dan dokuz ay hapsine karar veril miştir. Marko mahkemede tevkif edi- lerek tevkifhaneye gönderilmiştir, tadı! Fakat şimdi öyle değil. Telefon santralı Osmanbeyde bir arsa satın alınıyor Şişli ve Boğaziçinin telefon $0- bekesiri takviye etmek üzere Şişlide yeni bir telefon santralı inşa edile- ceğini yazmıştık. Telefon idaresi, Şişlide Osmanbey- de münasip bir arsa bulmuştur. Bu arsaya telefon idaresi tarafından ko- nan kıymeti, belediye fen heyeti de uygun görmüştür. Yakında arsanın İstimlâk muame- lesi bitecektir. Bu arsaya mükemmel bir telefon santralı ile telgraf ve posta merkezi inşa edilecektir. Yeni santral, Taksimden itibaren Boğaza kadar olan şehrin bu kısmın- daki telefon şebekesini takviye ede- cek ve yeniden on bin aboneyi ida- re edecek bir kuvvet olacaktır. Santral merkezinde ayrıca ihtiyat sanixaller de bulunacaktır. Bu ihti- yat santraller, büyük şebekeye bir. ârıza olduğu takdirde çalıştırılacak lar ve telefon mükâlemesinin kesil- mesine meydan vermiyeceklerdir, Tifo vakaları 7 nci ilk mektepteki talebeye aşı yapılıyor Süleymaniyede yedinci ilk mektep- te iki şüpheli tifo vakasına tesadüf edilmiş ve muayene neticesinde has- talığın tifo olduğu anlaşılmıştır. Sıh- hiye müdürlüğü, bunun üzerine mek- tepte dezenfekte yaptırmış, çocuklar- la civardaki halka mecburi aşı tatbik edilmeğe başlanmıştır. Mevsim itibarile yeşil salata, marul gibi tifo mikroplarını kolaylıkla nak- Idebilen yiyecekler © çıktığından bu mevsimde tifonun artması ihtimali çoktur, Netekim Eyüp, Unkapanı ve civarında bazı şüpheli vaka görük müştür, Sıhhiye müdürlüğü, bu mın- takalarda da aşı tatbikine devam et- mektedir, bir dosyanın üçüncü ceza mahkemesi evrakı ara- sında kaybedildiği iddiasile üçüncü ceza mahkemesi kâtiplerinden Refik ve sahibi bayan Nezihe aleyhlerine dava açıldığını yazmıştık. Dün dördüncü ceza mahkemesin- de bu dava bitirilmiştir. Muhakeme Cumartesi günü bütün resmi daireler kapalı bulunacak Tatil kanunu mucibinde 1 mayıs tatil günü olduğundan cumartesi gü- nü resmi ve nim resmi daireler kapa» hı olacaktır. Ancak husus! müessese- lerle, yazıhaneler kapamak mecburi» yetinde değillerdir, Fakat bu müesse- seler, hafta tatili kanununa göre cu- martesi günü öğleden sonra - her haf- taki gibi - kapıyacaklardır. Sahife 3 Çocuk haftasında ağlıyan kız. Çocuk haftasının son günlerin de gazetelerde eğlenen, gülen, dans eden, şarkı söyliyen çocuk re simleri çıkarken bir de ağlıyan bir mektepli kızın fotografını gördüm. Evinin sokak kapısında, başını du» Aksarayda bir evde bir heroin fab- rikası bulunmuş, fabrikayı işleten ka» dımla, erkek yakalanmış... Ve bu sekiz yaşındaki mektepli kız yapayalnız kaldığı boş evinin eşiğinde derdi derdli ağlıyor... yaparken göğüslüklü, beyaz yakalı küçük kızın istikbalini hiç mi düşün- mediler? Anlıyan, duyan bir ana baba için zannederim ki en büyük ceza çocük- larını boş evlerinin kapısında böyle göz yaşı dökerken görmek olacaktır. Şimdi düşünüyorum. Belki de - bel- ki değil muhakkak kı - beroinci karı koca cürümleri tesbit edilince ceraya çarpılacaklar... O zaman bu küçük derdli mektepli kız ne olacak?.. Bilhassa yakın bir akrabası ve saf resi de yoksa.. belki de artık mektep- kikat ikmal edilmiş, serdolunan iddiş varid 'B, Naim, Eminönü kaymakamlığı Beyand nahiye müdürlüğüne tayin edilmiştir. Fransız profesörünün ikinci konferansı Şehrimizde bulunan Fransız profe- sörü B. Lâmiyerin dün saat 17,5 de hukuk fakültesi salonunda mukaye- geli hukuk ilmi mevzuu etrafında i- Yinci konferansını vermiştir. Bugün de Hollandalı profesör Selzovig (Dün- yada Hollanda) mevzuu etrafında bir ronferans verecektir. A. Ye A ram rm m e KE