4 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Ingiltere ile Franko arasında bir ihtilâf çıktı General Franko Bilbaonun tahliyesini kabul etmiyor Londra 3 — İngiltere, Bilbandaki ; kadın, çocuk ve ihtiyarların nakli | çin teşebbüste bulunacağını general Franko hükümetine bildirmiştir. meral Franko bu teşebbüsü kabul et- memiştir. General Franko red cevabi- na sebep olarak Bilbaonun abluka al- tında bulunduğunu, burasının hava hareketlerine sahne teşkil ettiğini, İspanya hükümetinin evvelce bir ma- nastırda bulunan kadın ve çocukların çıkmasıni kabul etmediğini bildir yen Bilbaoda, kınl haçın nezare- i altında, muharip olmıyanlar için Dir nmtaka ayrılmasını ileri sürmek- tedir, İngilterenin insani bir fkirle yaptı- İı teşebbüsün reddedilmesi Londrada | fena karşılanmıştır. Londra 3 — Franko hükümeti, Bil- baoda konsoloshaneler mıntakasının askeri harekâta karşı emin addedile- miyeceğini bildirmiştir. Franko hükü- meti konsoloshanelerin askeri fabri- kaların bulunduğu yerden başka bir mahalle naklini istemektedir. Franko hükümeti, Bilbaodan çıka- cak kadın ve çocukları, siyasi tema- Paris borsasında vaziyet rçok esham fiâtleri düştü .A) — Geçen hafta bü- tün mali piyasalarda, hakiki bir fır- sürmüş ve Budapeşte ve Prague gibi ikinci derecedeki piyasa- ları da silip süpürmüştü. Bu şehirler- de silâh müesseselerinin eshamının düşmesi, büyük bir buhrana sebep ol- muştur. Paris borsasında harici piyasadaki buhranın aksülâmeli görülmüş ve da- hili unsurun tesirleri de buhrana İn- zimam etmiştir. Pazartesi gününden beri borsada bu iki unsurun tesirleri görülmeğe başlanmıştır. Evvelâ geçen cumartesi Juhaux, Vincennes'de bir nu- tuk söyliyerek hükümetin büyük na- fiz işleri için tasarruf parasından 10 milyar frank temin etmesini istemiş- tir. Sonra Amerikan piyasası, zayıf kalmakta devam etmiş ve beynelmilel piyasalarda da iptidai maddelerin kıy- meti inmişti, Ertesi günü nazırlar heyetinin top- lanarak cebren istikraz yapılamıya- cağı hakkında karar vermesi rantlar- da hafif bir yükselme temin ettiği için piyasa biraz kendini toplamıstır. Çarşamba günü borsa, Fransız kıy- metlerinin iyi bir vaziyette olduğunu teyid etmiştir, Fakat beynelmilel kıy- metler ve bilhassa cenubi Amerika kıymetleri süratle düşmüştür. Bunun zahiri sebebi, Johannesburg'da ve Iondrada yapılan ve sağlam görün- miyen spekülâsyon muameleleri oldu- ğu söylenmektedir. Rakoezinin zinin heykel Budapeştede ştede büyük me- rasimle açıldı, elçimiz çelenk koydu Bi Budapeşte 3 (A.A.) — Macar ajan- sı bildiriyor; Dün kral naibi B, Horty- nin huzuru İle bundan tam iki yüz zene evvel Tekirdağında ölen Dük François Rakoczinin at üzerinde bir heykeli açılmış ve bu açılış töreninde Kültür nazırı B.Homan bir nutuk söylemiştir. Türkiye elçisi B. Behiç heykele bir çelenk koymuştur, Başvekâlet müste- $eri B, Barczy bu münasebetle Türk elçisi B. Behiç şerefine bir pe ziya- ieti vermistir. ime Nel e me yüllerini nazarı dikkate almıyarek kendi topraklarına alacağını bildir- miş ve tahliye işlerinin emniyet al tında yapılmasını temin edemiyeceği- ni ilâve etmiştir. Tahliye plânıları bir nezaket eseri olarak İngiltere hükümeti tarafından Salamanca hükümetine tebliğ edilmiş tir, Kadın, çocuk ve ihtiyarlardan mü- rekkeb olan 5,000 kişlik ilk kafile Bil- baoyu derhal terkedeceklerdir. Bilbao makamatı ile yapılan itilâf mucibince tahliye edilenler için siyasi âkide farkı gözetilmiyecek ve bunlar meya- nında rehine bulunmiyacaktır. Bilbaodaki İngiliz konsolosu, noktalara dikkat edecektir. Tahliye işlerinde kullanılacak olan gemilere, hastane bayrağı çekilecek- tr. bu Fransada hazırlık Paris 3 — İspanyadan gelecek mül- teciler için Bordo ve Ruşfor'da tertibat alınıyor. Bütün askeri makamlar bunları inşeedecek Mülteciler bu iki imandan başka yerlere sevkedile- | ceklerdir. Japon seçiminin mânası | Ordu ile efkârıumumiye arasındaki ayrılık meydana ç çıktı Tokyo 3 (AA) A.) — — Siyasi müşahit- ler, seçim neticelerini, general Kaya- şinin parlâmentoyu fesih ile vazi- yetin hallini millete bırakması key- fiyetine cevab olarak milletin bugün- kü kabineye karşı verdi; itimad- sızlık reyi gibi telekki eylemektedir. Siyesi müşahitlerin fikrince, bu 58- çim neticeleri, ordu ile efkârı umu- miye arasında aynlığın tam bir te- zahürüd Halk, bu seçimle, dahil- de ve hariçte sulh istediğini bildir mektedir. Zira, halk, ordunun idame ettirdiği milli ve beynelmilel gergin- lik havasından yorulmuştur, Siyasi mahatilin hassatan tebarüz ettirdiğine göre, ordu, ağustosta par- lâmentoya vereceği proğramda islâ- hat tedbirlerinin tatbikini istemek hususundaki kararı dolayısile, kabi- ueyi tutacaktır. Ordu kıyafet kararnamesinin bazı maddeleri değiştirildi Ankara 3 (Telefon) — Ordu kıya- fet karamamesinin bazı maddeleri vekiller heyetince değiştirilmiştir. De- ğişen maddeler arasında hazerde er elbisesi ve kaput giyen subayların elbise ve kaput üzerindeki düğmele- rin mat olması ve apuletlere takıla- cak numarelera dair kayıtlar vardır. Pariste bir İran sergisi Zyon 3 (A.A.) — Herriot ile birçok »evat dün #abah İranlı bir ressam ta- rafından tertib edilmiş olan İran fresk sergisinin açılış merasiminde hanr bulunmuşlardır. Mahmiler mesi niler meselesi Montreuxde ihtilâf henüz halledilemedi Montreux 3 (AA (MA) — — <Mahmiler» tabirinin tarifi hakkında yapılan uzun görüşmelere rağmen Mısir ve Fransız heyetleri arasında henüz bir itilâf hasıl olamamıştır. Konferansın tasvib komitesi, me. r. Ecnebi kon- meselesi ile hudud haricine çıkarılma meselesi halledilmiştir. Ecnebilerin hudud haricine çıka- rlmasına müteallik olarak Mısırlılar tarafından ileri sürülen ahkâm, mu- kavelenamenin meriyet mevkiine gir- mesi tarihinden itibaren tatbik edi- lecektir. Üç taraflı imuahede projesi İ Yakında hükümetimizle Fransa arasında müza- kereye başlanack Ankara 3 (Telefon) Milletler | Cemiyeti konseyinin Hatay meselesi | hakkı ye, ndaki kararı mucibince Türki- ansa ve Suriye arasında âkde- dilecek üç taraflı muahede hakkın- | İ da Fransanın bazırlıyarak hüküme- timize tevdi ettiği proje etrafında bu- | günlerde hükümetimizle Fransa ara- #ında müzakereye başlanacaktır. Hükümetimizle Fransa arasında İ yapılacak müzakerelerden sonra pro- | je Türkiye, Fransa ve Suriye hükü- metleri arasında müzakere ©dile- cektir. Ereğli şirketinden » alınan liman, demiryolu ve madenlerin işletilmesi Ankara 3 Telefon) — — Ereğli çir- ketinden alınan liman ve demiryol- ları, madenlerin Kozlu ve Kilimli demiryollarının işletilmesi ile havza- daki deniz işlerinin inhisar altına alınması hakkında hazırlanan ka- nun lâyihası Meclise gelmiştir. Elektrik şirketinin aldığı fazla paralar Nafia vekâletince 3 milyon lira tesbit edildi, bu para istirdad edilecek Ankara 3 nbul elektrik şirke- rife, maktu ücret namile halktan faz- la olarak tahsil ettiği paraların yekü- nu, Vekâletçe 3 milyon lira olarak bit edilmiştir. Bu netice, yakında şir- kete bildirilecektir. Şirket paraların iadesini prensip itibarile kabul etmiş- tir. Teferruatta ihtilâf var ise, Devlet Şürasınca halledilecektir. Şirketten geri alınacak paranın ne suretle kullanılacağı beli değildir. Başvekil geliyor Ankara 4 — Başvekil İsmet İnönü, Londraya gitmek ve İngiliz kralının tac giyme merasiminde Türkiyeyi temsil etmek için bu akşamki trenle İstanbula hareket edectktir. Karadeniz. balıkçıları Balıkçılardan b bir kısmı akdeniz sahiline nakil ve iskân edilecekler Ankara 3 (Telefon) — Karadeniz sahilinde tekâsüf eden balıkçılardan bir kısmının Akdeniz sahillerine na- kil ve iskânleri hakkında İktisad vekâleti tarafından bir kanun Jâyi- hası hazırlanmaktadır. Akdeniz sahilinde iskân edilecek balıkçılara, balıkçılığın inkişafını te- min edecek her türlü malzeme mec- canen verilecektir; İstatistik işleri Ankara 3 (Telefon) — Birinci, ikin- üncü umumi müfettişlik is- tatistik şubelerinin, istatistik umum müdürlüğüne bağlanması vekiller he yetince kararlaştırılmıştır. Ingilterede grevler Hyde Parkta 30 bin kişi nümayiş zaplı Londra 3 (A.A.) — Hyde parkda ame le partisi taratından tertip edilen mi- tnge 30,000 kişi kadar iştirak etmiştir. Amele partisine mensup mebuslardan Salter, otobüs şirketi için asgari bir kâr layin eden Londra nakliyat ofisi statüsündeki maddelerin hükümet ta- rafından kaldırılmasının müstahdem- leri memnun edeceğini söylemiştir. Salter'den sonra söz alan Atilee, Londralılara, grevin bir komünist pro- pagandasının neticesi olduğu hak- kındaki şayialara inanmamaları lâ- zım geldiğini beyan etmiştir, tinin kofre, raptiye, saat kutuları, ta- | Bilbao civarında İtalyanlar harbediyorlar Son muharebelerde bir müfrezeleri imha edilmiş ve bir miktar esir alınmış Bübao 3 (A.A.) — Biskaye cephe- sinde Bermeo mımtakasında milisler, İtalyanların dün perişan edilerek da- ditm ok; adındaki müfrezelerinin o bakiyesini imha et- mişlerdir. İtalyanlar, 400 ölü bırak- i zamanda dört kanıyonu kadar malzeme terketmiş» lerdir, Guernica ve Durango rında asi yaptıkları taarruzlar tardedilmiştir. Avala cephesinde işa- re değer birşey yoktur. j Burgos cephesinde cumhuriyetçile- rin bataryaları, asilerin mevzilerini bombardıman etmiştir. Bilbao 3 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiryior: Son muharebeler esnasında hükü- met kuvvetleri, geçen şubatın birin- ci günü Cadix'de karya çıkan altıncı İtalyan efradından birkaç neferi esir etmişlerdir. Bunlardan Angelos Pelises ismin- deki nefer, İtalyan kuvvetlerine ge- neral Piassom tarafından kumanda edildiğini söylemiş ve dün iki saat içinde asilerden 200 kişinin öldüğünü ve birçoklarının da yaralandığını ilâ- ve etmiştir. Esirlerin üzerinde çıkan evraktan, askeri teşkilâtın en ufak teferrüata kadar İtalyanlar tarafından yapıdı- ğı anlaşılmaktadır. İki İspanyol esiri İtalyan esirleri- nin beyanatını teyid etmişlerdir. Dün sabah hükümet kıt vvel- Hava yollarının mıntakala- | ki gün, vukubulan muharebeler €$- nasında ölen ve yaralananları topla makla meşgul şlardır. ş Asilerin tebliği Salamanca 3 (A.A.) — Biskaye cep nde Guernica, Tamorabieta mın- larında hatlarımızı ilerlettik. Aragon ve Asturles ve Endülüs cep- 'helerinde tüfenk ateşi teati edilmi: Santander cephesinde cumhur çilerin taarruzları geri püskürtülm tör Espana zırhlısı nasıl batmış! ” Salamanca 3 (A.A.) — Karargâh umumi tarafından neşredilen bir no- tada Espana zırhlısının bir kaza ne“ ticesinde batmış olduğu kaydedil- mektedir. Zırhlı, asiler tarafından ki- al sahillere si en torpillerden bi- rine çarpmıştır, Kaza, zırhlının verdiği işarete ita- at etmiyen bir İngiliz gemisinin t kibi esnasında vukubulmuştur. M Tettebat, gemiyi tam bir intizam için- de tahliye etmiş ve bu müddet zar- fında ne bir hükümet tayyaresi ne de bir hükümet gemisi görülmüştür. Guerinca'yı kim yakmış? Paris 3 (A.A) — Eko dö Pari gi tesine göre, yabancı gazeteciler Gu: nica'da yaptıkları tedkikatta şehr marksistler tarafından tahrib NİŞ olduğuna kani olmuşlar ve hiç bir ta- rafda bomba deliğine tesadüf edeme- mişlerdir. B. Naci Elâsil yeni tayyareleri | Ankaradan geçti Temmuzda İzmir ve Adanaya da seferler başlıyacak Ankara 3 (Akşam) — n) — Hava yolları idaresi tarafından İngiltereye sipariş edilen yedi yolcu tayyaresinin dördü 15 mayısta ve mütebakisi de haziran ayı içinde tesellüm edilecektir. Bu tayyar dört motörlüdür. Bu tayyareler tamamen tesellüm edildikten Sonra İzmir - İstanbul Anakara - Adana arasında munta- a seferlerine başlanılacaktır. erin tamamı haziran ayı İçin- m edileceğine göre, azami temmuz başında hava seferleri İzmir ve Adonaya kadar uzatılacaklır. Diğer taraftan hava yolları idaresi bugün mühim bir kısmi tren ve pek az bir kısmı da tayyare ile Ankaraya getirilen İstanbul gazetelrinin tama- mının tayyare ile naklini temin için tedkikler yapmaktadır. Yaplırılmakta olan dört motörlü tayyarelerden ikisi İstanbul - Ankara hava hattına tahsis edileceğinden bun- larla istenildiği kadar gazete naklet- mek imkân dahlline girecektir. Bu #u- retle hem İstanbul gazeteleri Ankara- da bütün okurlar tarafından günüz- | de okunulabilecek, hem de hava yolla- rı idaresine daimi bir irad memba te- min edilecektir. Yeni tayyareler İşlemeğe başladık. tan sonra posta ücretlerinden bir miktar tenzilâtdaha yapılmasıda düşünülecektir. Türk spor kurumu başkanı Ankara 3 (Telefon) — Türk spor kurumu genel başkanı general Al Hikmet geldi ve kurum işleri ile meş- gul olmağa başladı. İtalyan prensesi dün akşam Sofyaya gitti Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- lunan İtalya kralının küçük kızı prenses Marya dün de şehrimizde ge- gintiler yapmış ve dün akşamki eks- presle Sofyaya müteveccihen. şehri- mizden ayrılmıştır. Prenses ablası Bulgar kraliçesinin yanında bir kaç gün kalacaktır. etin biri tek, ikisi iki dördü de | ladılar v4 mL he mr istasyonda ha hariciye vekilimizle samimi bir görüşme yaplı Ankara 3 Trak hariciye nazırı bu akşam 22,15 de 'Toros ekspresile şehrin.izden geçti, İstasyonda Harici- ye vekilimiz, kor diplomatiğe men- sup zevat, dost nazırı karşılayıp Uğur- Trenin istasyonda kaldığı on beş dakika ındı Hariciye vekilimizle Irak ? e nazırı arasında çok sa- mimi görüşmeler oldu. Memleketine # Suriye Larikile dön- mekte olan B, Naci Elâsilin Suriye zimamdarlarına Hatay hakkında menleketlmizde edindiği kanaatleri anlatması ve tavassut teklifi etrafın- da görüşmesi muhtemeldir. Bu mü- nasebetie dost nazırın treni hareket ederken Hariciye vekilimiz kendisine şunları söylemiştir: — Burada bulunduğunuz müddet içinde Türkiyenin ne kadar dostça ârzular taşıdığına bizzat şahid oldu- nuz. Biz daima samimi ve sulhcu in- sanlarız. Cabiri beye muhabbetlerimi lütfen söylemenizi rica ederim. İngiliz Başvekili ayın 28 inde kabineden çekiliyor Londra 3 — İyi malümat alan si. yasi mahafile göre, Başvekil B. Bald. win kati olarak mayısın 28 inde kabineden (çekilecektir. Kendisini Başvekâlette Maliye nazırı B. Nevii Çemberlayn istihlâf © edecektir, a B. Goering Berline döndü Berlin 3 (AA) — B. Goering, bu sabah Berline avdet etmiştir. Moskova liman oldu Moskova 3 (A.A.) — Dün Mosko- xa halkı, Volga - Moskova kanalı yo- Ju ile ilk defa olarak Moskova Ji- manlarına gelen gemileri, büyük sen- Miklerle karşılamıştır. Başta benzin Je işliyeni <İosif Stalin», «Voroşilofş ve «Kalinin»; gemileri olduğu halde filonun. bay arla süslenmiş bir halde Moskova şimal limanına geli- şi ve yeni muazzam istasyon önün- de demirleyişi kanalın iki sahilini dolduran halkın dinmiyen alkışlarile karşılanmıştır. akk amk aza